Pascal Horstik: 'De meedenkende USI spuitcabines'

Pascal Horstik: 'De meedenkende USI spuitcabines'

De Italiaanse USI spuitcabines zijn sinds vorig jaar vertegenwoordigd in Nederland en België. PH Service uit Didam heeft de import op zich genomen. Het gaat om slimme producten, niet alleen wat betreft ontwerp van de cabines, maar ook de intelligente bediening.

Achter PH Service staat Pascal Horstik, tevens importeur van het Turkse spuitcabinemerk Firat. Als voormalig servicemonteur voor spuitcabines weet hij uit de praktijk wat van een spuitcabine verwacht wordt. Een praktisch ingesteld iemand dus, die bij de importactiviteit ook installatie en aftersales service regelt. Dat sprak het al veertig jaar actieve USI aan, niet eerder in Nederland of België vertegenwoordigd.

Met een modieuze term mag je spreken van ‘hands-on mentaliteit’ bij zowel PH Service als USI Italia, waarin ze elkaar gevonden hebben. De fabrikant wil direct betrokken zijn bij de installatie van zijn cabines, ook in Nederland of België. Er is een trainingscentrum bij de hoofdvestiging in Verona, waar klanten kennis kunnen maken met het gamma van USI. In Nederland en België komen ook trainingscentra, ook ter demonstratie aan belangstellende klanten van de producten.

Besparen en berekenen

Een hoofdpunt in het programma van USI is het bereiken van besparing op energiekosten en tegelijk hoge capaciteit van de cabines. Daarom produceren ze zelf de componenten voor hun cabines. Gericht op laag stroomverbruik, hoge luchtcapaciteit en efficiënte verwarming. Zo gebruikt de High Effciency versie van hun Chronotech cabine maar 12 kW vermogen, de helft minder dan bij concurrenten volgens USI.

Efficiënt werken is bij USI veel meer dan een holle kreet”

Maar er is meer, met touch screen bediening en computersturing. Vooral bij de Chronotech, waar de spuiter kan invoeren welk object hij wil spuiten, met welk lakmerk, en in hoeveel lagen. Daarbij berekent het programma dan precies hoeveel tijd, luchtsnelheid en temperatuur nodig is. Gekoppeld aan het calculatiesysteem, met de prijzen van gas en stroom erbij, wordt meteen zichtbaar wat deze doorgang kost.

Alle instellingen worden automatisch gemaakt, de spuiter hoeft alleen zijn spuitwerk te doen. Gaat er iets mis bij het spuiten, dan zal het systeem ook kosten van een aanvullende doorgang registreren. Aan de totale kosten hoeft de ondernemer alleen zijn marge toe te voegen. Dat werkt vlot, zuinig en efficiënt, waarmee meer doorgangen mogelijk worden.

Service op afstand

Pascal Horstik

De digitalisering van de Chronotech cabine gaat verder, met zijn internetaansluiting. Zo kan op afstand diagnose worden gesteld, en is updaten van de software makkelijk. Doet zich een storing voor, dan kan een softwarematige aanpassing zorgen dat het werk toch doorgaat.

Fabrikant en importeur zitten er bovenop, mag je zeggen. Er wordt snel gereageerd op aanvragen en melding van problemen. Doordacht is ook dat de cabines goed demonteerbaar zijn, uitbreidbaar, en verplaatsbaar als het carrosseriebedrijf verhuist of heringericht wordt. Door deze opbouwwijze is daarnaast maatwerk mogelijk, niet alleen standaard configuraties.

Volledig programma
Het meest geavanceerde aanbod van USI is de Chronotech, naast de extra energiesparende Chronotech High Efficiciency. Die hergebruikt ook warmte, aangezogen lucht wordt voorverwarmd met de luchtafvoer. Basismodel is de Master, met een enorme luchtopbrengst bij uitstek geschikt voor watergedragen lak. De Energo zorgt voor een flinke energiebesparing, met frequentieregelaars die de luchtstroom voortdurend aanpassen aan de werkelijke behoefte, via zelf in te stellen programma’s.

Er is een Cargo cabine voor spuiten van bedrijfswagens, technisch vergelijkbaar met de andere USI cabines. De Fastech-Synchro biedt een all-in-one oplossing voor voorbewerken en spuiten. Verder bevat het gamma voorzieningen zoals infrarood drogers, een verfmengkast of een hefbrug USI Lift 3500. Een overzicht is te zien op usi-nederland.nl.

Dit artikel is gesponsord door USI.

Lees meer over

Mariëlle denkt dat het nog mooier en beter zou kunnen werken als er meer dames actief zouden zijn in deze branche. Foto: Bert Jansen.

Trots op mijn bedrijf: Autoschade Nistelrode gelooft in transparantie

In deze editie van Trots op mijn bedrijf bezoeken we Autoschade Nistelrode. Aan het roer van dit bedrijf staat de 48-jarige Mariëlle Hurkmans. Doet de naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen...

EV in de werkplaats. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Hoe blijft auto-onderhoud betaalbaar in een snel veranderende markt?

De energietransitie, stijgende kosten voor schadeherstel, en de veroudering van het wagenpark zetten druk op de automotive aftermarket. Tijdens het Extra Mile-congres van Equip Auto werd uitgebreid gediscussieerd over de toekomst van onderhoud, met de centrale vraag: hoe blijft onderhoud betaalbaar?

Het schadeherstelbedrijf bespaart tijd en geld met de nieuwe blanke lak van R-M. - Foto: Robert Hoetink

R-M lanceert supersnelle, duurzame blanke lak voor schadeherstel

R-M lanceert de PIONEER Series RACE FINISH-R, een snelle en duurzame blanke lak voor schadeherstellers.

Het bedrijfspand van Schade Herstel Midden Nederland na een uitbreiding en grondige verbouwing.

Schade Herstel Midden Nederland houdt Open Huis

Op 12 oktober organiseert Schade Herstel Midden Nederland in Veenendaal een Open Huis. Het bedrijf viert haar tien jarig jubileum en is in de afgelopen tijd uitgebreid en volledig verbouwd.

Foto: Axalta

Axalta Nimbus: één platform voor alle tools voor de schadehersteller

Axalta introduceert Nimbus: een cloudplatform waarmee het schadeherstelbedrijf toegang heeft tot alle diensten van Axalta en zo tijd en geld kan besparen. Lees hier hoe.

2024 Axalta Production

Axalta Irus Scan spectrofotometer bekent snel en accuraat kleur

Axalta Irus Scan is de nieuwste spectrofotometer voor de schadeherstelbranche. Axalta belooft zeer nauwkeurige kleurovereenkomsten in watergedragen en oplosmiddelgedragen basislakken.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De samenwerking gaat in Europa van start voor Axalta-klanten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Benelux. Foto: Axalta

Axalta kondigt samenwerking aan met Cesvimap

Axalta heeft een overeenkomst gesloten met het Spaanse bedrijf Cesvimap. Door deze samenwerking krijgen Axalta's schadeherstelklanten toegang tot het Cesvimap Move2Green duurzaamheidsprogramma.