Auto's de Baas wijst je de weg in wereld van OE-data

Software-updates, TSB's, OEM-data... Sleutelen aan moderne auto's wordt door veel autobedrijven als een (te) grote uitdaging ervaren. Hulptroepen zijn onderweg: Bovag heeft samen met opleiders, grossiers, OOMT en AMT de handen ineengeslagen met 'Auto's de Baas', een branchebreed platform om technici en ondernemers te ondersteunen bij hedendaagse techniek. Het eerste resultaat? Een website die autobedrijven op weg helpt!

Bij de huidige generatie auto’s heb je toegang nodig tot de nieuwste technische informatie, voertuigdata en software-updates. Dankzij wet- en regelgeving moeten fabrikanten die data beschikbaar stellen. Toch blijkt de drempel bij het universeel bedrijf om fabrikanteninformatie te raadplegen en te gebruiken hoog.

Een account en toegang krijgen is een uitdaging, en wat kan je ermee als je eenmaal ‘binnen’ bent? En dan al die termen: Pass-thru, digitale serviceboekjes, kalibreren, inleren, software-updates en remote diagnose: die maken het er niet makkelijker op. Daarom hebben Bovag, grossiers Alliance Automotive Group, Fource en GroupAuto, (verenigd in RAI Aftermarket), opleiders AutoNiveau en GMTO, en vakbladen AMT, Aftersales Magazine en Automotive Management de handen ineengeslagen.

Het platform Auto’s de Baas maakt je wegwijs in alle termen, maakt je bewust van het feit dat er al meer kan dan je misschien denkt en helpt autobedrijven om keuzes te maken.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Waarom Auto’s de Baas?

Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat bij techneuten ‘weglekuren’ ontstaan. Zoekuren die niet allemaal aan de klant door te berekenen zijn. “Tot wel tienduizend euro per jaar”, licht Hans Joosten, Branchemanager van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven toe. “Zonde, zeker in een tijd waarin een goed rendement draaien belangrijk is.”

Na gesprekken in de markt besloot Bovag de autobedrijven te ondersteunen om de drempel van het werken met de merkenportals en het uitvoeren van software-updates verder weg te nemen. Het resultaat, autodebaas.nl, is maandag 21 september digitaal gelanceerd. Een onafhankelijke portal binnen de online omgeving van Bovag, toegankelijk voor álle auto-, schadeherstel- en dealerbedrijven, wel of geen Bovag-lid.

Ervaringen van collega’s

Op autosdebaas.nl vind je in klare taal uitgelegd wat het werken met OE-data je kan brengen. Zo kan het raadplegen van TSB’s je kostbare zoektijd schelen bij een lastig probleem.
Ondernemers en technici komen aan het woord in drie video’s. Hoe zetten zij OE-data in de praktijk in? Hoe krijg je toegang en wat levert het je nou echt op? Onder anderen Adrie Valentijn, eigenaar van CarProf Valentijn, deelt zijn visie.

Tekst gaat verder onder de video

Antwoord op Pass-thru vragen

Je wilt aan de slag. Waar begin je? Toegang tot OE-data op de fabrikantenwebsites is misschien nog wel het gemakkelijkst om zelf te regelen. Een software-update uitvoeren of een trekhaak inleren middels Pass-thru vergt enige ervaring en tools als een VCI (Vehicle Communication Interface). Ook daarmee helpt Auto’s de Baas met antwoord op vragen als: Hoe regel ik zelf Pass-thru toegang? Wat heb ik nodig en wat kost het? Wil of kan je zelf geen toegang tot fabrikantensites regelen, op autosdebaas.nl vind je wie je kan helpen.

Branchebreed gedragen

Alliance Automotive Group, Fource en Group Auto werken mee vanuit de onderdelenleveranciers. Tjep Fennema, betrokken bij het project namens Fource: “De continuïteit van de werkplaats is belangrijk voor ons en voor de toekomst van het autobedrijf. Je kan met gebruik van OE-data minder afhankelijk zijn van anderen, en wat mij betreft geldt: technici van deze tijd zijn op hun toekomst voorbereid.”

Tekst gaat verder onder de video

Opleiders geven overzicht

Opleiders AutoNiveau en GMTO dragen hun steentje bij aan de bewustwordingscampagne. Zij zien ook een toename van weglekuren in het autobedrijf. John Philips van GMTO licht toe: “Het is heel belangrijk dat de markt nu gaat bewegen. GMTO en AutoNiveau promoten de mogelijkheden voor universele garages al jaren. Ik vind dat ieder autobedrijf het nu beet moet pakken.

Niet een auto wegbrengen of een remote inpluggen, want dan sta je over vijf of tien jaar misschien wel buitenspel. Je moet er nu mee aan de slag, om ervaring op te doen. Voor de korte termijn een investering, maar in de toekomst kan je meer werk zelf doen, je blijft onafhankelijk en je leert zelf bij door te doen.”

Win een racedag op Zandvoort met je hele team!

Doe mee aan de ‘Auto’s de Baas Team Challenge’. Acht weken lang kun je met jouw team mooie prijzen winnen. Van een racedag op Zandvoort tot een compleet verzorgde teambarbecue.

Wat moet je doen? Ga samen met je collega’s naar autosdebaas.nl en klik op ‘aan de slag met de Team Challenge’. Vul zeven multiplechoicevragen in, waarvan je de antwoorden op de website vindt. Maak nog even een leuke teamfoto/video en voeg deze toe.

Elke twee weken kiest de jury een winnaar uit de inzendingen. Naast de Bleekemolen Race Experience en de teambarbecue stellen de grossiers prijzen beschikbaar en verloot OOMT een Escape Game voor het hele team.

Waardevolle praktijkinformatie op AMT.nl

AMT besteedt veel aandacht aan de mogelijkheden met fabrieksinformatie en Pass-thru. Zo maakten we diverse interessante artikelen als:

En nog véél meer

En natuurlijk kun je al je vragen of ervaringen kwijt aan collega-technici op het AMT Garageforum. Meer weten over Auto’s de Baas en de artikelen van AMT? Kijk op AMT.nl/autosdebaas.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De laadtijd van een spoel is onder meer afhankelijk van de weerstand in het circuit en de zelfinductie van de spoel. De zelfinductie van de spoel wordt mede bepaald door de kern die in de spoel zit.

Back to Basics: Magnetische velden bij contactloze sensoren

Sensoren zijn steeds slimmer, er zit een stukje elektronica in dat de eigenlijke meting omzet naar een signaal of CAN-busbericht. Vaak hebben deze nieuwere sensoren geen direct contact meer met de te meten componenten, en zien we dan dat de fabrikanten gaan werken met magnetisme en inductie. Magnetisme en inductie? Hoe zat dat ook al weer?

“Je moet je realiseren dat zeker 97 procent van alle bedrijven het heel goed doet”, zegt Henk Bussink, manager procesondersteuning APK. We vroegen hem het hemd van het lijf over de APK.

Hoe kickt de RDW de rotte appels uit de APK?

Een oud autootje, verborgen camera erbij en op naar een rijtje autobedrijven voor de APK. Vorig jaar deed Radar het, recent de Consumentenbond. Bij veel bedrijven gaat alles zoals het hoort, die zien we niet meer terug. Maar gaat het mis, dan krijgt de kijker leuke TV. Wel jammer van de goede naam van de APK. Wat doet de RDW om tegengas te geven?

Blog: De ontbrekende wielsleutel

Blog: De ontbrekende wielsleutel

Krgghh bdm bdm klinkt het rond 23:30 op een zaterdagavond terwijl ik nog even tv lig te kijken. Nieuwsgierig naar de herrie kijk ik uit het raam. Het duurt even tot ik een Volkswagen Golf IV van 1999 de wijk in zie komen en het doodlopende straatje naast het huis in zie én hoor rijden. Vreemd...

Hoe krijgt Nissan/Infiniti het voor elkaar de compressie te variëren, terwijl de motor draait? Bekijk de animatie!

Variabele compressie (en meer) in beeld

De variabele compressie van Infiniti op video. Alles wat je moet weten over zuigerveren. Wat is Waste Heat Recovery? Gebruiken andere merken ook sjoemelsoftware? Alle details van onderstel, elektronica, aandrijflijn en carrosserie van de nieuwe Porsche Panamera... Wow, het AMT Maanddossier op www.amt.nl/10-2016 mag je echt niet missen!

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Op het gebied van diagnose ben je nooit uitgeleerd! Daarom belichten we in AMT 11 de nieuwste tools, uitdagingen én oplossingen uit de praktijk.

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.