Waarom krijgen e-Volkswagens géén 4 jaar fabrieksgarantie?

Volkswagen-importeur Pon grijpt de modeljaar-update aan om alle nieuwe modellen standaard te voorzien van vier jaar fabrieksgarantie. Nou ja alle, de elektrisch aangedreven modellen zijn uitgezonderd. Waarom zou dat zijn?

In het persbericht van Volkswagen lezen we dat alle nieuwe benzine- en dieselmodellen per augustus 2020 standaard vier jaar garantie en uitgebreide mobiliteitsservice mee krijgen. “Van de up! tot de Touareg, verdubbelt het merk de garantieperiode naar 48 maanden (of maximaal 100.000 kilometer).”

Welke voorwaarden importeur Pon stelt? “De standaard twee jaar fabrieksgarantie wordt verlengd door Volkswagen Nederland en is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. Slijtagedelen zoals remmen, banden, ruitenwissers vallen buiten de garantie. De verlengde garantie is geldig zolang onderhoud plaatsvindt volgens fabrieksvoorschrift.”

Onderhoud volgens fabrieksvoorschriften

Als universeel autobedrijf sta je niet buitenspel, dat mag wettelijk niet. Want natuurlijk kan een universeel autobedrijf het onderhoud uitvoeren volgens fabrieksvoorschriften. Om achteraf aan te tonen dat het ook daadwerkelijk volgens de regeltjes is gebeurd, is wel een goede documentatie van belang.

Laat weten dat je het kan!

Toch dreigt voor het universeel bedrijf wel de buitenspelval. Het effect van vier jaar fabrieksgarantie kan immers zijn dat de autoconsument langer bij de dealer blijft voor onderhoud. Aan universele bedrijven de uitdaging de automobilist goed te informeren: “Wij zijn een uitstekend onderhoudsadres voor uw nieuwe auto!”

Vier jaar mobiliteitsservice

Naast de verlengde garantie is ook de mobiliteitsservice in heel Europa vier jaar lang inbegrepen. Kleine kanttekening van de importeur: “De gratis mobiliteitsgarantie is geldig zolang er onderhoud wordt uitgevoerd bij een erkende Volkswagen-servicepartner.” Logisch, ook universeelbedrijven geven zo’n mobiliteitsgarantie, veelal via de garageformule. De trend van langere fabrieksgarantie is overigens niet nieuw. Andere merken als Lexus, en Toyota hanteren standaard vijf jaar, Kia zelfs zeven. Overigens krijgen ook Seat, Skoda en Audi per augustus 2020 standaard vier jaar of 100.000 km garantie.

Waarom de elektrische modellen niet?

Opvallend is dat de elektrisch aangedreven modellen niet meedoen met de verlengde garantie. Waarom een benzine-Golf wel en een e-Golf niet? We vragen Pon om opheldering: “Als je een elektrisch model aanschaft ontvang je tot zes jaar onderhoud en geeft de fabrikant acht jaar (of 160.000 km) garantie op je hoogvoltageaccu. Dat samen is al vrij uitgebreid.”

Over the air updates

Naast de verlengde garantie en mobiliteitsservice introduceert Volkswagen Streaming & Internet standaard in alle modellen vanaf de Polo. “Dit maakt over-the-air updates en toekomstige functions-on-demand mogelijk.” Dergelijke updates zonder tussenkomst van een technicus kennen we natuurlijk van Tesla en inmiddels ook van BMW. Het geeft consumenten de mogelijkheid om achteraf opties aan te schaffen en te activeren.

Vier jaar garantie. Dat maakt de nieuwkoper bijna net zo immuun voor onverwachte kosten als de privateleaser.

Ook is elk model vanaf de Polo nu altijd connected. Al beperkt zich dit standaard nog tot inzicht via de smartphone of de auto op slot staat, de lampen aan of uit zijn en waar de auto staat.

Online verkeersinformatie, kaartupdates maar ook klimaatbediening op afstand, vergrendelen en ontgrendelen via de telefoon of pushmeldingen wanneer de auto onbedoeld wordt geopend of in beweging is, zijn beschikbaar in het uitgebreide We Connect Plus-pakket.

DAB+ standaard op alle Volkswagens

Een groot aantal Volkswagens was al standaard voorzien van DAB+. Dit geldt nu voor de gehele line-up. DAB+ biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele FM-radio’s. Zo is er keuze uit meer stations, die vervolgens makkelijker te vinden zijn. De digitale geluidskwaliteit van DAB+ is beter dan die van FM-ontvangers.

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Ook bij e-auto’s met motor voorin actueel: een pop-up motorkap. Die al net voor een aanrijding plaatsvindt kan activeren, en weer terugtrekt als het gevaar voorbij is. - Foto: Volkswagen

Pop-up motorkap en automatisch uitwijken: zo werkt VW aan...

Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Harley Earl bij General Motors Firebird I (1953) en II (1956).

Techniek van Toen 1954: Firebird XP-21, technisch idealisme

"John, wil jij in Techniek van Toen schrijven over de Firebird XP-21 met gasturbineaandrijving van General Motors?", vroeg Erwin den Hoed mij. Natuurlijk, doe ik graag. Hij stelde ook enkele technische vragen over die Firebird XP-21...

Auto Prof 2025 is te bezoeken op dinsdag 4, woensdag 5 en donderdag 6 februari van 15.00 tot 22.00 uur in Evenementenhal Gorinchem. Zien we je daar?  Foto: Auto Prof

Auto Prof 2025: nu ook met klein transport en trucks

Auto Prof breidt het concept per direct uit met de toevoeging van klein transport en trucks. Daarmee speelt beursorganisator Easyfairs verder in op de nieuwste trends en behoeften in de sector.

Clem Dickmann organiseert weer een stijlvol evenement rondom de Aumacon Leasemaatschappij Top-100 Editie 2024 in Dauphine.

Aumacon Leasemaatschappij Top-100: Ayvens op stoom

De tien grootste autoleasemaatschappijen hebben halverwege dit jaar 81,3 procent van alle leaseauto's in hun beheer en nieuwkomer Ayvens pakt maar liefst 22% van de Nederlandse autoleasemarkt.

De staatssecretaris van I&W roept de EU op zakelijk elektrisch rijden te stimuleren. De VNA zou liever zien dat hij de boete op particulier elektrisch rijden achterwege liet. (Foto: Shutterstock)

Wil de PVV nou meer of minder elektrische auto's?

Opvallend nieuws: PVV-staatssecretaris Chris Jansen van I&W stuurde deze week een brief aan de Europese Commissie. Hij schrijft daarin dat de Europese markt voor zakelijke elektrische auto's achterblijft. Daarom roept hij Brussel op om in te grijpen. Hè, wil de PVV nou ineens meer EV's?

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

De Volkswagen ID.7 Pro S en Tourer Pro S vertrouwen op de bekende 210 kW/286 sterke elektromotor in combinatie met het nieuwe 86 kWh accupakket. - Foto: VW

ID.7 Pro S rijdt 794 kilometer op een volle accu

De Volkswagen ID.7 Pro S heeft tijdens een praktijktest 794 kilometer afgelegd op één acculading, ruim boven de officiële WLTP-actieradius.