Samir Bousetta, Merkservice Vught: 'Beter communiceren betekent beter samenwerken'

Samir Bousetta, Merkservice Vught: 'Beter communiceren betekent beter samenwerken'
Het team van Merkservice Vught.

Samir Bousetta en René Hoek zijn sinds 2020 de nieuwe eigenaren van Merkservice Vught. Als ondernemer en werkgever geeft het duo extra aandacht aan het personeelsbeleid. Samen met OOMT en het team zetten ze concrete stappen om de werkprocessen, de communicatie en de samenwerking te optimaliseren.

Samen met René heb je in 2020 een onafhankelijk autobedrijf overgenomen. Hoe is dat proces verlopen?

“Ik ben opgeleid als autotechnicus en apk-keurmeester. Van 2007 tot en met 2013 werkte ik in loondienst bij Merkservice Vught. Daarna ben ik voor mijzelf begonnen als zzp’er. In 2020 kreeg ik de kans om Merkservice samen met René over te nemen. Een eigen autobedrijf is altijd mijn droom geweest, en dat heb ik met René waar kunnen maken.”

Waar loop je allemaal tegenaan als je een bedrijf overneemt? Wat is voor jullie de grootste verandering?

“We moeten ontzettend veel regelen, uitzoeken en organiseren. De allergrootste verandering is dat we behalve ondernemer ook werkgever zijn geworden. Ook daar komen veel nieuwe vragen uit voort. Hoe zorgen we voor een goede werksfeer en een gestructureerd personeelsbeleid, en wat kunnen we doen om het team optimaal aan te sturen?”

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Als je bepaalde kennis mist , moet je op zoek gaan naar iemand die de kennis wel heeft. Zo kwamen we terecht bij OOMT. Coach Lydia Spong heeft ons op weg geholpen. We zijn begonnen met een gesprek over onze doelen. Vervolgens heeft ze ons tips gegeven om onze doelen te vertalen naar actiepunten. Een van de actiepunten was dat ik een aantal trainingen en workshops over personeelsbeleid heb gevolgd. Op dit moment zitten we in de tweede fase van het traject, waarbij we ingaan op ons strategisch personeelsbeleid. Hierbij  worden we ondersteund door adviseur werkgeverschap Leendert Verweij.”

Welke concrete stappen hebben jullie gezet? Wat vinden de medewerkers van de veranderingen?

“We hebben onze medewerkers vanaf de start bij het proces betrokken. We hebben de vraag open bij het team neergelegd. Wat vinden jullie van de plannen, denken jullie dat het iets bijdraagt, welke verbeterpunten kunnen we nog meer oppakken? We kregen positieve reacties. Dat is belangrijk, want zonder steun vanuit het team zijn veranderingen lastig in te voeren.”

Hoe hebben jullie het OOMT-traject ervaren? Liggen jullie op koers om de doelen te halen?

“Sinds we meer aandacht geven aan de werkprocessen en de interne en externe communicatie loopt alles beter. Ook de invoering van de maandgesprekken bevalt goed. We bespreken wat goed gaat, wat beter kan, en waar we de komende periode aan gaan werken. Dat geeft duidelijkheid en het is goed voor de samenwerking. Het blijft verrassend dat iets eenvoudigs zoals gewoon met elkaar praten zoveel kan opleveren.”

Leendert Verweij van OOMT: 'Elk veranderproces is maatwerk'

Samen met collega Lydia Spong was Leendert Verweij nauw betrokken bij het veranderproces bij Merkservice Vught. “Ik vind het geweldig als bedrijven serieus aan de slag gaan met goed werkgeverschap.”

Samen met Lydia heb je het team van Merkservice Vught ondersteund met een coaching- en adviestraject vanuit OOMT. Hoe heb je dat ervaren?

“Samir en René zijn twee enthousiaste werkgevers die graag vooruit willen. Een bedrijfsovername is een ingrijpend proces. Ik vind het geweldig om te zien dat ze niet alleen bezig zijn met de ondernemerskant van het bedrijf, maar dat ze vanaf het begin meteen serieus werk hebben gemaakt van goed werkgeverschap. Ze willen alles goed regelen voor zichzelf en voor het team.”

Hoe ziet een traject er normaalgesproken uit? Wat kan je er als bedrijf van verwachten?

“Geen bedrijf, geen werkgever en geen team is precies hetzelfde. Een traject van OOMT is altijd maatwerk. We sluiten aan bij de wensen en behoeften van de bedrijven waar we komen en passen onze dienstverlening daarop toe. Samir en René hebben zelf een duidelijke visie op de toekomst van hun bedrijf en hun team. Wij hebben geholpen om die visie te vertalen naar concrete stappen. Lydia heeft veel werk gestoken in werkgeverscoaching. Vervolgens ben ik ingeschakeld voor het tweede deel van het traject. Lydia en ik hebben een workshop gegeven voor het complete team. Het was mooi om te zien dat het hele team bereid is om met de veranderingen aan de slag te gaan. Gelukkig zien we dat terug bij de meeste bedrijven die ons inschakelen. De positieve effecten zijn op lange termijn zichtbaar en meetbaar, de werksfeer is beter en het werkplezier is groter. Daar doen we het voor.”

'Een bedrijfsovername is een ingrijpend proces. Ik vind het geweldig om te zien dat ze niet alleen bezig zijn met de ondernemerskant van het bedrijf, maar dat ze vanaf het begin meteen serieus werk hebben gemaakt van goed werkgeverschap'”

Strategisch personeelsbeleid

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers.

Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid en persoonlijke ontwikkeling? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl.

Dit is een partnerartikel van OOMT – lees meer artikelen in het partnerdossier, zoals:.

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Foto: Vidiphoto

Nieuwe cao Metaal & Techniek: 13% loonsverhoging

FNV en werkgevers Metaal & Techniek hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Werknemers krijgen 13% loonsverhoging over 22 maanden.

Foto: Shutterstock

Cao-overleg Metaal en Techniek hervat; stakingen mogelijk

Werkgevers van schadeherstel- en carrosseriebedrijven en vakbonden onderhandelen verder over een nieuwe cao voor de sector Metaal & Techniek. Als er geen akkoord wordt bereikt, dreigen nieuwe stakingen.