“Eigenlijk is kunststof een ideaal materiaal”, zegt NTN-SNR. “Het biedt veel ontwerpvrijheid en versterkt met glasvezel en metalen inserts heeft het ook heel redelijke mechanische eigenschappen.” Toch dreigen die nu tekort te schieten. Oorzaak: het almaar groeiende gewicht van nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto doet daar nog eens een schepje bovenop. “Daardoor worden veeraanslagen uit dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld.”
Recyclen
NTN-SNR signaleert nog een probleem: “Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar. Ze bevatten weinig herbruikbaar materiaal en bij verbranding veroorzaken ze veel vervuiling. Dat gaat niet samen met de Europese normen die een hoog recyclingspercentage voorschrijven. Terwijl het recyclingproces van aluminium juist kort en eenvoudig is.”
Minder CO2
Nu het toch over het milieu gaat, zo’n aluminium veerpootlager is ook lichter: “Dat scheelt ongeveer 80 g. Dat is 13 % van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof. Daarmee helpen we constructeurs te voldoen aan de strenge CO2-eisen.”
Zwaardere auto’s
Om die redenen ontwikkelde NTN-SNR een aluminium veerpootlager bedoeld voor zwaardere voertuigen. Behalve bedrijfsauto’s en voertuigen uit het C- en D-segment verstaat de lagerexpert daar ook elektrische en hybride auto’s onder.
Einde aan het lawaai
“Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt. Dat voorkomt lawaai en gebrekkige werking”, legt NTN-SNR uit.
Snel in de werkplaats
In welke nieuwe modellen we dit veerpootlager met aluminium steun binnenkort precies kunnen verwachten, wil NTN-SNR nog niet zeggen. Toch zou deze innovatie wel eens sneller dan verwacht zijn weg naar de werkplaats kunnen vinden: “In eerste instantie ontwikkelden we het voor de eerste uitrusting, maar deze oplossing is ook geschikt voor de vervangingsmarkt. Dankzij ons aftermarket R&D-team kunnen we het daar snel introduceren.”