“Denk met de klant mee en wees betrokken bij zijn welzijn en bezit”, adviseert Arnold Vennink namens Snap-on. Dat kan heel goed door krasjes weg te poetsen of bij te werken, door kleine deukjes te verwijderen, doffe koplampen te polijsten, een sterretje te repareren of zelfs de voorruit te vervangen. Voor al die werkzaamheden levert Snap-on het gereedschap en de equipment. “En we wijzen op het belang van opleiden voor het uitdeuken zonder spuiten, ruitherstel en herstel van krasjes.”
Zonder training geen gereedschap!
Directeur Rensa van Buijten van Glasstech gaat nog een stapje verder: “’Kan ik korting krijgen, dan doe ik de training niet’, vroeg een autobedrijf. Nee, dat kan niet!”, zei ze beslist. “Glasreparatie hoef je niet aan de echte specialist over te laten, maar dan moet je er wel op de goede manier instaan. Anders stelt het resultaat teleur en krijgt onze apparatuur de schuld.”
Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt ook voor onbezonnen schadeherstel: “Het is een vak apart. De kennis en kunde van een schadehersteller liggen op andere terreinen dan die van medewerkers in een autobedrijf. Om te bepalen of een schade al dan niet cosmetisch is, kun je niet meer vertrouwen op het blote oog. Er is echt behoefte aan kennis en documentatie. Alleen als je weet welke sensoren achter bijvoorbeeld een bumper zitten, kan je bepalen welke herstelmethode je moet toepassen om de auto weer veilig op weg te krijgen.”
Krasje op de bumper
Concreet: “Vandaag de dag kan een krasje op een bumper al een potentieel probleem met de intelligente rijhulpondersteuning opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de sonarsensor in een vleugelportier van een Tesla Model X of aan een dodehoekradarsensor in een achterbumper. En ook buitenspiegels bevatten sensoren die rijhulpsystemen van informatie voorzien.”
Dat heeft consequenties: “Voor het herstellen van voorbumpers met voetgangersdetectiesensoren gelden vaak strenge eisen en zijn de herstelmogelijkheden erg beperkt. Onbewust onbekwaam krasjes en deukjes herstellen, kan zo leiden tot gevaarlijke situaties.”
ADAS vraagt meer dan kalibreren
Natuurlijk krijgt ADAS-kalibratieapparatuur veel aandacht, maar al die elektronische berijdershulpjes zorgen bij schade ook voor andere problemen. “Vaak moeten systemen na reparatie gereset worden met geschikte diagnoseapparatuur. Die moet je dan wel hebben. En je diagnosesoftware moet up-to-date zijn. Zo niet, dan bieden wij een oplossing”, zegt Peter van Brussel namens Jifeline. Natuurlijk hebben we die eerder besproken in AMT, maar Van Brussel legt het nog eens kort uit.
“Met Remote Diagnostics leveren we diagnose op afstand. Met een OBD-II interface en een app vraagt de autotechnicus een elektronisch reparatieproces aan. Denk bijvoorbeeld aan het resetten van het Collission Prevention Assist bij een Mercedes na een aanrijding. Een training is niet nodig en het werkt zonder abonnement. En de auto blijft in de eigen werkplaats.”
“Onze technisch specialisten combineren werkplaatservaring met kennis van coderingen en programmeringen. Zo ondersteunen ze universele autobedrijven, merkdealers, inbouwstations en schadeherstellers. Ze nemen op afstand de auto over en verzorgen codering, programmering of ondersteuning bij diagnose.”
Kan je inschatten of je het kan?
Van Rooijen pleit voor investeren in kennis: “Kwalitatief schadeherstel start met het goed en bewust inschatten van de situatie. Alleen dan kan je bepalen of je over de kennis en kunde beschikt om herstel uit te voeren. Ik wil daarom zowel autobedrijven als schadeherstellers oproepen meer te investeren in kennis van deze systemen om hun bewustzijn te vergroten.”
Hij geeft nog een voorbeeld: “Bij een Audi A6 uit 2011 kan het zijn dat je na het de- en monteren van de voorbumper drie verschillende rijhulpsystemen moet kalibreren. Daarnaast verschilt de manier waarop en wanneer een rijhulpsysteem gekalibreerd moeten worden per merk, type en soms zelfs per bouwjaar. Het is dus belangrijk dat je deze systemen herkent en er de juiste documentatie bij hebt.”
Baten en kosten
Toch vindt Arnold Vennink (Snap-on) dat ieder bedrijf dat meer doet dan onderhoud een ADAS-kalibratiesysteem in huis moet hebben: “Als je met je bumper tegen een paaltje rijdt moet je de radar al kalibreren. En Snap-on EZ-ADAS is laagdrempelig. Je kunt het modulair naar behoeven samenstellen.”
Bernie Voorhuis van Hella is terughoudender: “Een complete set ADAS-kalibratieapparatuur is kostbaar. Voor de beslissing uitbesteden-of-zelf-doen is een terugverdiencalculatie nodig. Feit is wel dat ADAS-systemen binnen afzienbare tijd gemeengoed zijn, zodat opdrachten tot kalibratie van de ADAS-camera’s en -radarsensoren ook steeds vaker bij universele werkplaatsen terecht zullen komen. Ook is het belangrijk om te weten dan niet alleen bij grote carrosserie- en chassisschades de camera’s en radarsensoren opnieuw gekalibreerd moeten worden, maar ook na uitlijnen.”
Iedereen ADAS!
Namens Explora zit René van Arkel meer op de lijn van Arnold Vennink: “Ja, ADAS-kalibratie vergt een investering, maar ADAS-systemen zijn blijvend. Ze komen alleen maar meer en meer voor. En kalibreren moet niet alleen bij schade aan de auto, ook als een andere band-velgcombinatie de hoogte van de auto verandert, of als je de auto hebt uitgelijnd, of als je de bumper hebt gedemonteerd, of… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er lopen al projecten om te kijken of ADAS niet in het APK-proces moet worden opgenomen.”
Het brengt hem tot de conclusie dat: “ADAS-kalibratie voor elk type bedrijf nu of in de nabije toekomst die investering zal vergen. Straks moet het koplampafstelapparaat op een vaste plaats komen met een goede vloer. Dat is een mooie gelegenheid om direct ook rekening te houden met de ADAS-opstelling.”
Of toch alleen de specialist?
Na dit betoog is het opvallend dat Van Arkel verwijst naar een bijzondere Explora-klant: “Koren Autoparts uit Geldermalsen heeft geïnvesteerd in onze Texa-ADAS-apparatuur. Is het een idee om daar eens te gaan horen waarom juist een grossier hiermee begint?”
Dat is het zeker! “Voor een schadebedrijf of een VW-dealer is het wat anders”, zegt Kees Koren. “Maar voor een universeel bedrijf, dat veel verschillende merken wil kalibreren, is er met al die verschillende borden geen beginnen aan. Voor ons wel. En wij verkopen straks minder bougies en luchtfilters met al die EV’s. Dus hebben we € 30.000,- geïnvesteerd. Én we hebben een medewerker, een echte techneut, die er helemaal voor gaat. We hebben samen met Explora al met verschillende auto’s getest. En zij leren daar ook nog van. ‘Oh, zit dat zo’, is het dan.”
Koren verwacht dat het een goede investering is, want: “We hebben natuurlijk links en rechts geventileerd dat we dit gaan doen. De belangstelling is enorm.”
Ten slotte willen we natuurlijk weten wat een kalibratie kost: “Alleen de voorruitcamera: € 95,-, voor een bestelbus € 125,- en moet de radar ook, dan € 350,-. Uiteraard altijd inclusief testrapport.”
Kijk, dat helpt bij de terugverdiencalculatie.
ADAS in eigen huis? Doe het goed!
“Als je het zelf doet, doe het dan goed”, zegt Bernie Voorhuis over ADAS-kalibratie. “Het is belangrijk dat het OEM-conform gebeurt. Alleen dan is gegarandeerd dat de systemen correct functioneren. Doen ze dat niet, dan kan dat de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengen. Besteed je de kalibratie uit aan de dealer, dan heb je van hem de garantie dat het volgens de regels van de fabrikant gebeurt gegarandeerd. Een universele CSC-kalibratietool zoals die van Hella Gutmann Solutions, die strikt volgens de fabrieksnormen kalibreert, geeft na afloop een document dat dat ook verklaart. Dat kan je aan de voertuigeigenaar of verzekeraar meegeven.”
Hoe belangrijk zo’n document is, bleek onlangs toen AMT-columnist en registerexpert Marcel Zuidgeest de toedracht van een raadselachtig ongeluk met een luxe SUV onderzocht. Het ongeval had zwaar lichamelijk letsel veroorzaakt. De auto had enkele dagen eerder een nieuwe voorruit gekregen. Het bedrijf dat die klus klaarde, kon aan de hand van zo’n document aantonen dat de kalibratie van de voorruitcamera strikt volgens de fabrieksvoorschriften was uitgevoerd. Gelukkig, want voor zo’n ongeval wil je niet verantwoordelijk worden gesteld.
Tip van Marcel bij ADAS-kalibratie: “Bewaar je bewijsstukken!”