Hoe relevant is ADAS-kalibratie voor jou? Deel je ervaring!

Hoe relevant is ADAS-kalibratie voor jou? Deel je ervaring!
ADAS-kalibratie vraagt een behoorlijke investering in de werkplaats, qua apparatuur en kennis. Kalibreer jij in eigen huis of schakel je de hulp in van een specialist?

Rijhulpsystemen maken het leven van de automobilist makkelijker en veiliger. Althans, als alle radars, lidars, camera's en sensoren goed gekalibreerd zijn. Moderne auto's bevatten tal van deze snufjes en daar kan van alles mee mis gaan. En dan komt die automobilist bij jou. Kan jij hem op weg helpen, of besteed je dat liever uit? Voor het komende thema in AMT 4 zijn we op zoek naar jouw ervaring, doe je mee?

Veel rijhulpsystemen werken alleen als ze goed afgesteld zijn. En dat vraagt om specialistische kennis en apparatuur. Heb jij die investering gedaan of besteed je het uit liever aan een specialist?

Loont investeren in ADAS?

Hoe vaak komt het voor dat je klantauto’s een kalibratie nodig hebben? Loont het om in ADAS te investeren? Als je zelf kalibreert: gaat dat vlekkeloos of loop je wel eens tegen problemen aan?

Loont het om in ADAS te investeren?”

In AMT 4 besteden we extra aandacht aan ADAS. Natuurlijk zoomen we in op diverse ADAS-(kalibratie)apparatuur, technieken en training. Maar dat kunnen we nóg beter met jouw ervaringen in onze achterzak. Zo krijg je antwoord op zaken die spelen in jouw werkplaatspraktijk.

De vragen

Geef je antwoord op onderstaande vragen? Dat levert je sowieso een goed gevuld thema in AMT op. Bovendien maak je kans op een half jaar onbeperkt toegang tot AMT Reparatiewijzer!

Lees meer over

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor werkplaatsen beschikbaar zijn vanaf het voorjaar van 2025.

Auto's zullen in de toekomst vaker uitgerust zijn met ADAS-rijhulpsystemen. Dat vraagt aangepaste lakken, zegt Axalta. - Foto: Shutterstock

Axalta lanceert lakken voor auto's met ADAS-rijhulpsystemen

Axalta Refinish lanceert nieuwe kleurformules voor schadeherstellers, die speciaal ontwikkeld zijn voor auto's met ADAS. ChromaWeb, Phoenix Cloud en Standowin iQ Cloud verstoren de radar-sensoren niet.

Met een slim algoritme berekent Eco Control online continu wat de beste strategie is voor de snelheidsregeling. Met keus tussen ‘snelste’ of ‘zuinigste’, of een optimale combinatie daarvan.

Zo maakt ZF Adaptive Cruise Control intelligent

ZF's nieuwe aanvulling op intelligente cruise control kan tot 8 % energieverbruik besparen. Dit Eco Control 4 ACC evalueert in real time kaartinformatie en voertuiginfo over de optimale belasting van de aandrijflijn. Ontwikkelingspartners Embotech en ZF beschrijven het als 'extra rijbereik in de praktijk', en denken dus aan gebruik in elektrische auto's.

TomTom-technologie voor alle modellen Hyundai, Kia en Genesis. Wat houdt dat in?

TomTom-technologie voor alle modellen Hyundai, Kia en Genesis. Wat...

Alle nieuwe Hyundai-, Kia- en Genesis-modellen worden uitgerust met TomTom-technologie. Deze technologie omvat niet enkel navigatiekaarten, ook ADAS-systemen maken gebruik van het door TomTom geleverde pakket.

Radar-kaartversie van hetzelfde punt.

Wat heeft een autonome auto aan de NVIDIA Drive Map?

Behalve de eigen sensoren zullen autonoom met (level 3) of zonder (level 4) toezicht rijdende auto's navigatiekaarten nodig hebben. Daarvoor gaat elektronicafabrikant NVIDIA drielaags Drive MAP kaarten ontwikkelen. Daarmee opent het frontaal de aanval met TomTom, dat al enige jaren werkt aan soortgelijke HD Maps.

Gaan die ADAS-sensoren zich straks zelf kalibreren, of blijft dat een klus voor de werkplaats?

Maakt dynamische ADAS-kalibratie dure apparatuur overbodig?

ADAS-kalibratie vraagt forse investeringen in apparatuur en opleiding. Niet erg, en misschien zelfs een mooie kans, zolang je de investeringen terug kan verdienen. Maar kan je dat? Ook als auto's de kalibratie meer zelf gaan uitvoeren? We vragen het aan trainer, adviseur en specialist in ADAS, Willy Sprockel.

ADAS-kalibratie moet worden uitgevoerd volgens de richtlijnen en met de borden of matten die de autofabrikant voorschrijft.

ADAS kalibereren: specialistenwerk of werk voor iedereen?

Het aantal Advanced Driver Assistance Systems in auto's neemt steeds verder toe, een aantal daarvan is verplicht. Na sommige reparaties is het nodig om ADAS opnieuw te kalibreren. Is dat werk voor specialisten of moet elke werkplaats dat kunnen? We vroegen het een aantal leveranciers.