Sterke opkomst koudemiddel R1234yf, ben je er klaar voor?

Sterke opkomst koudemiddel R1234yf, ben je er klaar voor?
“Een kg R1234yf kost nu zo’n € 120, een kg R134a € 30”, zegt Dometic, leverancier van Waeco aircoserviceapparatuur. “We zien nu vaak dat garagebedrijven € 80 tot € 100 rekenen voor de aircoservice en de hoeveelheid koudemiddel die bijgevuld moet worden extra belasten aan de klant.

Het autobedrijf staat voor ingrijpende veranderingen: regelgeving, elektrificatie, autonoom rijden, strengere controle op de typekeuring. Je zou bijna vergeten dat er acht jaar geleden een veelbesproken omwenteling met aircokoudemiddel heeft plaatsgevonden.

Ben jij daar al in meegegaan? De markt is rijp om daar definitief mee te beginnen. Waarom nu? Welk koudemiddel mag?

Garage Frank Pluym nam de stap en startte met aircoservice voor het nieuwe koudemiddel R1234yf. Waarom en wat levert hem dat op? Lees over zijn ervaringen...

Download whitepaper: nieuwe aircoservice

Deze whitepaper wordt je aangeboden door WAECO.

Foto: Tunap

Pollenfilterhuis reinigen met airco well 998 van Tunap

Tunap levert diverse producten voor airco reinigen. Het zogeheten airco well-pakket breidt Tunap nu uit met een wiper voor het pollenfilterhuis, om dit snel en eenvoudig grondig te reinigen.

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CO2-airco servicen bij een elektrische auto

Hoe gaat service aan een CO2-airco bij een elektrische auto in zijn werk? Samen met Airco Service Mijdrecht laten we dat stap voor stap zien.

Dat witte spul rond de compressoraansluiting, dat is niet goed...

Hoe komt die witte smurrie in de aircomachine?

Na de servicebeurt en een verse vulling R1234yf is het aircoserviceapparaat een maandje niet gebruikt. En nu werkt het niet meer. Oorzaak Het koudemiddel is veranderd in een gelachtige witte stof. Geen redden meer aan. Aircostation afgeschreven. Oorzaak: polymerisatie. Maar wat is dat? Hoe ontstaat het en is dit te voorkomen?

AMT Autobranche Mega Top 10: Extreem olieverbuik, schone Euro 7-motoren en veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose

AMT Autobranche Mega Top 10: Extreem olieverbuik, schone Euro...

De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. Na nummers 10 en 9 is het nu de beurt aan 8, 7 en 6. Deze staan in het teken van extremen: extreem olieverbruik, extreem schone Euro 7-motoren en extreem veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose.

Stap voor stap: airco-drukken en temperaturen meten

Stap voor stap: airco-drukken en temperaturen meten

Een VW Passat 2.0 TDI uit 2011 heeft een aircoreparatie gehad. Toch lijkt de airco niet goed te werken. De lucht uit de uitstroomopeningen wordt niet echt koud. Is de reparatie goed uitgevoerd? Zijn de leidingen, de verdamper en de condensor wel goed gespoeld? Is er te veel UV-lekdetectie gebruikt? Werkt de compressor wel goed? Of is er iets anders aan de hand? Daar kun je achter komen door de drukken en temperaturen in de diverse aircoleidingen te meten.

Welke onderdelen bevat zo’n (automatische) aircomachine? En hoe werken die? Kennis daarvan voorkomt fouten bij het aircoserviceproces.

Acht veelvoorkomende fouten bij airco-onderhoud: waar gaat het mis...

Bij het gebruik van een aircoservicemachine kan veel mis gaan. Hoe komt dat? In dit artikel leggen we uit wat er in de aircomachine gebeurt en wat je moet weten over de machine. Doel: een goede kwaliteit aircoservice uitvoeren.

Welk preventief onderhoud is nodig? Hoe stel je diagnose? En waar moet je op letten bij installaties die werken met CO₂ als koudemiddel?

R744 stelt speciale eisen, welke gevolgen heeft CO2-airco voor de...

Dankzij diverse subsidieregelingen en belastingvrijstellingen neemt de populariteit van elektrische auto's snel toe. De stijgende brandstofprijzen versnellen dit effect. Als werkplaats zul je dus steeds vaker elektrische voertuigen in de werkplaats krijgen. Vaak hebben die een airco met CO₂ als koelmiddel, terwijl ook sommige 'conventionele' auto's een CO₂-airco hebben. We vroegen een aantal leveranciers welke gevolgen dit heeft voor de werkplaats.

Elk autobedrijf zou moeten investeren in aircoservicetools. Het is relatief snel terugverdiend en je biedt er extra service mee.

Breng airco onder de aandacht van je klant: zo doen je collega's het

De zomer komt er aan en automobilisten willen hun hoofd koel houden. Wat moeten we doen om te zorgen dat airco's blijven werken, wat kunnen we preventief doen en hoe brengen we dat onder de aandacht van klanten?