De toenemende concurrentie tussen organisaties bij het werven en behouden van getalenteerde werknemers in de werkplaats wordt ook wel 'war for talent' genoemd. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor deze 'war for talent'. Ten eerste is het aantal kleine- en middelgrote organisaties toegenomen en nog steeds groeiend, waardoor de competitie is versterkt. Ten tweede is er een trend van arbeidsmobiliteit waargenomen. Dit houdt in dat werknemers vaker van baan wisselen en niet schromen om vacatures te verkennen die virtueel of in het buitenland zijn.
Jongeren blijven niet lang hangen
Dit talententekort heeft een grote invloed op de prestaties van een organisatie en dat is niet anders in de automotive branche. Het aantrekken, behouden en ontwikkelen van getalenteerd personeel in de werkplaats is de laatste jaren een belangrijk thema geweest voor de automotive.
Uit een aantal onderzoeken gepubliceerd door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, dat we kennen als OOMT, blijkt dat in de afgelopen jaren een flinke uitstroom van werknemers te zien is in de automotive, voornamelijk onder werknemers in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar.
Gen Z
Gen Z, of generatie Z, is de demografische groep geboren tussen ongeveer 1995 en 2012. Deze generatie volgt op de Millennials (Generatie Y) en wordt gekarakteriseerd door hun unieke ervaringen en waarden die zijn gevormd door de wereld waarin ze zijn opgegroeid. Jongeren in deze leeftijdscategorie blijven helaas niet lang hangen bij een werkgever.
Gen Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn 'digital natives', wat betekent dat ze nooit een wereld zonder internet hebben gekend. De meeste leden van deze generatie zijn gewend om smartphones en sociale media te gebruiken vanaf jonge leeftijd, wat hun manier van communiceren en informatie vergaren beïnvloedt. Het is dus belangrijk dat werkgevers en jongeren van deze generatie elkaar gaan leren begrijpen en elkaars taal leren spreken om effectief met elkaar te kunnen werken.
Er is veel onderzoek gedaan naar Gen Z en wat deze jongeren drijft en aanspreekt bij het kiezen en behouden van een baan. Uit een studie van onderzoeks- & adviesbureau Vibber over betrokkenheid en werkgeluk in de automotive onder jongeren kwam naar voren dat jongeren over het algemeen best tevreden zijn op de werkvloer, maar dat ze zich meer betrokken willen voelen bij het team en de werkzaamheden. Ook vinden ze het belangrijk dat er belangstelling is voor hen. Betrokkenheid is dus een belangrijk aspect van werkgeluk. Ten slotte wees het onderzoek uit dat jongeren het belangrijk vinden om het gevoel te hebben dat ze iets bijdragen aan de maatschappij.
Innovam begint bij het begin
Bij opleider in de mobiliteitsbranche Innovam staat deze kwestie hoog op de agenda. Innovam signaleert dat het grote personeelstekort in onze sector alleen op te lossen is als het bedrijfsleven, scholen en brancheorganisaties meer en beter met elkaar gaan samenwerken. Hoe willen ze dat precies doen? En hoe zit het met de in-en uitstroom van goed opgeleide jonge vakmensen. Welke kansen liggen er om de jeugd te werven en te behouden in de autobranche? We vroegen dit en meer aan Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland.
Hoe speelt Innovam in op de behoefte aan goed opgeleid personeel in de werkplaats?
“Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche, dat is de missie van Innovam. Dit doet we door het aanbieden van trainingen en maatwerkonderwijs, advies en leermiddelen. We brengen nieuwe vakmensen in de werkplaatsen via onze bedrijfsscholen en opleidingen voor zij-instromers. En BBL-studenten hebben een speciale plek in ons hart. Zij krijgen hun mbo-praktijkopleiding in de leerbedrijven. Als dat goed gaat stromen deze studenten als beginnend beroepsbeoefenaar de branche in. Daar helpen we de leerbedrijven bij.”
Welke opleidingen en trainingen biedt Innovam voor BBL-studenten?
“BBL-studenten kunnen bij Innovam deelnemen aan praktijktrainingen die we regionaal aanbieden. Deze RPT-trainingen zijn een goede aanvulling op de begeleiding die de studenten in het leerbedrijf krijgen. Bij ons kunnen BBL’ers sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers.”
“Deze praktijktrainingen zijn beschikbaar voor BBL-studenten in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen. Studenten die RPT-dagen volgen kunnen beter meedraaien in de werkplaats en zijn beter voorbereid op de praktijkexamens. Leermeesters zeggen dat zij een ‘sprong’ zien in de werkplaats als de student bij ons is geweest. Zij zien ook hun motivatie, zelfvertrouwen en enthousiasme groeien.”
Hoe zijn deze opleidingen veranderd in de afgelopen jaren?
“Een grote verandering in de BBL ten opzichte van ‘vroeger’ is dat BBL-studenten op hun schooldag niet of nagenoeg geen praktijkles krijgen. Op school krijgen zij meestal geen multimeter in handen, bijvoorbeeld. Daar kijken veel leerbedrijven van op, maar zo is het wel afgesproken in de leerovereenkomst. In de BBL is het namelijk zo geregeld dat het leerbedrijf verantwoordelijk is voor het praktijkonderwijs.”
Hoe zijn de trainingen voor jonge mensen bij Innovam veranderd?
“Wij zien inderdaad dat jonge mensen gewend zijn om digitaal informatie te vergaren. Wij bieden ook op de praktijkdag alles digitaal aan. Iedere student krijgt een laptop waar alle informatie van voertuigen en andere leermiddelen op te vinden is. Er liggen dus geen mappen meer bij de voertuigen. Het vergaren van alle gegevens moeten ze nu dus digitaal doen. De opdrachten verwerken ze met de iPad, dat past goed bij ze.”
Hoe helpt Innovam bedrijven met het behouden van opgeleid personeel in de werkplaats?
“Sowieso is het bieden van training en opleiding een goede manier om je personeel aan je te binden. Verder zorgen oprechte aandacht en regelmatige voortgangsgesprekken ervoor dat je medewerkers betrokken zijn bij het bedrijf. Wij bieden software die voor de planning, inhoud en het vastlegging van de gesprekscyclus zorgt. Daardoor is er focus op de inhoud van het gesprek.”
“Als het om het begeleiden van BBL-studenten gaat dan weten we dat het vaak lastig is om tijd vrij te maken voor goede begeleiding en instructie. Hoe je dit organiseert is een belangrijk onderdeel van onze trainingen voor leermeesters. Verder weten leerbedrijven niet altijd goed wat de leerdoelen van de studenten zijn: wat moeten ze een student precies leren, en wanneer. Daarvoor kunnen leermeesters en studenten bij ons BBL-praktijkboekjes bestellen.”
Welke initiatieven heeft Innovam samen met bedrijven en brancheorganisaties om de War for talent op te lossen?
“Hier kan ik wel wat concrete voorbeelden van geven. We werken met Louwman, Van Mossel en Mantel samen in bedrijfsscholen. Met UWV werken we samen in projecten voor zij-instromers. Dat doen we ook in onze Cycle hubs in Middelburg, Utrecht, Roermond en Amsterdam.”