Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?

Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?
Hoe maakt zo’n alu veerpootlager een auto zuiniger en stiller?

NTN-SNR introduceert aluminium veerpootlagers. Dat roept vragen op. Wat is er mis met veerpootlagers uit versterkte kunststof? Welke voordelen biedt aluminium? En wanneer zien we ze in de werkplaats, die ophangingslagers met aluminium veersteun?

“Eigenlijk is kunststof een ideaal materiaal”, zegt NTN-SNR. “Het biedt veel ontwerpvrijheid en versterkt met glasvezel en metalen inserts heeft het ook heel redelijke mechanische eigenschappen.” Toch dreigen die nu tekort te schieten. Oorzaak: het almaar groeiende gewicht van nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto doet daar nog eens een schepje bovenop. “Daardoor worden veeraanslagen uit dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld.”

Recyclen

Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar”

NTN-SNR signaleert nog een probleem: “Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar. Ze bevatten weinig herbruikbaar materiaal en bij verbranding veroorzaken ze veel vervuiling. Dat gaat niet samen met de Europese normen die een hoog recyclingspercentage voorschrijven. Terwijl het recyclingproces van aluminium juist kort en eenvoudig is.”

Minder CO2

Nu het toch over het milieu gaat, zo’n aluminium veerpootlager is ook lichter: “Dat scheelt ongeveer 80 g. Dat is 13 % van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof. Daarmee helpen we constructeurs te voldoen aan de strenge CO2-eisen.”

NTN-SNR_Aluminium_strut_mount_CAGE
Eigenlijk moeten we het goed zeggen: een ophangingslager met aluminium veersteun.

Zwaardere auto’s

Om die redenen ontwikkelde NTN-SNR een aluminium veerpootlager bedoeld voor zwaardere voertuigen. Behalve bedrijfsauto’s en voertuigen uit het C- en D-segment verstaat de lagerexpert daar ook elektrische en hybride auto’s onder.

Einde aan het lawaai

Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt”

“Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt. Dat voorkomt lawaai en gebrekkige werking”, legt NTN-SNR uit.

Snel in de werkplaats

In welke nieuwe modellen we dit veerpootlager met aluminium steun binnenkort precies kunnen verwachten, wil NTN-SNR nog niet zeggen. Toch zou deze innovatie wel eens sneller dan verwacht zijn weg naar de werkplaats kunnen vinden: “In eerste instantie ontwikkelden we het voor de eerste uitrusting, maar deze oplossing is ook geschikt voor de vervangingsmarkt. Dankzij ons aftermarket R&D-team kunnen we het daar snel introduceren.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's | VIDEO

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...

Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.

ZF [pro]Manager maakt volgens ZF vlotte werkplaatsprocessen mogelijk. Foto: ZF

ZF introduceert: ZF[pro]Manager en Sachs Air Struts

Duitse onderdelenfabrikant ZF kondigt een nieuw werkplaatssysteem aan dat de communicatie met klanten moet automatiseren, genaamd ZF[pro]Manager.

Het productieteam van Arnott produceert al jaren met succes vervangingsproducten voor ophanging. Foto: Shutterstock

Arnott Suspension Products Europe krijgt nieuwe faciliteit

Arnott Suspension Products Europe heeft officieel de sleutels ontvangen van een gloednieuwe faciliteit in Waalwijk, Nederland.

Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Kunnen schokdempers lawaai maken of lekken? Hoe weet je of de schokdempers versleten zijn? Monroe zet de meest voorkomende fouten met schokdempers en veerpoten op een rijtje en geeft aan hoe je ze kunt vermijden.

Het vervangen van een luchtveerpoot is vergelijkbaar met het vernieuwen van een conventionele veerpoot. De basis is meestal een luchtdichte balg, een veerpoot en een compressor.

Uit de hoogte? Dan uitlijnen, zegt Arnott

Luchtvering is een onderdeel van het onderstel. Controleer dus altijd de wieluitlijning nadat een luchtveerpoot is vervangen, maar begin met het kalibreren van de hoogtesensoren.

Het begin: gigantische rollen verenstaal klaar voor verwerking.

Binnenkijken bij 'de grote onbekende onderstelspecialist': Apex...

De omgeving van Hillegom geniet faam vanwege de kleurrijke bollenvelden die ontelbare toeristen trekken. Dat hier al ruim veertig jaar een fabriek staat die hoogwaardige schroefveren voor personenwagens vervaardigt, weten alleen insiders. We zijn op bezoek bij APEX Suspension Systems, een producent die aan vooraanstaande merken levert, maar zelf liever 'onder de radar blijft'.

Bij ophangingsdelen voor EV’s houdt Moog rekening met hogere belastingen. en dat is niet voor niets...

Hoe herken je de kwaliteit van fuseekogels en stuurkogels,...

"Het design, de materiaalkeuze en de assemblage. Die drie elementen bepalen de kwaliteit van een stuur- of ophangingsdeel", zegt Moog-productmanager Robbie de Moor. Heel mooi, maar hoe herken je de kwaliteit van fusee- en stuurkogels, draagarmen, spoor- en stuurstangen en stabilisatorstanglinks? AMT onderzoekt het op Moogs aftermarketlab in het Belgische Kontich.

Stap voor stap: luchtvering inbouwen

Stap voor stap: luchtvering inbouwen

De meeste bedrijfswagens tot 5,5 ton hebben bladvering, berekend op een grotendeels beladen voertuig. Bij lichte belading is de vering doorgaans te stug, bij een volledige belading juist te soepel. Luchtvering heeft dat probleem niet en er zijn meer voordelen. In dit artikel laat laat jacco Speelman, van Tijhof Automotive, stap voor stap zien hoe luchtvering wordt ingebouwd.