Datalek RDC: Wie betreft het en wat moet je als autobedrijf doen?

Datalek RDC: Wie betreft het en wat moet je als autobedrijf doen?

Vanmorgen berichtte de NOS over een groot datalek bij RDC. Er zouden gegevens van miljoenen autobezitters te koop worden aangeboden. Hoe staan de zaken er nu voor, wat moet je doen en hoe ga je om met vragen van klanten?

Volgens RDC gaat het om 'verouderde gegevens' en zou er 'geen sprake zijn van een hack'. Wel onderneemt het bedrijf actie. "Wij hebben inmiddels Fox-IT, expert op het gebied van cybersecurity, in huis gehaald om met ons te onderzoeken hoe de gegevens buiten ons domein terecht zijn gekomen." Melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens is gedaan, maar naast RDC moeten ook autobedrijven melding maken.

"Het aantal vragen van leden is vooralsnog beperkt", licht Bovag-woordvoerder Paul de Waal telefonisch toe. "We hebben intensief contact met RDC die het lek zeer serieus neemt. Inmiddels is duidelijk dat het lek minder groot is dan aanvankelijk werd aangenomen. RDC zal contact opnemen met bedrijven die het betreft. Bedrijven die geen bericht ontvangen hoeven dus geen actie te onernemen."

Welke bedrijven zijn getroffen?

Het gaat om autobedrijven die RDC-diensten zoals CaRe-Mail gebruiken. Bovag benadrukt dat collectief melding maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens niet mogelijk is. Dit betekent dat elk autobedrijf dat gebruik maakt van de RDC-diensten én bericht ontvangt van RDC dient daarom zelf melding moet maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het bericht van RDC bevat informatie over de werkwijze.

Heb je een vraag voor RDC, dan kun je terecht bij de RDC Servicedesk op het nummer: 020-644 55 53.

Meest gestelde vragen

(Bron: RDC)

Vraag 1: Zijn mijn data in handen gekomen van kwaadwillenden?

De kans is aanwezig dat dat zo is. De verkoper van de voertuig- en persoonsgegevens zegt over 60 % van onze data te beschikken.

Vraag 2: Welke data zijn er gelekt?

Het betreft persoons- en voertuiggegevens van klanten van autobedrijven.

Vraag 3: Hoe zijn de data gelekt?

RDC onderzoekt nu samen met dataveiligheidsspecialist Fox-IT hoe de gegevens wel buiten ons domein terecht zijn gekomen.

Vraag 4: Is het datalek gedicht?

Alles lijkt te wijzen op een eenmalig lek van data. De mogelijkheid om data op te vragen (exportfunctionaliteit in CaRe-Mail) waar nu de verdenking ligt, is afgesloten.

Vraag 5: Wat betekent dit voor mij/mijn bedrijf?

RDC heeft aan de Autoriteit Persoonsgegevens aangegeven dat de bron van het datalek bij haar ligt. RDC zal over dit datalek en de melding richting de Autoriteit Persoonsgegevens nog via formele kanalen, richting de media en de betrokken autobedrijven communiceren.

Vraag 6: Wat betekent dit voor consumenten?

De mogelijkheid bestaat dat u via e-mail, post en of telefonisch benaderd wordt door iemand die zich voordoet alsof hij/zij een medewerker is van het autobedrijf waar u zaken mee doet/deed. Verifieer altijd of u daadwerkelijk te maken heeft met een medewerker van uw autobedrijf.

Vraag 7: Zijn er ook wachtwoorden gelekt?

Nee, er zijn geen wachtwoorden gelekt.

Vraag 8: Zijn er onbevoegden in de omgeving van RDC geweest?

Dat weten we nog niet. Daar doen we nu onderzoek naar.

Vraag 9: Wat betekent dit voor de software van RDC?

Op dit moment is onze software gewoon actief én veilig.

Vraag 10: Zijn er ook mailadressen en IP-adressen gelekt?

Er zijn rond 2,5 miljoen mailadressen gelekt. Er zijn geen ip-adressen gelekt.

Worden eindgebruikers ook geïnformeerd?

RDC treedt voor de diensten die zij aanbiedt op als verwerker in de zin der wet. Autobedrijven schakelen RDC in om een deel van hun proces uit te voeren. Een autobedrijf heeft overeenkomsten met zijn klanten (de consument) en daarom is het autobedrijf verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG. Wij mogen om die reden niet direct in contact treden met de eindklanten. Wel doen wij er alles aan om de autobedrijven zo goed en uitgebreid mogelijk te informeren, en te ondersteunen in hun communicatie naar de consument.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

AMT gaf veertig jaar geleden telefoontips en -tricks. Niet alleen over doorverbinden, maar bijvoorbeeld ook: ''Spreek niet te langzaam', en: ''Niet met te hoge stem.'' Het complete artikel lees je terug op www.amt.nl

1982: ''Jan, telefoon. Een vent met een klacht!''

Veertig jaar geleden, in 1982, schreef H. Eichhorn, hoofd opleidingen en adviezen van de VAM, een artikel in AMT over de telefoon als verkoopgereedschap. Eichhorn maakte er gelijk een telefooncursus van.

Van de twee bruggen wordt de linker vooral gebruikt om extra ruimte te creëren.

Reportage: Lancia-specialist Leo Arendse al 62 jaar in het vak,...

Op zijn dertiende takelde Leo Arendse al motorblokken uit Opels. Inmiddels zijn we 62 jaar verder en is hij nog steeds in de werkplaats aan te treffen, als steun en toeverlaat voor eigenaren van een Lancia Kappa. Volgens de in het Gelderse Duiven woon- en werkzame ras-Amsterdammer de beste Lancia en misschien zelfs de beste Italiaanse auto ooit gebouwd.

De showroom is niet zo groot als destijds bij de Saab-dealer, maar met de sfeer is niets mis.

Youngtimers, maar dan anders: 'Nieuwe' Saabs uit Meppel

Dirk Koppen leek met een opleiding aan de Hogere Hotelschool niet voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader te treden die actief was in de schoenenbranche. Na het afronden van zijn studie in 1988 koos de jonge Koppen er toch voor om 'in de schoenen' te gaan. Niet vermoedend dat dit vele jaren later in Meppel zou leiden tot Saab Partners en Saab Youngtimer Lease.

Mirjam van der Rijt

Column Mirjam van der Rijt: Band of binding?

Marge maken in je werkplaats, dat doe je niet met het verkopen van banden. Dat is een service geworden die je verleent aan je klanten om ze in je werkplaats te houden. Niet omdat je daar nog wat mee kunt verdienen. De band die je opbouwt met je klant, dát is waar het om gaat.

Met Auto Track Online Kopen bereikt het onafhankelijk autobedrijf een groep potentiële kopers, die zij anders niet of moeilijk zouden kunnen bereiken.

AutoTrack 'Online Kopen' kans voor het autobedrijf

Steeds meer consumenten willen hun grote aankopen online aanschaffen, ook hun auto. Bedrijven als Autohero en Bynco spelen succesvol in op die behoefte. Met de nieuwe service van AutoTrack 'Online kopen', weet de consument ook online zijn weg naar jouw voorraad te vinden. Kans voor het onafhankelijk autobedrijf!

Occasionportaal Autocircuit voegt zich bij AutoTrack

Occasionportaal Autocircuit voegt zich bij AutoTrack

De occasionsite Autocircuit wordt per 1 juli aanstaande ondergebracht bij AutoTrack. Automotive MediaVentions zegt het grootste bereik van Nederland te hebben en dat wordt nu nog groter.

Johan Tuinstra: "Negentig procent van de proefritten resulteert in een verkoop."

Platform 'Proefrit aan Huis' verzorgt occasion-proefritten in heel...

Ook zonder corona zou het showroombezoek gedaald zijn. Iemand die dat al tien jaar in de gaten heeft is Johan Tuinstra. Hij is de drijvende kracht achter het platform 'Proefrit aan Huis'.

Wil je branche laten weten dat ook jij van de ex-BTW advertenties afwil? Ga naar www. exbtw-wegermee.nl en teken het manifest!

Stop oneerlijke advertenties op occasionportalen: 'ex-BTW, weg ermee!'

Auto-advertenties exclusief BTW. Al jaren een doorn in het oog van ondernemers Bas Oude Luttikhuis en Martijn van Duijvenvoorde. Het mag niet, het is misleiding en oneerlijke concurrentie. Als Autotrack onlangs adverteerders de mogelijkheid biedt om zowel de in- als ex verkoopprijs te vermelden is dat de trigger voor hun manifest 'ex-BTW, Weg ermee!' Teken jij daar ook voor?

Naast de algemene regels zoals anderhalve meter afstand, bevat het protocol ook tips en voorschriften over bijvoorbeeld werken en leveren op afspraak, doseren van klanten, het gebruik en reinigen van gereedschap en het inrichten van ruimtes. Josje Salentijn was nauw betrokken bij het tot stand komen van het protocol en vertelt je er alles over.

Corona-protocol voor het autobedrijf: Zó werk je corona-proof!

Hoe hou je anderhalve meter afstand in je werkplaats? Hoeveel klanten mogen in je bedrijf zijn? Hoe werk je veilig aan je klantauto's? Hoe pas je de officiële RIVM-richtlijnen toe in je bedrijf? Om je daarbij te helpen is een corona-protocol tot stand gekomen, speciaal voor onze branche. Arbodeskundige Josje Salentijn vertelt je hoe het protocol eruit ziet én geeft tips voor een corona-proof autobedrijf.

Het protocol kwam tot stand door nauwe samenwerking tussen Arbode, ARN, BOVAG, CNV Vakmensen, De Unie, FCBBB, FNV Metaal, FOCWA, Innovam, OOC, OOMT, OSVN, RAI Vereniging, Salentijn Consult, Stiba, SVOB, VACO, VIV en VOC.

Corona-protocol voor de hele autobranche

Brancheorganisaties, opleiders, vakbonden en specialisten hebben de handen ineengeslagen om een gezamenlijk, branchebreed corona-protocol op te stellen, dat veilig en hygiënisch werken in de aangesloten sectoren moet garanderen. Voor medewerkers, ondernemers, klanten, leveranciers en overige betrokkenen. De voorschriften van het RIVM zijn het uitgangspunt, maar zijn waar nodig branchespecifiek gemaakt.

Online iGarage Academy

Online iGarage Academy

Bij veel garages daalt de werkplaatsbezetting en garagisten zoeken manieren om klanten te behouden en te laten terugkeren. iGarage introduceert daarom een online Academy, want als klanten terugschakelen, moet je gas geven.