Auto Prof - AMT Live 2020 bezocht door ruim 11.000 automotive professionals

Auto Prof - AMT Live 2020 bezocht door ruim 11.000 automotive professionals
In drie dagen tijd gingen ruim 11.000 bezoekers door deze deuren naar binnen om te Leren, Beleven en Ontmoeten.

De eerste nationale editie van het vak- en kennisevent Auto Prof - AMT Live is succesvol verlopen, zo laat beursorganisator Easyfairs weten. In totaal bezochten 11.209 automotive professionals het event op 11, 12 en 13 februari in Evenementenhal Gorinchem. Dat zijn 900 bezoekers meer dan vorig jaar, een stijging van 8,5 procent. Ook het aantal exposanten steeg van 102 naar 125 ten opzichte van 2019. "We kijken met veel enthousiasme terug op drie succesvolle beursdagen. We kunnen concluderen dat we een sterke basis hebben gelegd waar we op verder gaan bouwen", zegt Floris Valk, Head of Automotive bij Easyfairs.

Deze eerste nationale editie van Auto Prof – AMT Live resulteerde direct in stijgende bezoekers- en exposantenaantallen. Valk: “Daar zijn we ontzettend blij mee. We hebben vorig jaar een moeilijk, maar verstandig besluit genomen om Auto Prof – AMT Live vanaf 2020 één keer per jaar te organiseren als nationale editie in Gorinchem.

Dat besluit werd gedragen door de automotive sector en samen hebben we de schouders onder het nieuwe concept gezet. Het is dan ook fantastisch om te zien dat dit meteen al zorgt voor een grotere beursvloer dan voorheen en meer bezoekende automotive professionals. Dat geeft veel vertrouwen voor 2021.”

Meer standhouders, minder regionaal

Het exposantenveld van Auto Prof – AMT Live bestond in totaal uit 125 deelnemers, afkomstig uit 10 landen: Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk, Italië, Ierland, Zwitserland, Frankrijk, Engeland en Wales. Ook vanuit de bezoekers was er internationale belangstelling voor het event met een paar honderd Belgische bezoekers en tientallen professionals uit Duitsland, Frankrijk, Engeland, Slovenië en Zwitserland.

Valk: “We zien de internationale aantrekkingskracht licht toenemen, maar voor ons was het belangrijkste dat bezoekers uit alle windstreken van Nederland kwamen. Voorheen kwam het overgrote merendeel uit Zuidwest-Nederland, dat was nu meer verspreid over de omliggende regio’s. Dat sluit perfect aan op ons nationale concept.

Mede dankzij de finale van de AMT Auto- en Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst-competitie was met name de dinsdag een door studenten drukbezochte beursdag. Ook die ontwikkeling juichen wij enorm toe.”

Het Koning Willem I College mag zich de beste opleiding Bedrijfsautotechniek noemen. Bij de Autotechnici ging de prijs naar het Rijn IJssel College.

Behoefte aan meer kennis is groot

Niet alleen de kwantiteit van bezoekers steeg, exposanten waren ook te spreken over de toegenomen kwaliteit van de bezoeker. Hierdoor werden goede gesprekken gevoerd en kon er prettig zaken worden gedaan in een laagdrempelige setting die Auto Prof – AMT Live typeert.

Het kennisprogramma vormde ook deze editie een belangrijke rol op de beurs. Verdeeld over vier kennisdomes werden dagelijks zestien sessies aangeboden die over belangstelling niet te klagen hadden. Twee van de vier domes waren dit jaar al uitgebreid naar 100 zitplaatsen, maar dat bleek voor meerdere sessies niet voldoende. Valk: “De belangstelling was overweldigend. Een groot compliment aan AMT die een fantastisch, kwalitatief programma had opgesteld.”

Tom Polman, hoofdredacteur van AMT vult aan: "Ook nu zagen we onze kennistheaters flink vol stromen wat ons laat zien dat ons AMT Live-concept perfect past op een van oorsprong beursgerichte Auto Prof. Voor volgend jaar zetten we opnieuw in op kwalitatief en vooral praktisch ingestoken kennissessies. De eerste sprekers voor 2021 hebben we zelfs alweer vast weten te leggen! En als we onze eigen AMT Live's meetellen wordt dat onze tiende editie. Die wil je niet missen, dat beloof ik."

Marco van Wijk trok volle zalen met zijn kennissessie: Schema-lezen: Weet wat je meet!

Informatie ophalen was snel gepiept

Het was de eerste editie van Auto Prof – AMT Live waarbij iedere bezoeker een badge ontving waarin een speciale chip is verwerkt: de smartbadge. Met deze badge kon de bezoeker exposantenstands scannen waarin hij of zij geïnteresseerd is en graag meer informatie wil ontvangen. Na afloop van het beursbezoek ontving de bezoeker een e-mail met daarin de informatie van alle exposanten die hij of zij gescand heeft.

“Er waren zelfs exposanten met een paar honderd scans, oftewel: een paar honderd interessante leads. In totaal waren er via de smartbadge vele duizenden informatie-aanvragen. Met name de gebruiksvriendelijkheid van de smartbadge werd door bezoekers gewaardeerd. Iets nieuws is altijd even wennen, maar bezoekers en exposanten hebben de meerwaarde ervaren”, aldus Valk.

De eerstvolgende editie van Auto Prof – AMT Live is op dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 februari 2021 in Evenementenhal Gorinchem. Voor meer informatie: www.autoprof-amtlive.nl.

Update: Bekijk hieronder de aftermovie:

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?