AT en BAT van de Toekomst: Storingen oplossen en prijzen winnen!

AT en BAT van de Toekomst: Storingen oplossen en prijzen winnen!
Word jij de Autotechnicus of Bedrijfsautotechnicus van de toekomst?

Hoe groot is de busweerstand op PIN 6 en PIN 14 van de diagnosestekker in dit schema? Waar is het koudemiddel vloeibaar bij een druk van ± 15 bar? Wat is een aannemelijke waarde voor de gaspedaalpositie in deze datalijst? Hoe groot moet de zekering zijn als beide verwarmingselementen een weerstand hebben van 1,5 Ω? De voorrondes van de Autotechnicus- en Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst-competities zijn in volle gang. Hoe doe je mee? Wanneer is de finale? En: Wie zijn de winnaars van week 2?

Om met die laatste vraag te beginnen, weekwinnaar bij de Bedrijfsautotechnici is Niels van de Goor. Op basis van het aantal goed beantwoorde vragen en de tijd die hij daarvoor nodig had kwam Niels tot een totaal van 916 punten. Een topprestatie! Toch scoorde weekwinnaar bij de Autotechnici Vince Vervoort nog hoger: 1072 punten. Allebei van harte gefeliciteerd, de 15-delige Hazet-schroevendraaiersets komen naar jullie toe.

Scholenprijs

Beide weekwinnaars zijn leerlingen van het Summa Automotive College (bekijk de video). Die school is goed op weg richting de finale van de Scholenprijs. Maar let op Summa, want Noorderpoort (bekijk de AMT-repo over de fantastische werkplaats), Drenthe College (bekijk hoe je je kwalificeert voor het TT-circuit), Rijn IJssel (bekijk de video) en Koning Willem I (bekijk de video) zitten je op de hielen!

Goed twee weken gehad, nog een kleine twee te gaan”

Hoe doe je mee?

Goed twee weken gehad, nog een kleine twee te gaan om zelf ook in aanmerking te komen voor deze prijs en de veel grotereprijzen die straks op de finalisten staan te wachten. Hoe je meedoet? Simpel, push de ‘Ik doe mee!-button’ op www.autotechnicusvandetoekomst.nl of op www.bedrijfsautotechnicusvandetoekomst.nl. En je krijgt vanzelf tien lastige vragen voorgeschoteld. Of je daar veel punten op scoort? Dat hangt af van de kwaliteit van je antwoorden én van de tijd die je nodig hebt om ze te geven.

autotechnicus van de toekomst
Eerst de theorie in de online voorronde, dan de praktijk in de grote finale op 23 november.

Tot ziens in de finale

Op 11 november, na vier weken voorronde, gaan de acht beste auto- en bedrijfsautotechnici naar de finale. Daar is het handen uit de mouwen voor de praktijkopdrachten in de examenwerkplaats van IBKI op vrijdag 23 november. Veel succes in de voorronde voor ATvdT of BATvdT en graag tot ziens in de finale!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Foto: ACE Automotive

Carrièredag automotive & engineering brengt sector tot leven

Op 16 oktober kwamen honderden studenten van de automotive- en engineeringopleidingen van HAN en Fontys samen tijdens de Carrièredag in Arnhem.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?