In het persbericht van Volkswagen lezen we dat alle nieuwe benzine- en dieselmodellen per augustus 2020 standaard vier jaar garantie en uitgebreide mobiliteitsservice mee krijgen. “Van de up! tot de Touareg, verdubbelt het merk de garantieperiode naar 48 maanden (of maximaal 100.000 kilometer).”
Welke voorwaarden importeur Pon stelt? “De standaard twee jaar fabrieksgarantie wordt verlengd door Volkswagen Nederland en is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. Slijtagedelen zoals remmen, banden, ruitenwissers vallen buiten de garantie. De verlengde garantie is geldig zolang onderhoud plaatsvindt volgens fabrieksvoorschrift.”
Onderhoud volgens fabrieksvoorschriften
Als universeel autobedrijf sta je niet buitenspel, dat mag wettelijk niet. Want natuurlijk kan een universeel autobedrijf het onderhoud uitvoeren volgens fabrieksvoorschriften. Om achteraf aan te tonen dat het ook daadwerkelijk volgens de regeltjes is gebeurd, is wel een goede documentatie van belang.
Laat weten dat je het kan!
Toch dreigt voor het universeel bedrijf wel de buitenspelval. Het effect van vier jaar fabrieksgarantie kan immers zijn dat de autoconsument langer bij de dealer blijft voor onderhoud. Aan universele bedrijven de uitdaging de automobilist goed te informeren: “Wij zijn een uitstekend onderhoudsadres voor uw nieuwe auto!”
Vier jaar mobiliteitsservice
Naast de verlengde garantie is ook de mobiliteitsservice in heel Europa vier jaar lang inbegrepen. Kleine kanttekening van de importeur: “De gratis mobiliteitsgarantie is geldig zolang er onderhoud wordt uitgevoerd bij een erkende Volkswagen-servicepartner.” Logisch, ook universeelbedrijven geven zo’n mobiliteitsgarantie, veelal via de garageformule. De trend van langere fabrieksgarantie is overigens niet nieuw. Andere merken als Lexus, en Toyota hanteren standaard vijf jaar, Kia zelfs zeven. Overigens krijgen ook Seat, Skoda en Audi per augustus 2020 standaard vier jaar of 100.000 km garantie.
Waarom de elektrische modellen niet?
Opvallend is dat de elektrisch aangedreven modellen niet meedoen met de verlengde garantie. Waarom een benzine-Golf wel en een e-Golf niet? We vragen Pon om opheldering: “Als je een elektrisch model aanschaft ontvang je tot zes jaar onderhoud en geeft de fabrikant acht jaar (of 160.000 km) garantie op je hoogvoltageaccu. Dat samen is al vrij uitgebreid.”
Over the air updates
Naast de verlengde garantie en mobiliteitsservice introduceert Volkswagen Streaming & Internet standaard in alle modellen vanaf de Polo. “Dit maakt over-the-air updates en toekomstige functions-on-demand mogelijk.” Dergelijke updates zonder tussenkomst van een technicus kennen we natuurlijk van Tesla en inmiddels ook van BMW. Het geeft consumenten de mogelijkheid om achteraf opties aan te schaffen en te activeren.
Ook is elk model vanaf de Polo nu altijd connected. Al beperkt zich dit standaard nog tot inzicht via de smartphone of de auto op slot staat, de lampen aan of uit zijn en waar de auto staat.
Online verkeersinformatie, kaartupdates maar ook klimaatbediening op afstand, vergrendelen en ontgrendelen via de telefoon of pushmeldingen wanneer de auto onbedoeld wordt geopend of in beweging is, zijn beschikbaar in het uitgebreide We Connect Plus-pakket.
DAB+ standaard op alle Volkswagens
Een groot aantal Volkswagens was al standaard voorzien van DAB+. Dit geldt nu voor de gehele line-up. DAB+ biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele FM-radio’s. Zo is er keuze uit meer stations, die vervolgens makkelijker te vinden zijn. De digitale geluidskwaliteit van DAB+ is beter dan die van FM-ontvangers.