Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je een ABS-storing aan?

Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je een ABS-storing aan?
Wielsensoren, stuursensor, versnellingssensor en regelblok voor een ESP-systeem: alleen met een diagnosetester kun je daar nog fouten in opsporen. En liefst een scope erbij om signalen te meten.

Het ABS-systeem bestaat inmiddels een goede veertig jaar. Toen nog als optie, inmiddels is het standaard in elke auto. Het ogenschijnlijk simpele systeem komt al jaren voor in de werkplaats en zet technici geregeld technici voor een uitdaging. Hoe pak jij een ABS-storing aan en hoe werken slimme ABS-sensoren eigenlijk?

Het ABS-systeem bestaat 40 jaar. In 1978 zette Mercedes het op de optielijst van de W116 S-Klasse. Sinds 2004 is ABS zelfs geen optie meer, maar de norm.

Inmiddels passeerden al vele artikelen omtrent ABS de revue. Van een Honda CRV met ABS-problemen in de werkplaats van DiagnoseDan tot een zevendelige training ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu.

Kortom, een ABS-storing is nooit ver weg. Maar hoe pak je die aan? Tijdens AMT Diagnose Boot Camp gaf ACtronics een workshop over slimme PSI5-sensoren. Deze wielsensor stuurt naast het detecteren van het wieltoerental ook data naar het ABS- en ESP-systeem. Hoe meet je aan deze slimme wielsensoren?  Het bleek voor vele technici onbekend terrein. Tijd om meer kennis op te doen!

Kennissessie ABS-storingzoeken

Rogier Henzel is werkzaam bij ACtronics en verzorgt op Auto Prof - AMT Live elke dag een kennissessie over ABS-storingen. Na een korte introductie over het ABS-systeem neemt hij je dieper mee de materie in. "Ik behandel diverse typische klachten waarbij ik ook duidelijk onderscheid maak in wat de mogelijke oorzaak is. We krijgen vaak modules binnen die defect zouden zijn, maar dit is niet altijd het geval. De oorzaak ligt dan ergens anders."

Naast het juist vinden van een oorzaak geeft Rogier een kijkje in het nieuwe revisieproces waaronder de splinternieuwe productielijn voor de revisie van ABS-units.

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen bespreekt vier garantiecases.

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips. In deel 2 bespreekt hij de analyse van de defecte aircocompressor.

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor werkplaatsen beschikbaar zijn vanaf het voorjaar van 2025.

Foto: ANP/Stock Images Zeeland

Nieuw in ALLDATA Repair: voertuigselectie middels kenteken

In ALLDATA Repair kan het autobedrijf nu sneller de juiste fabrieksinformatie zoeken middels het kenteken van de auto.