Techniek van toen 1992: Geen monteur maar technicus

Techniek van toen 1992: Geen monteur maar technicus

Van monteur naar autotechnicus. Dat was dertig jaar geleden, in oktober 1992, het onderwerp waar hoofdredacteur Auke Cupédo in AMT over schreef. Het was Cupédo uit het hart gegrepen dat Nissan het woord 'monteur' overboord zette en voor 'technicus' koos. "Het initiatief juich ik van harte toe en ik hoop dat alle importeurs actief gaan werken aan imagoverbetering van de technicus", schreef Cupédo.

De secretaresse is een directie-assistente geworden, de handelsreiziger was even vertegenwoordiger, maar is nu een accountmanager. Wanneer een sandaalhippie met een haarknotje moeilijke koffie schenkt, noemen we hem een ‘barista’. Personeelszaken is ‘human resource’, werving & selectie heet ‘recruitment’ en we struikelen over de ‘chief officers’ en ‘vicepresidents’.

Engels is niet alleen de taal van Shakespeare, maar ook de taal van de bullshit. Een receptionist die zich ‘medewerker eerste indrukken’ noemt wordt uitgelachen, maar als hij zich ‘Manager First Impressions’ noemt, zijn er toch mensen die dat interessant vinden. Het probleem is dit: je kunt een vuilnisman wel ‘logistiek dienstverlener waste-to-product’ noemen, maar daarmee verander je het beroep niet. Doktoren, tandartsen en piloten blijven daarom doktoren, tandartsen en piloten. Die beroepen zijn hetzelfde gebleven.

Maar het beroep van monteur is niet hetzelfde gebleven. Monteur stamt uit 1865 en is een Frans leenwoord van ‘monter’ (monteren). Maar wat monteren monteurs tegenwoordig nog? Met al die software-updates, remote diagnostics, Pass-thru en kalibraties zou ‘Vehicle Update Engineer’ een betere titel zijn. Je moet er niet aan denken! AMT schrijft consequent en altijd over technici en nooit over monteurs.

Dat pleit heeft Auke Cupédo jaren geleden al gewonnen. Maar van de opwaardering - en dat was zijn belangrijkste argument - is dertig jaar later nog weinig terechtgekomen. Cupédo vond dat we iets moesten veranderen aan de status, want ons prachtige vak mist de uitstraling die het verdient.

“Medewerkers zijn het grootste kapitaal van elk bedrijf. Werkplaatspersoneel kan het succes van de aftersales maken of breken”, schreef Cupédo. Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een beetje reclame. Een gram imago is tenslotte een pond prestatie waard.

Lees meer over

Harley Earl bij General Motors Firebird I (1953) en II (1956).

Techniek van Toen 1954: Firebird XP-21, technisch idealisme

"John, wil jij in Techniek van Toen schrijven over de Firebird XP-21 met gasturbineaandrijving van General Motors?", vroeg Erwin den Hoed mij. Natuurlijk, doe ik graag. Hij stelde ook enkele technische vragen over die Firebird XP-21...

Een doe-het-zelf-garage in Amsterdam, in 1983. De chef werkplaats leert de klant hoe hij zelf een reparatie uitvoert. - Foto: ANP / Bert Verhoeff

De doe-het-zelf-garage: gemiste kans?

In deze aflevering van Techniek van Toen: de doe-het-zelf-garage. Een concept dat nooit echt doorbrak. Een gemiste kans?

Audi toonde deze tekening van een vijfklepper. Yamaha bouwde al een 660 cm3 eencilinder met vijf kleppen en studeerde op een zevenklepper. Honda had een achtklepper met ovale zuigers en de Italiaan Ettore Lanzerotti-Spina kreeg al in 1927 patent op een mechanisme dat tot 10 kleppen per cilinder aankon. Over de vorm van de verbrandingskamer maakte hij zich geen zorgen. Paul Klaver deed dat in 1994 in AMT wel.

AMT 1994: Gaan we naar vijf of meer kleppen?

Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.

Op de Tweewieler-RAI van 1964 stond deze Heinkel. - Foto: AMT

AMT in 1964: levensgevaarlijk gedrocht van Heinkel vervangt 'echte'...

In deze aflevering van Techniek van Toen gaan we terug naar 1964. AMT bezoekt de Tweewieler-RAI. Daar zijn onder meer scootmobielen van Heinkel en Messerschmitt te bewonderen. Een alternatief voor de compacte auto, of vals - en levensgevaarlijk - sentiment voor de verstokte motorrrijder?

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien, 'kneuszones', gordels en... iets nieuws. "Het gaat om een luchtzak, die zich bij een botsing in onderdelen van seconden opblaast en de inzittenden van een auto opvangt, voordat zij gewond raken." Luchtzakken worden in 1974 gezien als een alternatief voor autogordels en niet als een aanvulling. Dat jaar biedt GM luchtzakken voor het eerst als optie aan.

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat Robert van den Hoed promoveerde op zijn twijfels over waterstof. AMT stond er met zijn neus bovenop. Welke kant slaat de pendule nu weer op?

Voorzieningen die we heel gewoon vinden in de auto begonnen ooit als accessoire. In 1964 bestonden er ombouwsets waarmee je de raamslinger verving door elektrische bediening.

Techniek van Toen 1964: accessoires en mopperende werkplaatsen

AMT, februari 1964. Veel accessoires en 'uitrustingsstukken' die in 1964 tot de standaarduitvoering van een auto behoren, waren ooit dure extra's.