Wessel Hoorn: "In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester"

Wessel Hoorn: "In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester"

Wessel Hoorn werkt bij Roordink Bedrijfswagens in Zwolle. Hij is begonnen aan de opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Van zijn leermeester heeft hij geleerd om zelfstandig te werken, maar dat hij altijd vragen mag stellen als hij er even niet uitkomt. Ook leermeester worden?

Aansluitend op de niveau 3 opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus ben je begonnen aan de niveau 4 opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Hoe belangrijk is een leermeester voor het leren van het vak?

“Op school leer je de basis. In de praktijk leer je de fijne kneepjes. Veel dingen kan ik zelf al wel, maar bij sommige werkzaamheden is het prettig als iemand met meer ervaring met mij mee kan kijken. Ook bij nieuwe klussen is het fijn als de leermeester je even op weg helpt zodat je weer verder kan. En dat hij tijdens of na de klus meekijkt voor een extra check of alles goed is.”

Ik krijg alle ruimte om zelfstandig te werken”

Het werk in de bedrijfsautowerkplaats bestaat uit een mix van routineklussen en specialistische, meer uitdagende klussen. Hoe ga je daarmee om?

“Er zijn ook weleens werkzaamheden die wat minder leuk zijn. ‘Kom, we doen het met z’n allen, dan zijn we snel klaar’, zegt mijn leermeester dan. We werken hier goed samen en we helpen elkaar.”


Als bedrijfsautotechnicus en als technisch specialist moet je steeds meer verstand hebben van elektronica en diagnose. Wat betekent dat voor jouw werk?

“Mijn leermeester zegt weleens: ‘vroeger pakte je als bedrijfsautotechnicus eerst een hamer of een beitel, tegenwoordig klap je eerst de laptop open’. Het werk verandert. Op school krijg ik les over elektronica. Van mijn leermeester leer ik hoe ik die kennis in de praktijk kan toepassen. Maar hij blijft benadrukken dat ik ook verstand moet hebben van mechanische techniek. Elektronica wordt belangrijker, maar mechanische techniek blijft de basis.”

De drempel om vragen te stellen is laag”

Wat is de leerstijl van jouw leermeester?

“Hij geeft mij alle ruimte om zelfstandig te werken. Ik bereid een klus voor, ik begin, en pas als ik er zelf niet uit kom, vraag ik om hulp. Ik kan altijd bij hem terecht en hij maakt meteen tijd vrij om alles duidelijk uit te leggen. Dat is erg fijn. Met vragen kan ik ook terecht bij de chef werkplaats of bij mijn directe collega’s. De drempel om vragen te stellen is laag. Bij ons staat iedereen voor elkaar klaar. Ik kan van iedereen iets leren.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?
OOMT stimuleert leerlingen om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche. Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hier hoe je dat aanpakt ...
Dit is een partnerartikel van OOMT - lees meer in hun partnerdossier. 
Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?