Er was een tijd dat de startaccu na het starten van de motor niet veel meer te doen had. Inmiddels zijn auto's uitgerust met sensoren, verwarmingselementen, displays en computers. Daardoor is de stroomvraag toegenomen en moeten accu's steeds vaker bijspringen.
De cyclische belasting is sinds de introductie van de start‑stopsystemen fors toegenomen, want de accu moet - als de motor niet draait - alle stroomverbruikers aan de gang houden en ook nog een vlotte herstart garanderen. Sinds de remenergie-regeneratiesystemen moeten de accu's ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen.
Accustabilisator: onmisbaar in de werkplaats
Uiteraard heeft dit ook z'n consequenties in het garagebedrijf. Het is belangrijk dat de acculaders een groot vermogen (Watt) leveren, want diagnoseprocessen kunnen lang duren en veel stroom vragen. Denk maar eens aan het updaten van software of het inleren van systemen; dat kan in sommige gevallen uren duren. Dat is teveel gevraagd van een normale startaccu en daarom is het goed om bij onderhoudsbeurten een professionele acculader te gebruiken.
All4Car is een groothandel in handgereedschappen en equipment en specialist in speciaalgereedschap. Ze zijn ook importeur van Deca, een Europese fabrikant van lasapparatuur en batterijladers, die twee nieuwe accustabilisatoren introduceert: de Deca Life 120 12 Volt (20 Ah tot 2.400 Ah) en de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah).
's Avonds geven auto's licht
Ook in de showroom verzetten accu's veel werk. De hele dag openen en sluiten showroombezoekers de deuren van de auto's, worden gebruikers continu in- en uitgeschakeld, hifiapparatuur uitgeprobeerd en met de stoelverstelling gespeeld. De nieuwste mode is om de verlichting van de auto's in de showroom 's avonds aan te laten; dat ziet er ook van buiten heel uitnodigend uit.
Natuurlijk staan showroomauto's aan de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah). Je sluit 'm op de accupolen aan, waarna de Life 30 de stroomvoorziening overneemt zonder de boordaccu leeg te trekken.
Automatisch laden
De Deca-laders kunnen één of meerdere batterijen laden en zijn geschikt voor alle soorten batterijen: natte (lood-zuur) accu's, GEL-accu's, AGM-accu's (start-stopsysteem), EFB accu's (start-stopsysteem en sommige EFB's zijn ook geschikt voor het bufferen van energieoverschotten en vermogenstekorten), Lithium-accu's (LiFePO4) en tractiebatterijen. De Deca accustabilisatoren weten zelf dat de laadspanning van een AGM‑accu 14,5 V moet zijn en van een loodaccu 15,5 V. Ze starten en stoppen automatisch en laden heel constant en gelijkmatig, zodat er geen kans op oververhitting is. Door de netspanning nauwkeurig te regelen worden spanningspieken en daardoor schade aan elektronica en gevoelige hifi-uitrusting voorkomen.
Laders die desulfateren
De Deca accustabilisatoren hebben USB‑poorten en SD-kaartlezers, zodat de laadcurve en laadprogramma's zijn te bewerken en nieuwe software is te installeren. Bovendien kun je sommige functies met behulp van een wachtwoord laten activeren. Een belangrijke eigenschap van steeds meer moderne acculaders is dat ze via een pulstechniek natte accu's kunnen desulfateren. Bij sulfatering verharden de accuplaten, waardoor capaciteitsverlies ontstaat. Sulfatering kan optreden als accu's bijvoorbeeld lange tijd niet opgeladen zijn geweest. Met extreem kortdurende stroomstoten (een hoog frequente puls) kan sulfatering ongedaan worden gemaakt.
Moet je accu's opnieuw inleren na laden?
Als je acculaders normaal gebruikt hoef je accu's niet opnieuw in te leren. Uitzonderingen zijn als je de accu buiten de auto hebt bijgeladen, als de accu buiten de auto is ontladen of als de polen van de accu zijn losgekoppeld. Het hangt een beetje van het accumanagementsysteem af: als die geen stroom in of uit de accu heeft zien gaan, maar wel een andere accuspanning waarneemt (bijvoorbeeld bij het niet herkennen van starthulp), dan kan opnieuw inleren nodig zijn.
Meestal is het niet nodig. Als de ladingstoestand van de accu tussen uitbouwen en inbouwen hetzelfde blijft, of als de stroomvoorziening niet onderbroken wordt, of als je het boostpunt (ook wel satelliet) gebruikt waarbij de stroom via de batterijsensor loopt, dan hoef je de accu niet opnieuw aan te melden.
Dit artikel is gesponsord door All4Car.