"Ik dacht altijd: voor mij geen diploma. Ik ben nu niet bepaald een boekenwurm. Alles heb ik dan ook in de praktijk geleerd. Alleen begon dat steeds meer te knagen. Bij mijn vorige werkgever – waar ik ruim 8 jaar heb gewerkt – werd telkens gezegd dat ze me wel zouden helpen met het halen van de juiste papieren. En dat ik mijn EVC zou krijgen en APK-Keurmeester zou worden. Maar puntje bij paaltje kwam het er niet van. Daar baalde ik behoorlijk van. Ik wilde in staat zijn mijn eigen krabbel te zetten na een APK. En bovenal: het gevoel hebben dat ik het goed doe. Zo’n officieel keurstempel helpt daarbij.”
“Begin 2018 besloot ik op zoek te gaan naar ander werk. Ik kwam terecht bij Garage de Groot in Scharmer. Tijdens het eerste gesprek met eigenaar Henk de Groot vertelde ik direct dat ik geen diploma’s had. Dat weerhield Henk er niet van mij aan te nemen. ‘Laat maar zien wat je kan’, was zijn reactie. Ook beloofde hij uit te zoeken hoe ik toch iets van papieren zou kunnen krijgen, evenals het keurmerk. Te gek natuurlijk!”
Opleidingstraject
“Henk heeft OOMT ingeschakeld, en via hen kreeg ik coach Aliëtte Venema toegewezen. Zij stelde voor om het opleidingstraject APK-Keurmeester te doen en mijn EVC te halen. Daar had ik wel oren naar! Voor mijn EVC heb ik weinig voorbereid van tevoren. Ik draai al jaren mee, dus dat examen was een formaliteit."
"Hoe anders was het voor mijn APK-keurmerk. Daarvoor moest ik acht weken lang eenmaal per week naar een particulier opleidingsinstituut. Van twee uur ’s middags tot tien uur ‘s avonds zat ik in de schoolbanken, en ook kreeg ik huiswerk mee. Ik heb de nodige avonden thuis moeten blokken, maar dat vond ik niet erg. Ik lever graag een eigen bijdrage. Ook om te laten zien dat ik gemotiveerd ben en dankbaar voor deze kans. Als je werkgever je opleidingskosten vergoedt en je een middag tijdens werktijd ‘vrij’ krijgt om naar school te gaan, vind ik dat niet meer dan logisch.”
APK-Keurmeester
“Voor beide examens ben ik geslaagd. Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC! En sinds november 2018 mag ik mezelf APK-Keurmeester noemen. En mag ik officieel autokeuringen doen. Daar ben ik erg blij mee. Ik kan nu aantonen dat ik vakbekwaam ben. Voor mij is dit alles dus een bevestiging: ik kan het wél. Voorheen was ik aan het keuren, maar kende de gevolgen van de strafpunten niet. Nu ik officieel Keurmeester ben, is dat natuurlijk wel anders."
"Inmiddels heb ik bijna 400 auto’s gekeurd en 17 steekproeven gehad. Ik heb sinds het begin nog geen enkel strafpunt gekregen; daar ben ik trots op! En ik moet zeggen: het is ook wel een soort van sport geworden om die score zo te houden.”
Blijven ontwikkelen
“Als mijn werkschema het toelaat, zou ik me willen verdiepen in storingen en diagnose. Ik wil me blijven ontwikkelen. Door dit hele traject heb ik geleerd dat je moet staan voor wat je waard bent. Tegen anderen zou ik ook willen zeggen: praat met je werkgever. Zorg dat je de kans krijgt om je papieren te halen. Je verdient het om ergens te werken waar je op waarde wordt geschat – ik kan het weten!”