DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera

DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera
‘Control Module Incorrectly coded’. Dat is vreemd, hoe kan de codering zijn veranderd?

Bij een Volkswagen Golf GTD uit 2013 werkt het verkeersbordherkenningssysteem niet meer. Er blijkt een codering veranderd. Wat kan de oorzaak zijn? En wat heeft de aftermarket-trekhaak daarmee te maken? Danny Versluis en Iwan Kennis gaan stap voor stap op zoek naar de oplossing.

Tijdens een proefrit bevestigt Danny de storing. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom verschijnt inderdaad niet de snelheid in het navigatiedisplay van de Golf. Maar hoe komt dit? Waar moet dit signaal vandaan komen? Danny: “Verkeersbordherkenning is onderdeel van het ADAS-systeem. Niet alle diagnoseapparatuur kan hiermee overweg, maar Iwan heeft originele tools beschikbaar. We starten met het uitlezen van foutcodes met de VCDS.”

In de Gateway Installation List is een storing te zien in ‘A5-Front Sensor Drive Assistant – Status Malfunction 0010. De foutcode luidt: ‘0646 – Control Module Incorrectly Coded’.
“Maar waarom is die codering veranderd?”, vraagt Danny zich af.

Terug naar fabriekscode

Met de originele ODIS-apparatuur hercodeert Iwan de camera. Is het daarmee opgelost? Met de VCDS controleert Iwan of de foutcode verdwenen is. Helaas, deze blijft aanwezig. Danny: “We hebben de originele codering teruggezet zoals die in de Golf zat toen die de fabriek verliet. Wat kan de oorzaak zijn van de verkeerde codering? Een mogelijke verdachte vinden we aan de achterkant: de trekhaak.”

Danny en Iwan controleren online de ‘as-built’-informatie. Daar staat inderdaad dat de auto zonder trekhaak de fabriek heeft verlaten.

Verdachte nummer één, de trekhaak. Die blijkt achteraf gemonteerd én gecodeerd, want de trekhaakmodule is bekend op de CAN-bus.

Om de volgende stap in de diagnose toe te lichten, geeft Danny een voorbeeld van codering van modules: “Een airbagmodule kan zowel in een hatchback als station worden gebruikt, terwijl die laatste misschien zes in plaats van vier airbags heeft. Je moet de module dus kunnen coderen naar de juiste specificaties. Daarnaast moet ook de CAN-bus weet hebben van de module. Dus ook van de trekhaakmodule, onze verdachte.”

Onjuiste codering

Al snel vinden Iwan en Danny de oorzaak: “Iemand heeft achteraf een trekhaak gemonteerd en keurig de trekhaakmodule gecodeerd. Hij is alleen vergeten de gemonteerde trekhaak ook te coderen in de camera voor de verkeersbordherkenning. Belangrijk, want in veel landen verschilt de maximumsnelheid met of zonder aanhanger. Bij een goede codering kan de cameramodule aan de trekhaakmodule vragen of er een aanhanger is aangekoppeld. Zo ja, dan wordt er een andere maximumsnelheid weergegeven.”

Met VCDS past Iwan de codering in de cameramodule aan. Hij verandert de optie ‘00 trailercontrol-module, not installed’ in ‘01 trailer-control-module, installed’.
Is het probleem daarmee opgelost? Zeker, de foutcodes zijn er uit. En ook de proefrit laat zien dat het systeem weer werkt.

Bingo. In het ADAS-systeem is de trekhaakmodule niet gecodeerd. Dat veroorzaakt het probleem.

Camera kalibreren

Danny sluit de video af met enkele nuttige tips. Zo demonstreren hij en Iwan de camerakalibratie. Nodig bij aanpassing van de wieluitlijning of vervanging van de voorruit. En heb je zelf niet de tools voor de hercodering? In de video wordt ook de werkwijze van Jifeline gedemonstreerd. Bekijk de video hieronder:

DiagnoseDan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:



Dit artikel is gepubliceerd in AMT mei van 20 september mei 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 9 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. - Foto: Remco Lassche / Studio 38C

Column Iwan Kennis: 'Kennis is macht, maar niet gratis'

Diagnose blijft voor veel autobedrijven een lastig thema. Het kost tijd, je moet over veel kennis en de juiste tools beschikken, en het is lastig rendabel te maken. Gelukkig zijn er specialisten. Maar die moeten wel de kans krijgen hun investeringen in al die kennis en tools terug te verdienen, betoogt Iwan Kennis.