Gesponsord

Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Het terugbrengen van de uitstoot van CO₂ is een belangrijke stap in het tegengaan van klimaatverandering. In dit kader zijn dan ook binnen de EU nieuwe normen afgesproken voor de uitstoot van nieuwe auto's. Vanaf 2021 mag de CO₂-uitstoot van de gehele vloot zoals die door een bepaalde autofabrikant in een jaar wordt verkocht, gemiddeld niet meer bedragen dan 95 g/km. Dit betekent dat auto's minder brandstof moeten gaan gebruiken om minder CO₂ uit te stoten.

Het gebruik van de juiste motorolie is een belangrijke factor bij de reductie van brandstofgebruik en CO2-uitstoot die nogal eens wordt onderschat. Toch kan een goede motorolie met een lage viscositeit hier weldegelijk aan bijdragen. Een olie met een lage viscositeit (0W) minimaliseert wrijving in de motor waardoor een volle tank langer meegaat en dus minder CO₂ wordt uitgestoten. Zo kan het brandstofgebruik met de nieuwe Shell Helix Ultra 0W motoroliën met 3% afnemen[1].

Turbomotoren – efficiënt maar heet

Ondertussen zitten autofabrikanten ook niet stil. Zij willen alles in het werk stellen om zuinigere auto’s te maken, zonder te hoeven inleveren aan prestaties. Eén van de oplossingen hiervoor zijn de turbomotoren. De verbeterde brandstofefficiëntie en lagere emissies maakt ze tot een populaire motor voor autofabrikanten en hun klanten over de hele wereld. Turbomotoren werken onder hoge druk en zijn – als gevolg van de hogere temperaturen – kwetsbaar voor regelmatige spanningen.

Dit kan leiden tot Low Speed Pre-Ignition (LSPI): een abnormaal verbrandingsverschijnsel dat optreedt bij lage motortoerentallen, wanneer het brandstof/luchtmengsel in de verbrandingskamers ontbrandt voordat de vonktijd wordt bereikt. LSPI kan leiden tot motorklop, gebroken bougies en gescheurde zuigers en - in ernstige gevallen - een volledige motorrevisie.

Verstoppingen voorkomen

Ook bij deze problematiek kan de juiste motorolie een belangrijke oplossing vormen. Een motorolie die ontwikkeld is voor turbomotoren, beschermt motoronderdelen bij temperaturen tot 1000°C. Doordat de motor wordt beschermd bij extreme temperaturen helpt de olie de vorming van schadelijke afzettingen te verminderen. Door de turbo doorlopend te smeren, worden verstoppingen die kunnen leiden tot schade, voorkomen. Zo blijft de aandrijving optimaal presteren, hoe warm de motor ook wordt.

Zo beschermt de Shell Helix Ultra- met Shell PurePlus-technologie turbomotoren bij deze extreme gebruiksomstandigheden van hoge druk en temperatuur. Oxidatie, een nadelig proces waardoor de olie dikker wordt en het vermogen om de motor te beschermen vermindert, treedt bij deze motoroliën niet op. Hierdoor kunnen deze lange tijd optimaal hun smeerwerk verrichten.

Formule 1 als proeftuin voor motorolie

Motoroliën spelen een cruciale rol in de Formule 1. Ze zorgen ervoor dat de racemotoren duurzame prestaties leveren door de wrijving te verminderen, de motoronderdelen te beschermen tegen slijtage en de grote hoeveelheden warmte die in de motor worden opgewekt af te voeren.

Ook in de Formule 1 wordt sinds 2014 gereden met turbomotoren (V6) met een kleinere cilinderinhoud. Deze motoren moeten veel harder werken dan hun voorgangers. Ze weerspiegelen een universele trend in de wereld van het autorijden en de autosport, waar kleinere en meer geavanceerde motoren meer prestaties moeten leveren tegen een lager brandstofverbruik.

De industrie heeft dan ook veel belangrijke lessen geleerd van de Formule 1 als het gaat om motoroliën in kleine turbomotoren. Deze lessen zijn nu in de praktijk gebracht bij de ontwikkeling van de nieuwe Shell Helix Ultra 0W-producten voor auto’s op de weg.

Dit artikel is gesponsord door Shell

[1] Gebaseerd op ACEA M 111 brandstofverbruik-resultaten vergeleken met de standaard referentieolie

Of download de pdf hieronder:

SHELL_Digital_Helix_InfographicB-conv-NL.pdf

Download

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?