Platform 'Proefrit aan Huis' verzorgt occasion-proefritten in heel Nederland

Platform 'Proefrit aan Huis' verzorgt occasion-proefritten in heel Nederland
Johan Tuinstra: "Negentig procent van de proefritten resulteert in een verkoop."

Ook zonder corona zou het showroombezoek gedaald zijn. Iemand die dat al tien jaar in de gaten heeft is Johan Tuinstra. Hij is de drijvende kracht achter het platform 'Proefrit aan Huis'.

Johan Tuinstra is eigenaar van het platform 'Proefrit aan Huis'. Hij verzorgt met zijn autobedrijven in Friesland (Pheifer, Synyco en Esgee) al meer dan tien jaar gratis proefritten aan huis.

Johan Tuinstra: "Ik kreeg vaak vragen van collega's over de kosten, want als iemand onderweg is kost dat een uitsmijter en een bekeuring.

En wat als de aspirant-koper dan niet koopt? Ik neem die kosten graag voor lief, want mensen vinden het fantastisch dat je de moeite neemt en in negen van de tien keer kopen ze die auto wél."

Hoe werkt het?

Tuinstra verzamelde alle kennis en ervaring en zette het platform 'Proefrit aan Huis' op. Er zijn inmiddels twaalf pilotdealers en 41 chauffeurs. Als een aspirant klant in Groningen interesse heeft in een auto die bij een Bosch Car Service-bedrijf in Eindhoven staat, dan zorgt het platform dat de auto in Eindhoven wordt opgehaald en bij de Groningse aspirant-koper voor de deur wordt gezet.

Gratis voor de klant

Alle auto's die via www.proefritaanhuis.nl worden aangeboden, zijn gegarandeerd rijklaar. De offerte is al vóór de proefrit gemaakt en de auto's worden gratis voor de deur gezet, ongeacht of de klant ze koopt of niet.

Autobedrijven die meedoen sluiten zich bij het platform aan. Ook dat is gratis. De autobedrijven betalen een vast bedrag per proefrit aan het platform.

Een mooi verlengstuk van de online showroom”

En inruilers?

Een inruilauto wordt vooraf digitaal getaxeerd. De chauffeur kan - terwijl de klant de proefrit maakt - extra foto's van de inruilauto naar het autobedrijf sturen. Koopt de klant de auto, dan neemt de chauffeur de inruiler gelijk mee, vult de kilometerstand in en regelt via een app de vrijwaring en tenaamstelling van de nieuwe auto.

Waar moeten autobedrijven aan voldoen?

Je moet lid van BOVAG zijn en een landelijke garantiedekking regelen, zodat de Groningse klant niet voor garantie naar Eindhoven hoeft. De autobedrijven zetten hun occasionaanbod op www.proefritaanhuis.nl; hoe meer autobedrijven meedoen, hoe interessanter het platform wordt.

Johan Tuinstra: "Als je de online presentatie goed voor elkaar hebt, is dit een mooi verlengstuk van de online showroom. Het is de volgende stap in het online verkopen van occasions."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Judith Laut en Joost Both weten dat de lezingen en demonstraties inspireren. "Maar Auto Prof 2024 is ook een gezellig dagje uit."

Auto Prof: al zeventig procent gevuld

Zeventig procent van de beursvloer in de Evenementenhal Gorinchem is al volgeboekt. Wat is er allemaal op Auto Prof 2024 te zien?

Tip voor de schrijvers van verkiezingsprogramma's: Hoe opmerkelijker je standpunten, hoe groter de kans op een eervolle vermelding in AMT's Opmerkelijke  Standpunten Top 3!

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: Opmerkelijke Standpunten, Open Deuren...

22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van VVD, GL/PvdA, PVV, BBB en NCS op een rij. Vandaag in deel 3 als hoofdact: de Opmerkelijke Standpunten Top 3. In het voorprogramma: De Open Deuren Top 3 en de: Nu-ben-je-mij-echt-helemaal-kwijt Top 3.

Behalve een defect kan ook een eigenschap non-conform zijn. Als de verkoper zegt dat de actieradius van een EV 600 km is, maar in de praktijk blijkt dat maar 300 km, dan kan de klant zeggen: dat is een afwijking, dit is non-conform.

Garantietermijn naar 12 maanden: dubbel zo lang, dus dubbel ellende?

Vorig jaar is de wettelijke garantietermijn verlengd van zes naar twaalf maanden. Dubbel zo lang, dus dubbel zoveel ellende? De consument kan niet zomaar roepen dat hij zijn geld terug wil. De bewijslast ligt bij de consument en dat is een geruststelling voor verkopers.

Allparts, Wijlhuizen, BeneParts en MP zijn vanaf 1 januari 2023 'powered by Nexus'.

Allparts van GroupAuto naar Nexus: wat betekent dat?

Alle Allparts-grossiers stappen per 1 januari 2023 over van GroupAuto naar Nexus Automotive. AllParts Nederland gaat het autosegment invullen, Motor-Parts (MP) blijft als leverancier en partner verbonden aan AllParts. Wijlhuizen gaat samen met haar Belgische bedrijf Beneparts invulling geven aan de truck- en traileractiviteiten.

AMT gaf veertig jaar geleden telefoontips en -tricks. Niet alleen over doorverbinden, maar bijvoorbeeld ook: ''Spreek niet te langzaam', en: ''Niet met te hoge stem.'' Het complete artikel lees je terug op www.amt.nl

1982: ''Jan, telefoon. Een vent met een klacht!''

Veertig jaar geleden, in 1982, schreef H. Eichhorn, hoofd opleidingen en adviezen van de VAM, een artikel in AMT over de telefoon als verkoopgereedschap. Eichhorn maakte er gelijk een telefooncursus van.

Heb je dit voertuig in onderhoud? Top! Helaas kan niet iedere klant rekenen op een salarisverhoging van een half miljoen. Hoe bereken je je stijgende kosten aan die minder fortuinlijke klanten door?

Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen...

Hoe ga je om met de stijgende kosten van vooral energie in je bedrijf? Doorberekenen in het uurtarief? Een aparte opslag op de factuur zetten? De kosten voor eigen rekening nemen? Of zijn er andere oplossingen om autobedrijf én klant tevreden te houden? En zou de overheid kunnen helpen?

De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto steeg met meer dan 12%, die van een occasion met ruim een vijfde.

Dealerrendement opnieuw hoog, maar stabiliseert

Uit de BOVAG Branche Barometer blijkt dat de gemiddelde nettowinst per autodealervestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2% bedroeg. De recordhoogte van 2,11% in het eerste kwartaal zet dus niet verder door, maar stabiliseert.