Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Kunnen schokdempers lawaai maken of lekken? Hoe weet je of de schokdempers versleten zijn? Monroe zet de meest voorkomende fouten met schokdempers en veerpoten op een rijtje en geeft aan hoe je ze kunt vermijden.

1. Overmatig aandraaien van de topmoer

De topmoer van de veerpoot houdt veerpoot, bevestigingsset en veer bij elkaar. Draai de topmoer aan met 41 Nm tot 68 Nm. Dat is flink lager dan het koppel van een pneumatische sleutel, dus gebruik een momentsleutel. Als de topmoer te strak is aangedraaid, kan de steel breken.

2. Onjuiste procedures

Monteer de sluitringen van de montagekit in de juiste volgorde, want anders raken ze los en kan het onderste deel van de stangsteel worden geraakt. Dit veroorzaakt lawaai en leidt tot beschadiging van de schroefdraad of de stang.

3. Ongeschikt gereedschap

Gebruik geen tang om de zuigerstang van de veerpoot vast te houden, terwijl je de bovenste moer aandraait. Dit veroorzaakt schade aan het chroomoppervlak en als de zuigerstang niet meer goed afdicht, ontstaat olie‑ en gaslekkage. Voorkom ook beschadigen aan de stangschroefdraad, dus plaats de topmoer goed over de stangdraad. Gebruik geen pneumatische sleutel.

4. Vervang schokdempers en veerpoten per paar

Olie verliest aan viscositeit, de anti‑frictieband tussen zuiger en werkkamer slijt en de in‑ en uitgaande bewegingen verzachten, kortom: schokdempers en veerpoten zijn slijtageonderdelen. Als je één schokdemper vervangt, zal de nieuwe schokdemper stijver zijn dan de oude, snel overbelast raken, beschadigen en oververhitten. Vervang ze daarom altijd per paar en gebruik nieuwe beschermings- en montagekits.

5. Oude montagekit

Links een versleten rubber, rechts is nieuw.
Links een versleten rubber, rechts is nieuw.

De bovenste bevestigingskit bestaat uit een rubber element en een veerpootlager. Rubber wordt na verloop van tijd hard en veroorzaakt trillingen en lawaai (zie foto). Het veerpootlager vergemakkelijkt de rotatie van de wielen tijdens het draaien, maar versleten lagers kunnen het stuurwiel na een bocht blokkeren bij terugkeer naar de middenpositie. Vervang de montagekit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

6. Oude beschermingsset terugplaatsen

De beschermingskit bestaat uit een stofkap en een kegelvormige compressiebumper. De stofkap is meestal van rubber en beschermt de schokdemperstang. Controleer of je met je vingernagel bramen of krassen op de stang voelt, want dat kan de olieafdichting beschadigen.

De compressiebumper van polyurethaanschuim beperkt het rollen, duiken en kraken van de carrosserie. De slag van de schokdemper is 4 à 5 cm, maar als dat oploopt tot 12 cm, resulteert dat in ongewenste carrosseriebewegingen, toename van de remweg en extra slijtage aan de wielophanging. Vervang de beschermingskit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

7. Verkeerde positie van de compressiebumper

Trek de compressiebumper niet naar de onderkant van de veerpoot om de bovenste moer aan te draaien. De bumper blokkeert dan de juiste beweging en zorgt voor een extreem stijve vering. Verplaats de compressiebumper naar de bovenkant van de stang. Er moet ongeveer een vingerruimte overblijven tot de onderkant van de montagekit.

8. Lakschade op de schokdemper

Als een schokdemper aan één kant van de behuizing lakschade heeft, is dit waarschijnlijk te wijten aan een verkeerde uitlijning van de schokdemper tijdens de montage. Wanneer de schokdemperbevestigingen worden aangedraaid, terwijl de auto op een tweekolomslift staat (wielen vrij, uitgeschoven schokdempers), draaien de rubberen silent blocks meer dan 45 graden. De krassen ontstaan doordat de rand van het vuilscherm de behuizing aan één kant raakt.

Door de zijdelingse krachten op de stang kan ook de oliekeerring vervormen en lekkage ontstaan. Zodra de auto op de grond wordt gezet, verergert de belasting het probleem en blokkeren de schokdempers volledig. Als je dit snel opmerkt, maak dan de schokdemperbevestigingen los terwijl de auto op de grond staat en zet die opnieuw vast met het juiste koppel.

De ideale manier om de bevestigingen van de schokdempers vast te zetten is onder belasting: zet de auto op de grond. Als de toegang moeilijk is, stel dan de afstand tussen twee oogjes van de schokdemper in volgens de montage‑instructies. Met het onderdeel op tafel markeer je een lijn op de behuizing, uitgelijnd met de rand van het vuilscherm. Monteer vervolgens de schokdemper, draai de bevestiging met de hand vast en gebruik een hydraulische krik om de as op te tillen. Zet de rand van het vuilscherm op één lijn met de markering en draai de bevestigingen vast met het juiste koppel.

Let er bij schokdempers met een asymmetrisch busontwerp op dat die in een bepaalde positie ten opzichte van hun onderste bevestiging gemonteerd moeten worden. Zo niet, dan ontstaan dezelfde problemen als eerder beschreven: de schokdemper loopt vast door de zijdelingse kracht en veroorzaakt olielekkage. Monroe geeft tot vijf jaar garantie op schokdempers, veerpoten, montagekits, beschermingskits en veren.

Dit artikel is gesponsord door Monroe.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's | VIDEO

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...

Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."