Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?
Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Allereerst: een fluitende turbo is niet áltijd het teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Alert moet u zijn wanneer het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is. Negeert u dit signaal, dan kan er schade ontstaan. Welke schade? Dat is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak. Laten we beginnen met de meest voorkomende oorzaak voor het fluiten…

Voorbeelden van turbo’s die geluid maken of fluiten

Vaak is gewoon zien de beste uitleg. In onderstaande video leggen we aan de hand van enkele turbo’s uit wat geluid in een turbo betekent.

Olie in het carterontluchtingsysteem

Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.

Er zijn drie oorzaken voor olie in het carterontluchtingsysteem. Naast een slechte motorconditie kan dit ook worden veroorzaakt door een te hoog oliepeil. Als de olie boven het maximumniveau wordt gevuld, wordt dit er via de carterventilatie uitgegooid. Als een klant belt met de klacht dat er olie in het luchtafvoersysteem zit, vragen wij dan ook altijd of het voor de turbo net zo nat is als na de turbo. Is dit het geval, dan is het vrij zeker dat de olie uit het carterventilatiesysteem komt. De verklaring is simpel: olie gaat nooit tegen de stroom in. Als de turbo olie zou lekken, zou dit dus nooit in de luchtafvoerbuis voor de turbo terecht komen.

Het is belangrijk om niet alleen het luchtsysteem schoon te maken, maar ook de oorzaak te achterhalen. Te veel olie in het luchtsysteem kan namelijk nare gevolgen hebben als het met de lucht mee de motor in gaat.

Klinkt als metaal op metaal? Check de smering

Een schrapend, beetje fluitend geluid, dat sommigen zullen herkennen van het bewerken van metaal op de draaibank, wordt veroorzaakt door metaal-op-metaalcontact. Als dit alleen te horen is als de turbo wordt belast, bij het gasgeven dus, kan dit worden veroorzaakt door het schrapen van het compressorwiel tegen het compressorhuis. De oorzaak hiervoor is een gebrek aan smering. Dit is nét zo ernstig als het klinkt, uiteindelijk zal dit leiden tot een totaal defecte turbo.

Fluiten door scheur in een luchtleiding

Varieert het fluitende geluid in hoogte samen met het toerental of de druk? Dan kunnen we de oorzaak zoeken in de luchtstroom, bijvoorbeeld door een scheur in een luchtleiding. Als de luchtstroom door een kleine opening stroomt, veroorzaakt dat een fluitend geluid. Vaak zien we hierbij ook fouten in luchtmassametingen en turbodruk.

Fluiten door beschadigd compressorwiel

Nog een fluitend geluid, maar dan gekoppeld aan een beschadigd compressorwiel. Door de beschadiging van het compressorwiel ontstaat er bij hoge toerentallen een werveling met een fluitende toon tot gevolg. Het is zaak hier niet lang mee door te rijden, want door de onbalans die hierdoor ontstaat raakt de turbo onherstelbaar defect. Ook kunnen er uiteindelijk delen van het compressorwiel afbreken, met dezelfde gevolgen voor de turbo. De oorzaak voor een beschadigd compressorwiel is meestal inslag van een vreemd deel. Nog even verder zoeken dus, wat er precies is gebeurd.

Te hoge uitlaatgas tegendruk

Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.

Vervuild EGR-systeem

Verandert het fluitende of gierende geluid met het toerental, dan kan het ook worden veroorzaakt door een vervuild EGR-systeem, bijvoorbeeld doordat een klep in de EGR niet goed sluit. Een niet goed sluitende EGR veroorzaakt luchtstromen op niet gewenste momenten. Dit gaat samen met turbodrukproblemen.

Lekkage langs pakkingen

Tot slot kan een fluitend of gierend geluid, dat verandert met het toerental, ook worden veroorzaakt door lekkage langs pakkingen. Net als bij een scheur in een leiding, ontstaat het fluitende geluid als de luchtstroom door een kleine opening stroomt. Een kleine opening veroorzaakt een fluitend geluid. Is de opening wat groter, is het geluid wat zwaarder en is het meer ‘gieren’.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Turbo’s Hoet.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.