Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder voorraad

Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder voorraad
Dirk van Dooren en Edwin Karelsen.

Bij Geevers Auto Parts raakten de magazijnen vol en lagen de verkeerde onderdelen op voorraad. Om het tij te keren werd het volledige voorraadbeheerproces onder de loep werd genomen.

Geevers Auto Parts is toeleverancier aan autoschadeherstelbedrijven en levert ruim 500.000 verschillende parts, voor alle bekende automerken. Vanuit het centraal magazijn in Veldhoven worden door een eigen logistieke dienstverlening 2.500 autoschadeherstelbedrijven in de Benelux razendsnel van parts en vervangingsdelen voorzien. ’s middags voor 17.00 besteld, is de volgende dag in huis bij de klant.

Crossdock-artikelen binnen 24 uur geleverd

Van de gemiddeld 5.000 orderregels die dagelijks worden verwerkt, wordt de helft uit voorraad geleverd. De andere helft wordt besteld bij toeleveranciers en wordt, voordat ze naar de klant gaan, via crossdocking geconsolideerd met de voorraadartikelen. “Ook deze crossdock-artikelen worden dus binnen 24 uur geleverd”, vertelt manager purchasing Edwin Karelsen.

“Items niet op voorraad houden is een bewuste keuze. Het crossdocken werd voor ons ook een vangnet waarmee we onze eigen voorraadproblemen konden verdoezelen. Daar moest echt iets aan gedaan worden.”

Het magazijn van Geevers Auto Parts.
Het magazijn van Geevers Auto Parts in Veldhoven.

Op tijd de juiste stock/non stock-beslissing nemen

Voor het aansturen van de voorraad gebruikt Geevers de voorraadbeheersoftware van leverancier Slimstock. Door personele wisselingen was er kennis uit de organisatie weggevloeid waardoor het systeem niet meer optimaal werd gebruikt. “En dat terwijl de complexiteit alleen maar toeneemt”, constateert Karelsen.

Autofabrikanten brengen steeds sneller nieuwe modellen op de markt. “Het sturen op levensduur en op tijd de juiste stock/non stock-beslissing nemen is daarom in deze sector cruciaal om grip te houden op de voorraad. Bij ons was die grip even weg: onze magazijnen puilden uit met overtollige voorraad.”

Verbeterprogramma

Om het tij te keren, werd een jaar geleden onder leiding van een senior consultant van Slimstock een verbeterprogramma gestart.  Hierin werd het volledige voorraadbeheerproces onder de loep genomen. Processen werden geanalyseerd, kennis van medewerkers werd bijgespijkerd en er werd zelfs een nieuwe persoon aangetrokken: supply chain analist Dirk van Dooren. Eén van zijn eerste taken was om samen met Young Professional Robbin van der Lelij van Slimstock alle instellingen en stamgegevens in Slim4 opnieuw kritisch tegen het licht te houden.

We maken nu gebruik van de Assortimentsmatrix met daarin meer verfijnde beslisregels om een artikel wel of niet op voorraad te leggen”

“We hebben een nieuwe ABC-indeling van het assortiment gemaakt, op basis waarvan we de gewenste servicelevels opnieuw hebben ingeregeld,” vertelt Van Dooren. “Gezien het vele crossdocken hebben we vooral de stock/non stock parameters veel aandacht gegeven. De vuistregel was voorheen dat een artikel pas op voorraad werd gelegd als deze meer dan tien keer per jaar werd besteld. Echter bleek die regel niet meer zo goed te werken. In plaats daarvan maken we nu gebruik van de Assortimentsmatrix met daarin meer verfijnde beslisregels om een artikel wel of niet op voorraad te leggen.”

Aansturen van leveranciers

Het aansturen van leveranciers was een ander proces dat door de heren werd aangepakt. In de automotive kun je dezelfde onderdelen bij meerdere leveranciers bestellen, in verschillende prijs- en kwaliteitsniveaus. Niet alleen de prijzen maar ook de levertijden kunnen per leverancier sterk uiteenlopen. “Dit hebben we voor Geevers nu netjes ingeregeld in Slim4”, vertelt Van der Lelij van Slimstock.

“Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld beter profiteren van eenmalige aanbiedingen van leveranciers. Het bestelproces is verder ook zo ingericht dat ze sturen op een zo laag mogelijke prijs in combinatie met de juiste levertijd, en andere leveranciers inschakelen als ze out-of-stock dreigen te raken.”

Coaching on the job

Het optimaliseringsproject is een half jaar geleden afgerond en Karelsen is tevreden met de resultaten. Er is voor ruim 2 miljoen aan overtollige voorraad opgeruimd, de beschikbaarheid is met 10 procent verbeterd en het aandeel crossdock is met 10 procent gedaald. Ook over de aanpak van het project en de inzet van de Young Professional van Slimstock is hij achteraf zeer te spreken. “Robbin bracht veel Slim4-kennis met zich mee en zijn ‘coaching on the job’ richting Dirk heeft enorm goed gewerkt. Dirk zit nu kort op de bal, maakt zelf procesanalyses en calculaties, en houdt in de gaten of we op koers zitten. Ik zie dat we nu ook veel meer rendement halen uit Slim4 en belangrijker: dat we een organisatie hebben die zichzélf blijft verbeteren.”

Tip: maak van stock/non stock een continu proces

De beslissing om een artikel uit voorraad dan wel op order via crossdock te leveren, is complex maar cruciaal. Kijk goed welke criteria hierin een rol spelen, zoals het aantal orderregels en het type klant dat je met een artikel bedient. Daarnaast moeten de kosten helder zijn, zowel van het op voorraad houden als van het op order bestellen. Ten slotte is het van belang dat de beslissing voor een artikel niet eenmalig wordt genomen, maar regelmatig wordt geëvalueerd. Het moet een continu proces worden.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Met een slechte voorraad verspil je tijd, geld en energie.

Jan Kraaijeveld: 'Je kunt met minder voorraad hetzelfde resultaat...

Het hebben van een optimale voorraad is de moeite waard. Jan Kraaijeveld van Slimstock legt uit hoe je meer rendement met minder voorraad maakt.

Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er...

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Trends in de automotive aftermarket, ben jij er klaar voor?

Trends in de automotive aftermarket, ben jij er klaar voor?

De logistiek van auto-onderdelen zit in een transitiefase. Automotive-bedrijven moeten opnieuw hun positie bepalen en goed voorraadbeheer speelt daarin een belangrijke rol. In dit expertartikel presenteert Slimstock een mindmap met de belangrijkste automotive trends en de maatregelen die je kunt nemen om hier met jouw eigen voorraad op in te spelen.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?