Aangehouden omdat je 200 reed? Jan Wouters heeft een tip.

Column Jan Wouters: 'Gasgeven voor het milieu'

Nu het nieuwe kabinet de maximum snelheid weer naar 130 wil brengen, stelt AMT-columnist Jan Wouters dat je milieubewust kunt toeren met 200 km per uur. En hij heeft een tip voor als je dan aangehouden wordt. Maar of je die serieus moet nemen…

In dit artikel lees je alle technische details over Dual Mode VCS.

Oog voor Techniek: Telescopische drijfstangen

Variabele compressieverhouding (VCR) staat op het wensenlijstje van talloze motorenbouwers. Al decennialang bedenken slimmeriken constructies om VCR mogelijk te maken. Inmiddels levert Infiniti zo'n constructie in een productievoertuig. Nadeel van al die VCR-constructies: ze zijn complex. "Dat kan anders", zeggen Iwis en AVL. Hoe? Ze toonden hun Dual Mode VCS op het jongste Wiener Motoren Symposium. En…, binnenkort in serie.

Video: Namikoshi-motor een verbetering?

Video: Namikoshi-motor een verbetering?

Zo lang als de zuigermotor er is wordt al gezocht naar iets beters. Het Japanse elektronicabedrijf Namikoshi denkt iets gevonden te hebben om trilling en vooral inwendige wrijving te verminderen. Dat zou een flinke brandstofbesparing opleveren, misschien net zo veel als een hybride aandrijflijn. Hoe werkt hun theorie?

Variabele compressie motortechniek van morgen?

Variabele compressie motortechniek van morgen?

Als we het Franse bureau MCE-5 mogen geloven kan de autotechniek niet heen om motoren met variabele compressie. Ideaal als basis voor verlaging van het brandstofverbruik. Alleen is het mechanisch niet makkelijk en goedkoop te realiseren. Tenzij je licentie neemt op het ingenieuze MCE-5-motorblok. Meer heb je niet nodig?

Variabele compressie bij MCE en Lotus-motor

Variabele compressie bij MCE en Lotus-motor

Vorig jaar hebben we twee nieuwe motortypen laten zien die volgens hun makers de toekomst hebben. Met één overeenkomst, beide gebruiken een variabele compressieverhouding. Na jaren ontwikkeling heeft het Franse MCE-5 een demo-auto met hun motor klaar. Het Britse Lotus staat pas aan het begin met de onthulling van hun eerste Omnivore-proefmotor. Wat levert variabele compressie op?

Scalzo cilinderuitschakeling

Scalzo cilinderuitschakeling

Helemaal nieuw is het niet, het idee om voor brandstofbesparing cilinders uit te schakelen bij lage motorbelasting. Maar dit komt nu wel weer in de belangstelling, zelfs voor een Volkswagen 1.4 TSI motor. De Australiër Joseph Scalzo liet op de <a href="http://www.engine-expo.com/review_12.php">Engine Expo te Stuttgart</a> zijn idee daarvoor zien. Binnenkort ook in productie?

Cilinderafschakeling bij Volkswagen 1.4 TSI

Cilinderafschakeling bij Volkswagen 1.4 TSI

Met zijn <a href="http://www.amt.nl/Achtergrond/Downsizen-met-prestatiewinst-200712.htm">downsize-motor 1.4 TSI</a> oogstte Volkswagen al veel lof, vooral voor de sterkere dubbelcompressorversies. Er zijn ondertussen al een hele rij 1.4 varianten, en een <a href="http://www.amt.nl/Achtergrond/Volkswagen-Polo-technisch-bekeken-200910.htm">1.2 versie met kleinere cilinderboring</a>. Maar het kan altijd nog zuiniger, laat Volkswagen zien. Vanaf volgend jaar is er ook een 1.4 TSI ZAS, die op twee cilinders kan lopen. Met dank aan Audi?

Audi 1.8 TFSI vol brandstofsparend vernuft

Audi 1.8 TFSI vol brandstofsparend vernuft

Tegelijk met een herziening van de A5 brengt Audi een hypermodern vernieuwde 1.8 turbomotor. Vooral veel elektronica maakt deze TFSI-krachtbron 21% ...

Honda hybrides zuiniger met stoommachine!

Honda hybrides zuiniger met stoommachine!

Door middel van stoom kan meer verliesenergie uit de automotor worden teruggewonnen. <a href="http://world.honda.com/tech/">Honda</a> onderzoekt of zijn hybrides met gebruik van de 'Rankine cyclus' nog wat zuiniger zouden kunnen. Het gaat om terugwinnen van uitlaatwarmte. Hoe doe je dat?

Superkritische injectie goed voor enorme milieuwinst!

Superkritische injectie goed voor enorme milieuwinst!

Terwijl de luidruchtigste helft van de wereld roept dat we elektrisch moeten gaan rijden, werkt de andere helft liever aan verbetering van de verbrandingsmotor. Getuige de vele ideeën die we tegenkomen is daar nog heel wat aan te doen. Kunnen we brandstof en lucht niet beter mengen? Ja, dat kan, zeggen Amerikaanse slimmeriken, met superkritische injectie. Daarmee worden indrukwekkende resultaten geboekt…