Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Aircosystemen bestaan onder andere uit condensor, compressor, expansieventiel, verdamper en filter/droger. Al die onderdelen werken samen om de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau te houden. Welke oplossingen en onderdelen heeft Nissens als er wat mis gaat?

De condensor zit aan de voorkant van de auto waardoor regen, sneeuw en zout van invloed kunnen zijn op de werking en levensduur. Als corrosie zich hecht aan de lamellen kan dat de koeling belemmeren; één rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen. Ook kleine beschadigingen kunnen de doorstroming van het koudemiddel verminderen, terwijl in het systeem de smalle koelbuisjes snel verstopt kunnen raken door vervuiling.

Vooral de condensors met microtube-technologie zijn daar gevoelig voor. De druk in het systeem loopt dan op, waardoor de compressor oververhit raakt. Veel compressorproblemen zijn te wijten aan een niet goed werkende condensor.

Beschadigingen verminderen de doorstroming van het koudemiddel. Een rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen.

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, beveelt als oplossing aan om de condensor regelmatig visueel te controleren op beschadigingen en corrosie. Olieplekken kunnen duiden op lekkage.

Vervang filter/droger elke twee jaar

De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie. Als de filter/droger niet goed werkt of is verzadigd, ontstaat er vervuiling en kan de condensor of één van de andere onderdelen verstopt raken.

Vervuiling is te voorkomen door de filter/droger elke twee jaar te vervangen. Vervang hem ook als het systeem tussentijds open is geweest.

Compressor is al gevuld

Als een smeermiddel een te hoge viscositeit heeft kan de condensor gemakkelijk verstopt raken, vooral bij condensors met microtube-technologie. Het is dan ook goed om te weten dat een compressor van Nissens altijd vooraf gevuld is met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG-olie.

Geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Meng sowieso nooit PAO-olie en PAG-olie door elkaar, want deze oliën mengen niet goed. Nissens gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG-olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Werkt het expansieventiel?

Het expansieventiel is een geavanceerd en kwetsbaar onderdeel dat onder hoge druk werkt en temperatuurgevoelig is. Onjuiste werkomstandigheden en verontreinigingen in het circuit ontregelen het ventiel. Een verstopt ventiel leidt tot te weinig koelmiddel, waardoor de druk in het systeem toeneemt en de compressor oververhit raakt. Maar als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koelmiddel door het systeem de compressor in.

De werkdrukken in het systeem zijn overigens heel goed met manometers te controleren. Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken staan.

Spoelen is geen vacumeren

Door het koudemiddelcircuit te spoelen worden vocht, verontreinigde compressor-olie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem gehaald. Spoelen is iets anders dan leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Wanneer spoel je? Als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij verstopping en vervuiling, bij een niet goed werkende filter‑droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV-lekdetectie- en lekstopmiddelen.

Zorg dat er in het systeem geen resten spoelmiddel achterblijven en gebruik de aanbevolen olie en toevoegingen. Spoelen is de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren. Weet ook dat bij het spoelen compressor, expansieventiel en filter‑droger niet worden gespoeld.

Snelle en eenvoudige montage

Geavanceerde zoutwatertests hebben aangetoond dat condensors met een corrosiewerende laag maximaal acht keer langer meegaan dan onbeschermde condensors. Nissens levert daarom meer dan vijfhonderd verschillende condensors met deze corrosiebescherming, die allemaal ontworpen, geproduceerd en getest zijn volgens OE-normen. Met al die condensors heeft het bedrijf een marktdekking van 97 procent van het Europese wagenpark ofwel zo'n twaalfhonderd modellen.

Bovendien komen er jaarlijks vijftig nieuwe condensors bij, die Nissens altijd inclusief O-ringen levert in stevig hersluitbare dozen.

Nissens helpt niet alleen met vervangende producten van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.