Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel
Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Wie werkt met statistiek, een abc-analyse kan maken en weet wat voor belangrijke leverancier of klanten achter de topartikelen zitten, kan een voorraad goed beheren. Bedrijven in de autobranche die daarmee te maken hebben, zoals auto-importeurs, grossiers en distributiebedrijven van auto-onderdelen, rekenen daarbij op Slimstock. Sinds 1993 is het bedrijf Europees marktleider. In het eigen opleidingscentrum in Deventer geeft het bedrijf trainingen (ook online).

De autobranche neemt een unieke plaats in, zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock: “In sommige branches zijn tienduizend artikelen al veel, maar een partij zoals Alliance heeft misschien wel driehonderdduizend artikelen. De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar de voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Maak tijd voor opleiding

Slimstock geeft verschillende opleidingen, zoals masterclasses voor management (over strategie en beslisregels), operationeel voorraadbeheer (wanneer en hoeveel moet je bestellen?) en opleidingen voor inkopers en verkopers. De lessen zijn heel levendig, mede door het Slimstock Supply Chain-spel.

Als je niet direct kunt ingrijpen als zaken fout gaan, ben je te ver doorgeslagen in minimaliseren”

Jan Kraaijeveld: “In het spel simuleren we een keten van vier schakels: een fabrikant, groothandel, distributeur en een consument. Als één schakel uitverkocht is, ben je genegen om in de schakel vóór jou een grotere order te plaatsen. Je raakt gefrustreerd op de andere schakels in de keten - dat zijn de mensen die naast jou zitten - die vaak niet anders kunnen, omdat ook andere klanten bij die schakel bestellen. Het is maar een spel, maar iedereen begrijpt direct de complexiteit van voorraadbeheer.”

Pas op met minimaliseren

Eigenlijk lijkt dat spel heel veel op wat er momenteel gaande is: nergens personeel te vinden en overal lege schappen. Alles is efficiënt, geminimaliseerd en er hoeft maar iets te gebeuren of alles valt stil. Feitelijk geldt dat ook voor personeel, zegt Jan Kraaijeveld: “Het is niet efficiënt om teveel mensen in dienst te hebben, maar het kan wel effectief zijn. Ik pleit er daarom voor om veel zaken niet efficiënt, maar effectief op te lossen. Bij een minimale bezetting is iedereen bezig met zijn eigen werk en heeft niemand ergens tijd voor: niet voor nieuwe ideeën, niet om iets te veranderen en niet om storingen op te lossen. Je moet in staat zijn om direct in te grijpen als zaken fout gaan. Als dat niet kan door ziekte of vakantie van het personeel, dan heb je geen slagkracht meer en ben je te ver doorgeslagen in het minimaliseren.”

Tijd belangrijker dan geld

Voor een opleiding moet je de tijd nemen, maar als het drukker wordt of bedrijven gaan bezuinigen, vallen de opleidingsdagen als eerste af, terwijl je daar juist leert om jezelf te verbeteren.

Jan Kraaijeveld: “Wij halen alle barrières weg en hebben de opleidingen voor onze klanten gratis gemaakt. Het kost dus alleen nog maar tijd.” Een belangrijk deel van de training gaat over software, want Slimstock levert elke drie weken een nieuwe software-functionaliteit. De software is dus belangrijk, hetzelfde geldt voor de processen, die je onder controle moet hebben. Kraaijeveld: “Maar het enige dat echt uniek is zijn de mensen. Als je investeert in trainingen zullen uiteindelijk de prestaties beter worden en het kan altijd beter. Altijd.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock. 

Lees ook:

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?