AMT-ATC Livestream: Brandstoflimieten in de Formule 1

Adriaan van Broekhoven (links) bracht de nodige demo-stukken mee, zoals een brandstofcelstack, een hogedruk tank doorsnede, rechts de noodzakelijke koelvloeistof van 20 euro per liter.

Licht (en) ontvlambaar: dit zijn de eigenschappen van waterstof

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

De constructie van de F1 hybride powertrain geeft een heel nieuwe betekenis aan het woord ‘complex'. - Foto: Eric Alonso/DPPI/Shutterstock

Evolutie van hybridetechnologie in de Formule 1: KERS op de taart

Sinds 2014 worden Formule 1-bolides aangedreven door een dubbel hybride systeem. Daarin werken twee elektrische systemen samen met een drukgevulde interne verbrandingsmotor. F1-techniekkenner Robby Camps dook in de techniek.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Blik in de pits van het Mercedes AMG F1 team tijdens de grand prix van Monaco, 2024. - Foto: Imago/Florent Gooden

De F1 powertrain technisch bekeken: motor en turbo

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto Technisch Trainings Centrum geeft tekst en uitleg over problemen én oplossingen tijdens een lezing van ATC Oost-Brabant.

Blik op de onderhuidse waterstoftechniek van de Toyota Mirai. - Foto: Toyota

Waterstof als energiedrager - is er nog hoop?

Toyota stopt met de Mirai en het lijkt een eeuwigheid te duren voordat er voldoende waterstof tankstations in Nederland staan. En dat, terwijl de laadpalen als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten… Niet het meest rooskleurige toekomstbeeld voor waterstof zou je denken, of is er toch hoop voor deze lichtste vorm van energie?