Rijhulpsystemen zoals dodehoekdetectie, parkeerhulpsystemen, rijstrookassistentie, nachtzicht, noodremsystemen, 360 graden-camera's en adaptieve cruisecontrol helpen de automobilist bij het autorijden. Hoewel enkele auto's een stelschroef op de camerahouder hebben, moeten alle radars en camera's softwarematig uitgelijnd worden. Kalibreren doe je met de CSC-Tool (Camera & Sensor Calibration) en de Radar KIT 1 & 2 apparatuur.
Het verschil tussen beiden is simpel: heb je een auto met rijstrookassistentie, dan zitten er camera's in de auto. Heb je adaptieve cruisecontrol of een automatisch noodremsysteem, dan heeft de auto een radarsysteem.
Toename statische kalibraties
Kalibreren kan statisch en dynamisch. Vanwege de nadelen van dynamische controles verwacht HELLA dat statische kalibraties zullen toenemen. Hoe moet de camera verkeersborden, witte strepen en andere herkenningsdoelen vinden als er sneeuw ligt? Bovendien moet je met de auto van de klant de openbare weg op (dat vindt niet elke klant prettig) en ten derde heb je altijd twee personen nodig: een die met de voorgeschreven snelheden rijdt en een ander die de procedures volgt.
Zes niveaus naar autonoom rijden
De mate waarin rijhulpsystemen de automobilist ondersteunen, is ingedeeld op zes niveaus:
- Niveau 0 is autorijden zoals we al honderd jaar doen: we doen alles zelf.
- Op niveau 1 heeft de auto één rijhulpsysteem, zoals adaptieve cruisecontrol of een rijstrookassistent die bijstuurt.
- Op niveau 2 heeft de auto twee rijhulpsystemen. De auto kan dus automatisch accelereren, remmen en sturen.
- Op niveau 3 kan de auto zelfstandig accelereren, remmen en sturen, maar alleen op een snelweg.
- Op niveau 4 rijdt de auto volledig autonoom, zowel op de snelweg als in de stad. Alleen in bijzondere situaties (bijvoorbeeld bij slecht zicht) moet de bestuurder de controle overnemen.
- Op niveau 5 is geen rijbewijs meer nodig. Je voert een bestemming in en kunt achterstevoren in de auto zitten.
We zitten op niveau 2
Op dit moment zitten we volop op niveau 2. De stap naar niveau 4 zal waarschijnlijk vijftien jaar of langer duren, omdat het mede afhankelijk is van de infrastructuur, het overige verkeer en de onzekerheid over niveau 5. Binnen drie jaar zal er een grote hoeveelheid niveau 3-auto's op de markt komen.
Afstellen van de grootlichtassistent
Naast camera- en radarkalibratie moet bij sommige auto's de grootlichtassistent worden afgesteld. Dat kan bijvoorbeeld met een speciaal testscherm in een analoog koplampafstelapparaat. Maar voor de Matrix-lampen die Audi gebruikt, moet een masterled via de diagnosetester worden geactiveerd en gekalibreerd.
Marges voor een scherpe bocht
Met de mega macs-diagnosetester van Hella Gutmann kun je niet alleen een roetfilter regenereren of een auto uitlezen, maar ook camera en radar kalibreren. De mega macs laat je weten wat je moet doen. Als het kalibratiepaneel (het 'ballenbord') op de juiste afstand voor de auto staat, in de hartlijn van de auto, parallel ten opzichte van de achteras en op de juiste hoogte, dan bevindt de camera zich in het centrum van de rolhoek, hellingshoek en gierhoek.
De marges zijn ruim genoeg om het rijhulpsysteem te laten functioneren bij het nemen van een scherpe bocht of met extra gewicht in de kofferbak. Theoretisch zou je op niveau 2 zonder achterasmeting kunnen, maar dan moet je wel telkens de auto eerst uitlijnen. Dat is een kostbare oplossing.
HELLA en Hella Gutmann
Wie in 2014 investeerde in CSC-gereedschap van Hella Gutmann, was toen al klaar om auto's tot en met niveau 3 te kalibreren. Dat betekent dat je tot 2030 kunt kalibreren, want zo lang blijft niveau 3 actueel. Dat staat in schril contrast met sommige andere CSC-leveranciers, die in korte tijd al aan hun derde CSC-toestel toe zijn. Dat komt omdat HELLA als OE-fabrikant de camera's en radarsensoren voor de auto-industrie maakt, terwijl zij via Hella Gutmann Solutions ook de ontwikkelaar en leverancier van het CSC-apparatuur en de mega macs is. Van die combinatie profiteren alle autobedrijven.
Dit artikel is gesponsord door HELLA