Oef, we zitten nog even bij te komen van de vorige AMT-APK Keurmeesterquiz. Je weet wel, die met de AdBlue-lekkage. Juryvoorzitter Martin Pardoel concludeerde, na een lastige redenering door een doolhof van APK-artikelen, dat die lekkage niet tot afkeur hoeft te leiden en dat ook er ook geen ReparatieAdvies op het APK-rapport hoeft. Daarop reageerde de RDW dat huns inziens wel een RA2 nodig is. Het draait er allemaal om of AdBlue milieugevaarlijk is en of het in de auto in een gesloten systeem zit. Wie er in dit lastige geval gelijk heeft? Oordeel zelf.
Door naar de remmen
Voor nu, op naar de nieuwe opgave. Komt ie:
Tijdens de remtest van een personenauto die op 12 december 2017 in gebruik is genomen meet de keurmeester een relatieve beremming van 56 %. Tevens blijkt dat het remkrachtverschil op de voorste as 23 % is en op de achterste 29 %. Bij deze test heeft hij op de voorste as een pedaalkracht gemeten van 410 N en op de achterste as 490 N.
Twee vragen
De vragen liggen dan voor de hand: Goedkeur, afkeur, hoe moet de keurmeester nu handelen? En vooral: Licht je antwoord toe! En vergeet niet, onze juryvoorzitter, PSB-trainer Martin Pardoel, wil ook namen en rugnummers. Dus: in welk(e) artikel(en) van de APK-regelgeving staat dat?