Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Remmen, altijd lastig. We hebben zo'n twijfelgevalletje op de remmenbank. Hoe moet de APK-keurmeester nu handelen? En vooral, waarom? Dus duik in de regelgeving, denk goed na en geef ons je antwoord. De details van de vraag vind je hieronder, veel succes!

Oef, we zitten nog even bij te komen van de vorige AMT-APK Keurmeesterquiz. Je weet wel, die met de AdBlue-lekkage. Juryvoorzitter Martin Pardoel concludeerde, na een lastige redenering door een doolhof van APK-artikelen, dat die lekkage niet tot afkeur hoeft te leiden en dat ook er ook geen ReparatieAdvies op het APK-rapport hoeft. Daarop reageerde de RDW dat huns inziens wel een RA2 nodig is. Het draait er allemaal om of AdBlue milieugevaarlijk is en of het in de auto in een gesloten systeem zit. Wie er in dit lastige geval gelijk heeft? Oordeel zelf.

APK Keurmeester
Hoe moet hij nu handelen?

Door naar de remmen

Voor nu, op naar de nieuwe opgave. Komt ie:

Tijdens de remtest van een personenauto die op 12 december 2017 in gebruik is genomen meet de keurmeester een relatieve beremming van 56 %. Tevens blijkt dat het remkrachtverschil op de voorste as 23 % is en op de achterste 29 %. Bij deze test heeft hij op de voorste as een pedaalkracht gemeten van 410 N en op de achterste as 490 N.

Twee vragen

De vragen liggen dan voor de hand: Goedkeur, afkeur, hoe moet de keurmeester nu handelen? En vooral: Licht je antwoord toe! En vergeet niet, onze juryvoorzitter, PSB-trainer Martin Pardoel, wil ook namen en rugnummers. Dus: in welk(e) artikel(en) van de APK-regelgeving staat dat?

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

Cruciale vraag in deze APK Keurmeesterquiz: Is dit een deur? - Foto: Shutterstock

Tegenstribbelende achterklep in de APK, afkeur of niet? Hier is het...

In de jongste APK Keurmeester Quiz kreeg je te maken met een tegenstribbelende achterklep op een Tesla Model S. Complicerende factor: die achterklep was de toegang tot de derde zitrij. Goed- of afkeur? Lees hier de uitslag.

Een auto in de werkplaats voor een APK-keuring. - Foto: ANP

Storing bij RDW zorgt voor 'chaos bij autobedrijven'

Het is chaos bij autobedrijven door de storing bij de RDW donderdag die voor problemen zorgde bij het overschrijven en keuren van auto's.

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe belangrijk is de APK in euro's? Welk deel van de werkplaatsomzet is gerelateerd aan de APK? Samen met WESP doken we in de cijfers.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die kritiek. Hartstikke interessante discussie natuurlijk, maar belangrijker: hoe slaag je voor het examen. We verzamelden tips bij opleiders én IBKI.

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan APK-opleiders, maar ook aan Jaap Zwaan van het instituut dat de examens maakt en afneemt, IBKI.

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: de taal of de APK-kennis? Van een formaliteit is het examen bevoegdheidsverlenging een struikelblok geworden. "Kwalitatief kundige keurmeesters dreigen op deze manier hun bevoegdheid kwijt te raken."