Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en krijgt nu haar eerste grote revisie. Je herkent het aan de QR-code. Op 1 mei 2021 wordt het bandenlabel vernieuwd.

Het bandenlabel zegt niets over de kwaliteit, het comfort of de slijtvastheid van banden. Het zegt niets over remmen, handling en wegligging op droog wegdek en niets over handling, wegligging, aquaplaning en zijdelingse grip op een nat wegdek. Evenmin zegt het iets over de tractie en zijdelingse grip op een besneeuwd wegdek.

Het bandenlabel zegt wel iets over het brandstofverbruik (zowel voor elektrische, als voor auto's met een verbrandingsmotor), over de grip op nat wegdek en over het rolgeluid (niet in de auto, maar er buiten). Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en de EU wil nu de zichtbaarheid verbeteren en meer informatie verstrekken. Maar milieu blijft belangrijker dan veiligheid.

Dit zijn de zes belangrijkste wijzigingen:

  1. Op het oude label waren er zeven klassen (van A tot en met G) over brandstofefficiëntie en grip-op-nat-wegdek. Dat zijn er nu nog vijf (A-E). De onderliggende labelwaarden zijn niet aangescherpt.
  2. Rechtsboven op het label staat nu een QR-code, die een koppeling heeft naar productinformatie.
  3. Op de labels van winter- en vierseizoenenbanden wordt het berg-en-sneeuwvloksymbool afgebeeld.
  4. De labelwaarde van het externe afrolgeluid wordt voortaan aangegeven met een letter A, B of C (plus het aantal decibels).
  5. Het bandenlabel bestond al voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's en is er nu ook voor zware bedrijfsauto's.
  6. Linksboven is een enorme EU-vlag afgebeeld.

Wanneer gaat het in?

Op 1 mei 2021 moet je het label gebruiken voor banden die onder auto's zijn gemonteerd, maar ook voor banden in de losse verkoop. Bij het gebruik van het label hoort ook het productinformatieblad, dat toegankelijk is via de QR-code. Voor oude banden mag je tot 1 december 2021 nog wel het oude label gebruiken als die banden geproduceerd zijn tot en met DOT 1721 (dat is de 17e week van '21, dus vóór mei 2021).

Vanaf DOT 1821 moet je dus het nieuwe label plus het bijbehorende productinformatieblad tonen. Informeer dus bij je leverancier of jij de juiste documenten aanlevert als je banden verkoopt of nieuwe personenauto's, bedrijfswagens, bussen, kampeerwagens, caravans en/of aanhangwagens.

Hier  zetten VACO, Bovag en RAI alles nog even voor je op een rij.

Foto: Shutterstock

Autoverkoop in Nederland trekt verder aan

De Nederlandse autoverkoop is in november opnieuw gegroeid. Vooral hybride auto's en volledig elektrische personenwagens waren in trek, melden brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging op basis van nieuwe cijfers.

Foto: Shutterstock

Winterbanden warboel: wanneer is een truckband een echte winterband?

Dat een M&S-logo geen garantie geeft dat je met een winterband te maken hebt, is eigenlijk al bizar. Het three-peak-mountain SnowFlake label zou die zekerheid wel moeten geven. Bij bus- en truckbanden blijkt ook dat niet helemaal waar.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

Foto: Bridgestone

Bridgestone introduceert nieuwe all-season bestelwagenband

Bridgestone introduceert een nieuwe premium all-season bestelwagenband. De Duravis All Season EVO vervangt de huidige Duravis All Season en is speciaal ontwikkeld om de efficiëntie voor bestelwagengebruikers en wagenparken te maximaliseren.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

De Bugatti Bolide. Met 1.600 pk bepaald geen boodschappenkarretje. Het Motorsports ABS van Continental moet de beul helpen beheersen. - Foto: Continental

Continental remsysteem voor Bugatti Bolide hypercar combineert ESC...

Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.

Foto: MS Motorservice

Nieuwe TPMS-sensoren van MS Motorservice voor de aftermarket

MS Motorservice breidt zijn aanbod uit met 30 nieuwe TPMS-sensoren. Deze sensoren zijn eenvoudig te installeren en direct klaar voor gebruik.