Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Automotive diagnose-specialist DiagnosES introduceert Autocom CARS iD, de eerste software die analyseert of de kilometerstand van personenauto's en bestelwagens klopt en niet gemanipuleerd is. Handig voor als je een occasion wil inkopen óf om je klant aan te tonen dat die importauto kloppend is.

"Met CARS iD kunnen bedrijven in de autobranche zichzelf en hun klanten met een snelle scan beschermen tegen kilometertellerfraude", zegt Erik Streurman van DiagnosES. "Tellerfraude is helaas een veel voorkomende vorm van fraude met personenauto’s en bestelwagens ondanks dat het per wet verboden is sinds 1 januari 2014. Met Cars iD heb je een eenvoudige en snelle manier om op kilometertellerfraude te scannen." Hoe werkt dat?

Alle modules onder de loep

Streurman: "Geknoei met de kilometerstand kan leiden tot onveilige verkeerssituaties als gevolg van technische mankementen. Een scan kan kostbare gebreken zichtbaar maken. De Autocom Cars iD software download informatie en kilometerstanden uit voertuigsystemen zoals motormanagementsystemen, centrale regeleenheden, airbagsystemen, climate control, stuurbekrachtiging en het airbag- en antiblokkeersysteem."

"Als er een ander chassisnummer gevonden wordt is dat een aandachtspunt, maar het kan verklaarbaar zijn. Een afwijkende kilometerstand is echter wél discutabel."

De informatie wordt overzichtelijk weergegeven in een rapportage die in een oogopslag zichtbaar maakt of de kilometertellerstand overeenkomt met de onderhoudshistorie van het voertuig en reparatievoorschriften van de autofabrikant.

CARS iD in de praktijk

De laptop of PC met daarop de CARS iD software geïnstalleerd, wordt met een interface op de EOBD-stekker van het voertuig aangesloten. Met behulp van een VIN-decoder kan het chassisnummer van het voertuig gescand worden.

De analyse begint door op System Scan te klikken en het voertuig en motorcode te selecteren. Nu scant CARS iD alle in het voertuig aanwezige en beschikbare systemen op foutcodes, of de VIN-nummers en systemen overeenkomen (en bij elkaar horen) en kilometerstanden. Als de scan voltooid is wordt de data naar de Autocom cloud gestuurd en start de analyse.

Fraudedetectierapport

Zodra de analyse voltooid is wordt er een fraudedetectierapport geproduceerd met alle in het voertuig aanwezige systemen, mogelijk aanwezige foutcodes en VIN’s en kilometerstanden. Afwijkende informatie waaruit opgemaakt kan worden dat de tellerstand gemanipuleerd is, wordt in het rapport rood gemarkeerd.

Bekijk de CARS iD demonstratie hieronder:

Geregistreerde tellerstanden

In bijna alle 28 EU lidstaten is tellerfraude verboden, een sluitende registratie is in de meeste landen echter de grote ontbrekende factor. Omdat er geen controle op is, worden tellers van occasions in de meeste landen teruggedraaid.

Tien landen, waaronder Nederland en België registreren de tellerstanden ook daadwerkelijk. Tellerstanden worden tussen de landen onderling helaas niet uitgewisseld.

Van de auto’s die in Nederland rondrijden waren er volgens Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) op 1 december 2017 264.220 auto’s met een onlogische tellerstand geregistreerd. Dit heeft de Nederlandse consument en bedrijfsleven 396 miljoen euro gekost.

Wat kost het?

Ok, met Cars iD kun je jezelf dus wapenen bij het inkopen van een interessante occasion of aantoonbaar aan die geïnteresseerde klant laten zien dat de auto kloppend is. Maar wat kost het?

DiagnosES hanteert voor CARS iD een introductieprijs van € 1.050,- inclusief 12 maanden updates. Een jaarlicentie kost € 360,-..

Voor meer informatie over CARS iD kun je terecht bij DiagnosES.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".