Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'

Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'
"Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC."

Willem Smidt (48) had geen diploma, wel de kennis. Wat nu? "Sleutelen aan auto's is mijn grote passie. Ik ben er bijna letterlijk 24 uur per dag mee bezig. Mijn vader had vroeger een autosloperij en ik kreeg daardoor de liefde voor auto's met de paplepel ingegoten. Dat ik monteur zou worden, was niet meer dan logisch."

"Ik dacht altijd: voor mij geen diploma. Ik ben nu niet bepaald een boekenwurm. Alles heb ik dan ook in de praktijk geleerd. Alleen begon dat steeds meer te knagen. Bij mijn vorige werkgever – waar ik ruim 8 jaar heb gewerkt – werd telkens gezegd dat ze me wel zouden helpen met het halen van de juiste papieren. En dat ik mijn EVC zou krijgen en APK-Keurmeester zou worden. Maar puntje bij paaltje kwam het er niet van. Daar baalde ik behoorlijk van. Ik wilde in staat zijn mijn eigen krabbel te zetten na een APK. En bovenal: het gevoel hebben dat ik het goed doe. Zo’n officieel keurstempel helpt daarbij.”

“Begin 2018 besloot ik op zoek te gaan naar ander werk. Ik kwam terecht bij Garage de Groot in Scharmer. Tijdens het eerste gesprek met eigenaar Henk de Groot vertelde ik direct dat ik geen diploma’s had. Dat weerhield Henk er niet van mij aan te nemen. ‘Laat maar zien wat je kan’, was zijn reactie. Ook beloofde hij uit te zoeken hoe ik toch iets van papieren zou kunnen krijgen, evenals het keurmerk. Te gek natuurlijk!”

Opleidingstraject

“Henk heeft OOMT ingeschakeld, en via hen kreeg ik coach Aliëtte Venema toegewezen. Zij stelde voor om het opleidingstraject APK-Keurmeester te doen en mijn EVC te halen. Daar had ik wel oren naar! Voor mijn EVC heb ik weinig voorbereid van tevoren. Ik draai al jaren mee, dus dat examen was een formaliteit."

"Hoe anders was het voor mijn APK-keurmerk. Daarvoor moest ik acht weken lang eenmaal per week naar een particulier opleidingsinstituut. Van twee uur ’s middags tot tien uur ‘s avonds zat ik in de schoolbanken, en ook kreeg ik huiswerk mee. Ik heb de nodige avonden thuis moeten blokken, maar dat vond ik niet erg. Ik lever graag een eigen bijdrage. Ook om te laten zien dat ik gemotiveerd ben en dankbaar voor deze kans. Als je werkgever je opleidingskosten vergoedt en je een middag tijdens werktijd ‘vrij’ krijgt om naar school te gaan, vind ik dat niet meer dan logisch.”

APK-Keurmeester

“Voor beide examens ben ik geslaagd. Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC! En sinds november 2018 mag ik mezelf APK-Keurmeester noemen. En mag ik officieel autokeuringen doen. Daar ben ik erg blij mee. Ik kan nu aantonen dat ik vakbekwaam ben. Voor mij is dit alles dus een bevestiging: ik kan het wél. Voorheen was ik aan het keuren, maar kende de gevolgen van de strafpunten niet. Nu ik officieel Keurmeester ben, is dat natuurlijk wel anders."

"Inmiddels heb ik bijna 400 auto’s gekeurd en 17 steekproeven gehad. Ik heb sinds het begin nog geen enkel strafpunt gekregen; daar ben ik trots op! En ik moet zeggen: het is ook wel een soort van sport geworden om die score zo te houden.”

Blijven ontwikkelen

“Als mijn werkschema het toelaat, zou ik me willen verdiepen in storingen en diagnose. Ik wil me blijven ontwikkelen. Door dit hele traject heb ik geleerd dat je moet staan voor wat je waard bent. Tegen anderen zou ik ook willen zeggen: praat met je werkgever. Zorg dat je de kans krijgt om je papieren te halen. Je verdient het om ergens te werken waar je op waarde wordt geschat – ik kan het weten!”

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Een nieuwe lichting vakmensen is klaargestoomd voor de schadeherstelbranche. Foto: Innovam

Zij-instromers Innovam succesvol in schadeherstel

Innovam kondigt aan dat opnieuw alle 12 zij-instromers van de opleiding Basis Schadehersteller hun diploma hebben behaald. De helft van deze groep slaagde zelfs met uitstekende examenresultaten, wat hun inzet en talent benadrukt.

Foto: ACE Automotive

Carrièredag automotive & engineering brengt sector tot leven

Op 16 oktober kwamen honderden studenten van de automotive- en engineeringopleidingen van HAN en Fontys samen tijdens de Carrièredag in Arnhem.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.