Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Acculaders zijn in de werkplaats onmisbaar. Diagnoseprocessen kunnen immers lang duren en veel stroom vragen. Maar ook in de showroom zijn ze steeds vaker nodig. Deca introduceert de Life 30 en Life 120 accustabilisatoren. Wat kunnen ze?

Er was een tijd dat de startaccu na het starten van de motor niet veel meer te doen had. Inmiddels zijn auto's uitgerust met sensoren, verwarmingselementen, displays en computers. Daardoor is de stroomvraag toegenomen en moeten accu's steeds vaker bijspringen.

De cyclische belasting is sinds de introductie van de start‑stopsystemen fors toegenomen, want de accu moet - als de motor niet draait - alle stroomverbruikers aan de gang houden en ook nog een vlotte herstart garanderen. Sinds de remenergie-regeneratiesystemen moeten de accu's ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen.

Accustabilisator: onmisbaar in de werkplaats

Uiteraard heeft dit ook z'n consequenties in het garagebedrijf. Het is belangrijk dat de acculaders een groot vermogen (Watt) leveren, want diagnoseprocessen kunnen lang duren en veel stroom vragen. Denk maar eens aan het updaten van software of het inleren van systemen; dat kan in sommige gevallen uren duren. Dat is teveel gevraagd van een normale startaccu en daarom is het goed om bij onderhoudsbeurten een professionele acculader te gebruiken.

All4Car is een groothandel in handgereedschappen en equipment en specialist in speciaalgereedschap. Ze zijn ook importeur van Deca, een Europese fabrikant van lasapparatuur en batterijladers, die twee nieuwe accustabilisatoren introduceert: de Deca Life 120 12 Volt (20 Ah tot 2.400 Ah) en de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah).

's Avonds geven auto's licht

Ook in de showroom verzetten accu's veel werk. De hele dag openen en sluiten showroombezoekers de deuren van de auto's, worden gebruikers continu in- en uitgeschakeld, hifiapparatuur uitgeprobeerd en met de stoelverstelling gespeeld. De nieuwste mode is om de verlichting van de auto's in de showroom 's avonds aan te laten; dat ziet er ook van buiten heel uitnodigend uit.

Nieuwste mode is om de verlichting van auto's in de showroom 's avonds aan te laten”

Natuurlijk staan showroomauto's aan de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah). Je sluit 'm op de accupolen aan, waarna de Life 30 de stroomvoorziening overneemt zonder de boordaccu leeg te trekken.

Automatisch laden

De Deca-laders kunnen één of meerdere batterijen laden en zijn geschikt voor alle soorten batterijen: natte (lood-zuur) accu's, GEL-accu's, AGM-accu's (start-stopsysteem), EFB accu's (start-stopsysteem en sommige EFB's zijn ook geschikt voor het bufferen van energieoverschotten en vermogenstekorten), Lithium-accu's (LiFePO4) en tractiebatterijen. De Deca accustabilisatoren weten zelf dat de laadspanning van een AGM‑accu 14,5 V moet zijn en van een loodaccu 15,5 V. Ze starten en stoppen automatisch en laden heel constant en gelijkmatig, zodat er geen kans op oververhitting is. Door de netspanning nauwkeurig te regelen worden spanningspieken en daardoor schade aan elektronica en gevoelige hifi-uitrusting voorkomen.

Laders die desulfateren

Deca accustabilisator in de werkplaatsDe Deca accustabilisatoren hebben USB‑poorten en SD-kaartlezers, zodat de laadcurve en laadprogramma's zijn te bewerken en nieuwe software is te installeren. Bovendien kun je sommige functies met behulp van een wachtwoord laten activeren. Een belangrijke eigenschap van steeds meer moderne acculaders is dat ze via een pulstechniek natte accu's kunnen desulfateren. Bij sulfatering verharden de accuplaten, waardoor capaciteitsverlies ontstaat. Sulfatering kan optreden als accu's bijvoorbeeld lange tijd niet opgeladen zijn geweest. Met extreem kortdurende stroomstoten (een hoog frequente puls) kan sulfatering ongedaan worden gemaakt.

Moet je accu's opnieuw inleren na laden?

Als je acculaders normaal gebruikt hoef je accu's niet opnieuw in te leren. Uitzonderingen zijn als je de accu buiten de auto hebt bijgeladen, als de accu buiten de auto is ontladen of als de polen van de accu zijn losgekoppeld. Het hangt een beetje van het accumanagementsysteem af: als die geen stroom in of uit de accu heeft zien gaan, maar wel een andere accuspanning waarneemt (bijvoorbeeld bij het niet herkennen van starthulp), dan kan opnieuw inleren nodig zijn.

Meestal is het niet nodig. Als de ladingstoestand van de accu tussen uitbouwen en inbouwen hetzelfde blijft, of als de stroomvoorziening niet onderbroken wordt, of als je het boostpunt (ook wel satelliet) gebruikt waarbij de stroom via de batterijsensor loopt, dan hoef je de accu niet opnieuw aan te melden.

Dit artikel is gesponsord door All4Car. 

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hella Gutmann en VARTA Automotive willen samen de efficiëntie van werkplaatsen op het gebied van batterijservice te verbeteren. - Foto: Hella

Accudiagnose in de werkplaats sneller en beter door samenwerking...

VARTA en Hella Gutmann Solutions bundelen krachten om de accudiagnose in werkplaatsen te optimaliseren. Samen ontwikkelen ze diagnose-oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van batterijservice verhogen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

Foto: CATL

Hybride accu van CATL met snelle laadtijd en grote actieradius

CATL introduceert de Freevoy Super Hybrid Battery met een elektrische actieradius van meer dan 400 kilometer en snelle 4C-oplaadtechnologie, speciaal voor hybride voertuigen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?