Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?

Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?
RN 17-olie (en het equivalent voor de Renault-motoren in Mercedessen) is een Mid-SAPS-olie, waar voorganger RN0720 een Low-SAPS is. MPM meldt nog dat zijn RN-17 binnenkort ook leverbaar is in een 0W-20-variant.

AMT-lezer Dré Mollet worstelt met de RN 710- en de nieuwe RN 17-specificatie van Renault: "Ik zie dan een 0W-40 met verschil in ACEA A3/B3 en C3. RN 17 is een olie voor diesels. Toch schrijft Nissan deze specificatie voor bij zijn RS-motoren. Waarom Low-SAPS voor DI-benzinemotoren?" Extra vraag: "Voorkomt dit vervuiling in de inlaat? Dan is dat fijn te weten want veel DI-motoren hebben daar last van."

We leggen Mollets vraag voor aan Daan Schoonhoven. Hij is technisch product specialist bij MPM Oil. Schoonhoven begint bij de RN 0700 / 0710 specificatie. “Onze 06000S 0W-40 HPS is gekoppeld aan die specificatie. Dat is een High-SAPS-olie (of eigenlijk Standaard-SAPS) die sinds 2007 voor zowel Renault benzine- als dieselmotoren wordt voorgeschreven.”

Dan de RN 17: “Die specificatie wordt exclusief voorgeschreven bij Euro 6-dieselmotoren en -GDI-motoren vanaf 2019. Dat gaat dus om de aangescherpte Euro 6d Temp emissie-eisen. De specificatie is gebaseerd op de ACEA C3-normering. Dat houdt in: Mid-SAPS ‘catalyst compatible’ motoroliën. Kortom, ze zijn zowel bedoeld voor diesels met DPF als voor benzinemotoren met GPF’s.”

Low of Mid?

Dré Mollet spreekt in zijn vraag over Low- en niet over Mid-SAPS. Schoonhoven begrijpt dat: “Renault’s RN 0720 is gebaseerd op de ACEA C4 Low-SAPS-specificatie. Die komt voor bij specifieke dieselmodellen met bouwjaren tussen 2007-2018. Moderne motoren van Renault hoeven niet meer over een Low-SAPS ACEA C4 motorolie te beschikken. Ze kunnen met een Mid-SAPS ACEA C3 gesmeerd worden, zonder negatieve gevolgen voor de smering of het uitlaatgasnabehandelingsysteem.”

Trend?

Of die stap van Low- naar Mid-SAPS een trend is, durft Schoonhoven niet te zeggen. Wel ziet hij bijvoorbeeld meerdere Jaguar-LandRovers en Mazda's de overstap maken van op ACEA C1 (Low-SAPS) gebaseerde specificaties naar specs op basis van ACEA C2 en C5 (Mid-SAPS).

Dus voor de duidelijkheid: “Modellen die de RN 0720-specificatie eisen, mogen nóóit door een RN 17 of RN 0700 / 0710 vervangen worden. Ze vragen immers Low-SAPS.” Maar: “Modellen die de RN 0700 / 0710 eisen (High-SAPS), mogen wél vervangen worden door de RN 17 specificatie, mits de viscositeit gelijk is.”

Olie en inlaatvervuiling

Duidelijk. Dan Dré Mollets extra vraag. Voorkomt RN 17-olie vervuiling van het inlatspruitstuk? Die is lastiger te beantwoorden. Schoonhoven legt uit dat olie bij kan dragen aan die vervuiling, maar meestal niet de belangrijkste bron is: “Een verstoorde verbranding geeft vuilere uitlaatgassen en via de EGR komt die vervuiling in het inlaatspruitstuk terecht.”

Maar: “In additieven is RN 17 een upgrade. Dat kan zorgen voor een stabielere smering zodat er een fractie minder olie in het verbrandingsgas terecht komt.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Eurol

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse mentaliteit. Is dat het geheim van het succes van de winnaar?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Aftermarket of origineel? Wat is wijsheid? AMT lezers aan het woord. (Foto: Shutterstock)

Aftermarket of origineel? AMT lezers aan het woord over nieuwe...

Nieuwe onderdelen, moeten die van de Original Equipment Manufacturer (OEM) komen of mogen ze ook van een Independent Aftermarket Manufacturer (IAM) zijn? OEM zeggen 31 van de 59 AMT-lezers die we ernaar vroegen. Meest genoemde reden: kwaliteit.