Dubbele zekerheid: kalibreren met HELLA

Dubbele zekerheid: kalibreren met HELLA

HELLA maakt camera's en radarsensoren voor de auto-industrie, maar het bedrijf maakt onder de merknaam Hella Gutmann Solutions ook camera- en sensorkalibratie-apparatuur en de mega macs-diagnosetoestellen. Welke voordelen levert dat op bij het kalibreren?

Rijhulpsystemen zoals dodehoekdetectie, parkeerhulpsystemen, rijstrookassistentie, nachtzicht, noodremsystemen, 360 graden-camera's en adaptieve cruisecontrol helpen de automobilist bij het autorijden. Hoewel enkele auto's een stelschroef op de camerahouder hebben, moeten alle radars en camera's softwarematig uitgelijnd worden. Kalibreren doe je met de CSC-Tool (Camera & Sensor Calibration) en de Radar KIT 1 & 2 apparatuur.

Het verschil tussen beiden is simpel: heb je een auto met rijstrookassistentie, dan zitten er camera's in de auto. Heb je adaptieve cruisecontrol of een automatisch noodremsysteem, dan heeft de auto een radarsysteem.

Toename statische kalibraties

Kalibreren kan statisch en dynamisch. Vanwege de nadelen van dynamische controles verwacht HELLA dat statische kalibraties zullen toenemen. Hoe moet de camera verkeersborden, witte strepen en andere herkenningsdoelen vinden als er sneeuw ligt? Bovendien moet je met de auto van de klant de openbare weg op (dat vindt niet elke klant prettig) en ten derde heb je altijd twee personen nodig: een die met de voorgeschreven snelheden rijdt en een ander die de procedures volgt.

Zes niveaus naar autonoom rijden

De mate waarin rijhulpsystemen de automobilist ondersteunen, is ingedeeld op zes niveaus:

  • Niveau 0 is autorijden zoals we al honderd jaar doen: we doen alles zelf.
  • Op niveau 1 heeft de auto één rijhulpsysteem, zoals adaptieve cruisecontrol of een rijstrookassistent die bijstuurt.
  • Op niveau 2 heeft de auto twee rijhulpsystemen. De auto kan dus automatisch accelereren, remmen en sturen.
  • Op niveau 3 kan de auto zelfstandig accelereren, remmen en sturen, maar alleen op een snelweg.
  • Op niveau 4 rijdt de auto volledig autonoom, zowel op de snelweg als in de stad. Alleen in bijzondere situaties (bijvoorbeeld bij slecht zicht) moet de bestuurder de controle overnemen.
  • Op niveau 5 is geen rijbewijs meer nodig. Je voert een bestemming in en kunt achterstevoren in de auto zitten.

We zitten op niveau 2

Op dit moment zitten we volop op niveau 2. De stap naar niveau 4 zal waarschijnlijk vijftien jaar of langer duren, omdat het mede afhankelijk is van de infrastructuur, het overige verkeer en de onzekerheid over niveau 5. Binnen drie jaar zal er een grote hoeveelheid niveau 3-auto's op de markt komen.

Afstellen van de grootlichtassistent

Naast camera- en radarkalibratie moet bij sommige auto's de grootlichtassistent worden afgesteld. Dat kan bijvoorbeeld met een speciaal testscherm in een analoog koplampafstelapparaat. Maar voor de Matrix-lampen die Audi gebruikt, moet een masterled via de diagnosetester worden geactiveerd en gekalibreerd.

Kalibreren-Hella

Marges voor een scherpe bocht

Met de mega macs-diagnosetester van Hella Gutmann kun je niet alleen een roetfilter regenereren of een auto uitlezen, maar ook camera en radar kalibreren. De mega macs laat je weten wat je moet doen. Als het kalibratiepaneel (het 'ballenbord') op de juiste afstand voor de auto staat, in de hartlijn van de auto, parallel ten opzichte van de achteras en op de juiste hoogte, dan bevindt de camera zich in het centrum van de rolhoek, hellingshoek en gierhoek.

De marges zijn ruim genoeg om het rijhulpsysteem te laten functioneren bij het nemen van een scherpe bocht of met extra gewicht in de kofferbak. Theoretisch zou je op niveau 2 zonder achterasmeting kunnen, maar dan moet je wel telkens de auto eerst uitlijnen. Dat is een kostbare oplossing.

HELLA en Hella Gutmann

Wie in 2014 investeerde in CSC-gereedschap van Hella Gutmann, was toen al klaar om auto's tot en met niveau 3 te kalibreren. Dat betekent dat je tot 2030 kunt kalibreren, want zo lang blijft niveau 3 actueel. Dat staat in schril contrast met sommige andere CSC-leveranciers, die in korte tijd al aan hun derde CSC-toestel toe zijn. Dat komt omdat HELLA als OE-fabrikant de camera's en radarsensoren voor de auto-industrie maakt, terwijl zij via Hella Gutmann Solutions ook de ontwikkelaar en leverancier van het CSC-apparatuur en de mega macs is. Van die combinatie profiteren alle autobedrijven.

Dit artikel is gesponsord door HELLA

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hella Gutmann en VARTA Automotive willen samen de efficiëntie van werkplaatsen op het gebied van batterijservice te verbeteren. - Foto: Hella

Accudiagnose in de werkplaats sneller en beter door samenwerking...

VARTA en Hella Gutmann Solutions bundelen krachten om de accudiagnose in werkplaatsen te optimaliseren. Samen ontwikkelen ze diagnose-oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van batterijservice verhogen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.