Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Het gaat sneller dan we konden vermoeden: het hele ADAS-kalibratieproces van een auto die net uit de schadewerkplaats naar boven is gebracht, is letterlijk voorbij voor je het doorhebt. De chef werkplaats van ABS autoherstel Pijnaker heeft - alleen wel te verstaan - alles in stelling gebracht en het protocol doorlopen terwijl 'we' nog met een kop koffie over het systeem praten met procesmanager Tom Koudijs. "Die efficiëntie", zegt hij, "is nog maar één van de troefkaarten van deze geavanceerde BrainBee Connex Digital ADAS-oplossing."

De afgelopen maanden heeft het systeem zich al in de praktijk bewezen als onderdeel van de hightech aanpak die ze in Aalsmeer hoog in het vaandel hebben. De steeds verdergaande toepassing van  geavanceerde sensortechnologie vraagt om een bijpassend eigentijdse techniek in de werkplaats.

'Het is als popcorn'

Koudijs: “Het is als popcorn. Pof, opeens is het er. In steeds meer automodellen. De ADAS-techniek vraagt bij herstelwerk om extreme precisie, exact volgens fabrieksnormen. Voorheen ging daar bij ons veel tijd in zitten en was het een heel gedoe met wel 22 ballenpanelen voor de metingen. Vierhonderd euro per stuk.” Bij deze techniek hoef je hoogstens via de software een nieuwe auto toe te voegen. Dat gebeurt online vanuit een database van leverancier Rocar-Tech.

Kalibreren-ADAS-Rocar-TechVerdienmodel

Cruciale vraag: hoe efficiënt werkt de nieuwe digitale ADAS-oplossing? Dat heeft men bij ABS Pijnaker tot op de cent berekend. Voor hun hightech schadeherstel was dat na de eerste testfase dus een  inkopper. “Minstens zo belangrijk is dat je het hele proces en de metingen digitaal in een rapport opslaat”, vertelt Koudijs.

“Samen met die van het uitlijnen van de auto. Dat voer je altijd eerst uit voor je de kalibratie uitvoert. De basis moet goed zijn. Er speelt nog iets anders mee waar je niemand over hoort. Deze techniek is er voor veiligheid en automatische rijhulpfuncties en je kunt erop wachten dat er bij een ongeval na schadeherstel ooit aansprakelijkheidsclaims komen. Dan redje je bedrijf misschien wel omdat je aan kunt tonen dat de auto perfect met de juiste materialen hersteld en gekalibreerd is weggereden.”

Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen”

Schadelast verlagen

Een derde belangrijke troefkaart is volgens Koudijs dat het de schadelast verlaagt. Uitbesteden is niet langer nodig en de auto hoeft niet lang stil te staan voor hij elders aan de beurt is. De opmars van de techniek – meer sensoren – is voor de verzekeraars een zorgpunt. Efficiënt herstel zien ze in Aalsmeer dan ook als een troefkaart richting verzekeraar en bijvoorbeeld fleetowners. Die krijgen ze in toenemende mate over de vloer.

Extreem precies

In de werkplaats heeft het BrainBee Connex Digital ADAS-systeem iedereen snel overtuigd. De chef werkplaats: “Je kunt het in de werkplaats alleen doen. Steeds meer fabrikanten stappen over naar statisch kalibreren, soms met een testrit ter controle. Ook de twee stappen meting met verschillende  afstanden tot het meetbord van sommige merken lost de techniek via het grote beeldscherm voor
je op door de afstand te simuleren”.

Kalibreren-Rocar-Tech-3Kalibreren voor dummies

Moet je veel leren? “Je hebt het met wat uitleg snel onder controle. Je kunt bovendien op elke redelijk vlakke vloer werken. Lasers helpen bij het instellen van afstand en hoogte, vele malen preciezer dan met een rolmaat natuurlijk. Zelfs als de opstelling iets schuin staat corrigeert de computer achter het  scherm dat.”

De chef werkplaats is zichtbaar enthousiast: “Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen. Met storingsbegeleiding. Als je er niet uitkomt, neem je contact op met de helpdesk. Die kan meekijken dan.”

Rocar-Tech levert het systeem voor diagnose, storingsbegeleiding en ADAS in één pakket. Wie de investering niet zelf wil doen kan ook gebruik maken van een lease-constructie.

Dit artikel is gesponsord door Rocar-Tech

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Met vier van deze krachtpatsers verplaats je voertuigen tot 4319 kg.

Voertuigverplaatsers voor superzwaargewichten

Door de komst van EV's is de vraag naar voertuigverplaatsers de laatste jaren toegenomen. Het Amerikaans Gojak speelde daar al op in, maar gaat nu een stapje verder. Is 816 kg per wiel te weinig? Geen probleem voor de nieuwste krachtpatser in de opvallende violetkleur.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?