Downsizen met Ultraboost viercilinder (2014-2)
Een tweeliter viercilinder die evenveel vermogen levert als een vijfliter V8, maar dan 35% zuiniger.
Een tweeliter viercilinder die evenveel vermogen levert als een vijfliter V8, maar dan 35% zuiniger.
Naarstig op zoek naar schoner én zuiniger motoren, kiezen constructeurs nu vaak voor downsizing. Dus kleine, maar sterke krachtbronnen. Om drukvulling ...
Eerder paste BMW directe inspuiting met drukvulling al toe bij de zescilindermotoren. Nu is ook een V8 uitgebracht met deze bijzondere combinatie. De ...
Onlangs had ik een discussie met een collega over variabele turbo's. Staan de schoepen bij laag motortoerental en lage belasting open om zoveel mogelijk uitlaatgas tegen het turbinewiel te laten stromen? Of staan ze juist dicht om de uitlaatgasstroom te richten op het uiteinde van de turbinebladen, zodat de turbo snel op gang komt? De kennistest op www.AMT.nl/kennistest en het artikel in AMT 7/8 over de turbo met variabele geometrie brengen mij alleen maar verder in verwarring over de werking van de leidschoepen in zo'n turbo. Hoe zit het nu echt?
Ik heb een vraag over de invloed van de buitenluchtdruk op het motorvermogen. Kan het zijn dat je met de recente turbo-dieselmotoren nog altijd het verschil kunt voelen wanneer de luchtdruk hoog is of laag? Of is er dan iets mis met de motor, en zo ja wat? Past de motor zijn drukvulling niet aan op de buitenluchtdruk?
In het artikel over de Mahle driecilinder racemotor in AMT wordt er gesproken over een 20 mm restrictie in de inlaatluchttoevoerbuis. Daarmee wordt de ...
In recente nieuwspublicaties zag ik dat BMW met een bijzonder sterke diesel komt in de 535d. Er wordt een vermogen van 272 pk genoemd, het zou gaan om een drieliter motor met dubbele turbo. Hoe zit dat, bijna 100 pk per liter uit een diesel is wel heel veel. Duidt de benaming 535 niet op een grotere motor, en hoe zijn daaraan twee turbo’s gekoppeld aangezien het geen V-motor betreft?
In het artikel over de Peugeot WRC rally-auto in AMT las ik dat bij laag motortoerental de turbo op toeren wordt gehouden middels naverbranding tijdens de uitlaatslag. Zijn er geen eenvoudiger oplossingen om zo’n turbogat te voorkomen? Dit wordt immers belangrijk door de trend van downsizing bij motoren. Kleinere motoren besparen gewicht en door toepassing van een turbo worden toch acceptabele prestaties geleverd. Vervelend is alleen het turbogat bij accelereren vanaf laag toerental.
Ruim tien jaar geleden kwam Scania met een turbocompound motor. Daarmee was Scania misschien de eerste in de truckindustrie, maar is turbocompound in de ...
Scania heeft als bedrijfsautofabrikant naam gemaakt met de turbocompoundtechniek. Kunt u uitleggen waarin turbocompound verschilt van een gebruikelijke ...