Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. In deze zesde editie krijg je te maken met AdBlue. Je weet wel, dat goedje dat in de uitlaat van moderne diesels wordt geïnjecteerd. Maar ook het spul dat voor schokkende beelden zorgt als het uit onwetendheid aan de brandstof wordt toegevoegd…

Wat die schokkende beelden betreft, daar komen we zo op. Nu eerst de vraag uit AMT APK Keurmeesterquiz. Zoals je weet uit de voorgaande afleveringen, neemt juryvoorzitter (en enig jurylid) Martin Pardoel geen genoegen met alleen het antwoord “goedkeur” of “afkeur”. Er hoort altijd een uitleg bij: Hoe zit het precies en waar in de APK-regelgeving staat dat? APK-keurmeesters die Martin Pardoel kennen als trainer bij PSB, zullen daar niet verrast door zijn.

Druppels

AdBlue bijvullen
Nee, nee, nee, het lekt echt niet zo hard dat de automobilist steeds moet bijvullen.

Duidelijk? Oké, dan is het woord aan de juryvoorzitter: “Tijdens de APK-keuring van een personenauto met dieselmotor die op 15 maart 2017 in gebruik is genomen, ziet de keurmeester vloeistoflekkage aan de aansluiting van de leiding op de AdBlue-tank. Nadat hij de aansluiting heeft schoongemaakt, komen er direct weer druppels AdBlue aan de aansluiting te hangen.

AdBlue-schade

De vraag ligt dan voor de hand: Hoe moet de keurmeester handelen bij deze overmatige vloeistoflekkage? En: Licht je antwoord toe! Via het formulier hieronder doe je mee. Bekijk je liever eerst de schokkende AdBlue-beelden die we je beloofd hebben? Je vindt ze hier.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie Olthof uit Nijverdal, CarProf Garage Ekelschot uit Kaatsheuvel en Vakgarage Voskuilen uit Houten.

De auto zegt olie verversen. Wat zeg je tegen de klant die liever gewoon doorrijdt?

Tijdig olie verversen? Zo overtuig je je klant!

Natuurlijk kan je proberen alles zelf uit te vinden, maar leren van collega's gaat sneller. Bijna honderd autotechnici reageerden op onze olievragen. Doe je voordeel met hun tips én vind uit hoe je je klant overtuigt van het belang van goede olieservice.

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

Cruciale vraag in deze APK Keurmeesterquiz: Is dit een deur? - Foto: Shutterstock

Tegenstribbelende achterklep in de APK, afkeur of niet? Hier is het...

In de jongste APK Keurmeester Quiz kreeg je te maken met een tegenstribbelende achterklep op een Tesla Model S. Complicerende factor: die achterklep was de toegang tot de derde zitrij. Goed- of afkeur? Lees hier de uitslag.

Een auto in de werkplaats voor een APK-keuring. - Foto: ANP

Storing bij RDW zorgt voor 'chaos bij autobedrijven'

Het is chaos bij autobedrijven door de storing bij de RDW donderdag die voor problemen zorgde bij het overschrijven en keuren van auto's.