Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april 2021 wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto's waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd. De recyclingbijdrage geldt dan niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor geïmporteerde auto's die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Hierdoor kunnen jaarlijks circa 200.000 auto's duurzaam worden gerecycled.

De recyclingbijdrage is een eenmalige bijdrage boven op de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfswagen. Het geld dat wordt geïnd komt ten goede aan verantwoorde en hoog- waardige autorecycling. Op de meeste auto’s in Nederland wordt al een recyclingbijdrage geheven.

Vanaf 30 april 2021 zal dit gaan gelden voor alle auto’s, dus ook voor geïmporteerde auto’s – ongeacht of dit nieuwe of oude auto’s zijn en ongeacht of ze door een particulier of garagebedrijf worden ingevoerd. De recyclingbijdrage is sinds 1 januari 2021 €30, – per auto.

Waar wordt het geld voor gebruikt?

Dankzij het geld dat wordt geïnd met de recyclingbijdrage kan ARN samen met zo’n 300 recyclingpartners door heel Nederland auto’s verantwoord en hoogwaardig recyclen. De laatste jaren werden ruim 200.000 afgedankte auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen zijn hergebruikt.

In totaal zijn dat dan elk jaar zo’n 187 miljoen kilo aan materialen. Hierdoor konden autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven de laatste jaren een recyclingpercentage van ruim 98 procent realiseren. ARN zegt dan ook niet voor niets: “samen maken we er iets moois van!”

Hoe is het geregeld?

De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW.

Meer hierover is te vinden op wemakenerietsmooisvan.nl. Op nieuwe auto’s draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af aan ARN.

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".

Foto: ANP/Rob Engelaar

Verkoop gebruikte EV stijgt met bijna 40 procent

De verkoop van occasions laat weer groei zien. In oktober werden flink meer occasions verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. En: het aantal gebruikte EV's dat verkocht werd, steeg in de afgelopen 10 maanden met maar liefst 36,9 procent.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Gerard Til

Vraag naar hybride en EV stuwt autoverkoop in Nederland

De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken. Opnieuw werden er vooral hybride personenauto's verkocht, maar ook naar volledig elektrische auto's was relatief veel vraag, komt naar voren uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging.

Zwart blijft de populairste kleur bij occasions, maar grijs is in opmars. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Zoekprijs elektrische auto's en diesels daalt op occasionmarkt

In oktober 2024 daalde de zoekprijs van elektrische auto's opnieuw. Grijze auto's werden populairder dan witte, terwijl stationwagens hun koppositie onder carrosserieën behouden.

De 02 heeft de herkenbare smalle Lynk & Co koplampen. Afbeelding: Lynk & Co

Lynk & Co 02: nieuw elektrisch neefje van Geely

Ineens was Nederland in 2021 met Lynk & Co een automerk rijker. Mede dankzij het 'all-in' abonnement, waarmee Lynk & Co zich een weg baande op de Nederlandse automarkt, staan er nu meer dan 20.000 exemplaren van de Lynk & Co 01 geregistreerd. Nu is er de Lynk & Co 02. In tegenstelling tot de hybride 01 een volledig elektrische auto, die vooralsnog alleen 'gewoon' te koop is.

Foto: ANP

Autoverkoop Nederland herstelt licht, EV en hybride nek-aan-nek

Een lichtje aan het eind van de tunnel, zo lijken RAI/Bovag de septemberverkoop en het resultaat na drie kwartalen te zien. Voor het eerst in maanden een gestegen maandresultaat, van +5,1 % in september. Bovag-voorzitter De Kroon droomt voorzichtig van 'misschien een inhaalslag in de laatste maanden dit jaar'.

Foto: Shutterstock

Voldoende EU-steun voor verhoging importheffingen Chinese EV's

Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese importheffingen op EV's uit China. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring op basis van een stemming.

Productie van de ID3 in de Volkswagen-fabriek in Zwickau, Duitsland. - Foto: EPA/Martin Divisek

Chaos bij Europese autobouwers: roep om herziening EU-regels en EV...

Het is chaos bij Europese autobouwers. Ze dreigen de emissiedoelstellingen niet te halen en verkopen nog te weinig EV's. Wat nu?