AutoFirst Garage Markus laatste winnaar Auto's de Baas Team Challenge

AutoFirst Garage Markus laatste winnaar Auto's de Baas Team Challenge
Het team van Garage Markus wint de vierde en laatste Auto's de Baas Team Challenge en gaat, wanneer het weer mag, racen op circuit Zandvoort.

Zodra het weer kan, gaan de medewerkers van van AutoFirst Garage Markus uit Bruinisse met het hele team racen op het circuit van Zandvoort bij Bleekemolen Race Experience. Zij zijn de winnaars van de vierde en laatste trekking van de Auto's de Baas Team Challenge. Wat was dat ook alweer, Auto's de Baas?

Met de vierde en laatste trekking komt een eind aan de Auto’s de Baas Team Challenge. Maar autosdebaas.nl blijft de plek waar je alles kunt leren over digitale serviceregistratie, remote diagnose en pass thru.

Wat is het ook alweer?

Auto's de Baas is een samenwerking van Bovag, RAI Aftermarket, diverse grossiers, opleiders en vakbladen waaronder AMT. In dit artikel stelden we het project al aan je voor. Het belangrijkste van Auto's de Baas? Dat je als universeel autobedrijf nu en in de toekomst kunt blijven sleutelen aan de modernste auto's. Daarnaast vind je er antwoorden op veelgestelde vragen en ervaringen van collega ondernemers en technici.

Sla ook onze verzamelpagina niet over. De komende tijd breiden we die uit met verdiepende content.

Meer prijzen te verdelen

Naast de hoofdwinnaar, zijn er meer BOVAG-leden in de prijzen gevallen:

  • De geheel verzorgde barbecue voor het hele team is gewonnen door Stolk Autoservice (AutoCrew) uit Dieverbrug
  • De geheel verzorgde escaperoom in het eigen bedrijf gaat naar Bosch Car Service Speerstra uit Wolvega (prijs ter beschikking gesteld door OOMT).
  • De professionele Bosch-accuboormachine is voor Auto Rietbergen (AutoCrew) uit Noordwijk (prijs ter beschikking gesteld door Fource).
  • De voetbaltafel is voor Autovakmeester Schaap uit Breezand (prijs ter beschikking gesteld door Alliance Automotive Group).

Toegang tot fabrieksinformatie

Hoewel de Auto’s de Baas Team Challenge nu is afgelopen, blijft Autosdebaas.nl een vraagbaak en startpunt voor toegang tot fabrikanteninformatie. Hoe ga je hiermee aan de slag? En wie kan je daarbij helpen? Hoe hebben andere bedrijven die stap gemaakt? Je vindt het allemaal. Toegang krijgen tot fabrikanteninformatie is makkelijker dan je denkt. Wil je testen wat je zelf al weet? Test je kennis hier!

Lees meer over

Technisch trainer van GMTO Anton van der Linden praat bezoekers aan Auto Prof 2024 bij over RMI/Pass-thru en SERMI. - Foto: Hugo Claver

RMI: essentieel voor de universeel

Voor veel universele autobedrijven is het nog steeds iets ongrijpbaars: RMI, ook wel Pass-thru genoemd. Deze manier van voertuigdata kunnen benaderen wordt vaak gezien als complex, lastig, duur… Dat het dat niet is, en dat werken met RMI/Pass-thru het autobedrijf tijd én geld kan besparen, werd op Auto Prof 2024 uitgelegd door Anton van der Linden, technisch trainer bij GMTO.

Column Anton van der Linden: Pass-thru als kennislijntje met de autofabrikant

Column Anton van der Linden: Pass-thru als kennislijntje met de...

Moet je als onafhankelijk autobedrijf nou wel of geen tijd en energie steken in Pass-thru? Columnist Anton van der Linden vindt van wel, en legt uit waarom.

Voor Pass-thru heb je een VCI nodig, die voldoet aan de J2534-standaard. Dat werkt niet bij alle automerken vlekkeloos, dus is het erg belangrijk dat je bij aanschaf afspraken met je leverancier maakt over ondersteuning.

De kosten en baten van Pass-thru: diagnose-expert deelt ervaringen

Asim Saglam is eigenaar van Autodiagnose.eu. Hij houdt zich sinds 2012 bezig met Pass-thru en weet dat het niet altijd zo eenvoudig is als het klinkt. Toch is er de laatste jaren veel verbeterd. Hoe, dat vertelt hij tijdens een kennissessie van AMT.

Michael Gennissen: “Als je het eenmaal hebt draaien, is het een kwestie van veel gebruiken en dan is het soms makkelijker om diagnose te stellen via de fabrikant dan met de universele testkast.”

Pass-thru leren kost tijd. Is het dat waard? AMT-lezers delen hun...

Voor software-updates of het programmeren van stuurapparaten is steeds vaker een tijdrovende en gecompliceerde 'Pass-thru' nodig. Zo'n digitaal lijntje met de fabrikant is onmisbaar gereedschap voor het digitaal sleutelen aan moderne auto's.

Wie met een diagnosetester overweg kan, zou ook Pass-thru onder de knie moeten kunnen krijgen.

Werken met Pass-thru: praktische tips en tricks van acht leveranciers

Pass-thru is nu en in de toekomst onmisbaar. Software-updates, sleutels en andere componenten inleren, extra functies vrij schakelen, geleide storingsdiagnose, toegang tot Technische Service Bulletins, schema's en andere data, het gaat allemaal via het Pass-thru-protocol. AMT vroeg acht leveranciers en diagnosespecialisten naar hun ervaringen en tips voor Pass-thru.

Helpdesk: eerste stap naar Pass-thru

Helpdesk: eerste stap naar Pass-thru

Wat doe je als je bij een storing niet weet of je op het goede spoor bent? Ga je door en blijf je tijd investeren? Breng je een lastig te verplaatsen auto naar een ander autobedrijf? Maar wat moet je dan aan de klant doorberekenen? Je kunt een helpdesk om de oplossing vragen en tegelijk regelen ze Pass-thru-toegang voor je.

Natuurlijk, hier sluit je de Pass-thru-VCI aan…

Ervaringsdeskundige Asim Saglam deelt Pass-thru-kennis

Software-updates, sleutels en andere componenten inleren, begeleid storingzoeken, toegang tot technische data en TSB's... Pass-thru maakt het mogelijk. Geweldig! Maar ermee werken is niet altijd eenvoudig. AMT schiet te hulp. In ruil voor je ervaringen stellen we je zes weken lang een Cardaq+3 VCI ter beschikking. Wat je daarmee kan? We vragen het diagnosespecialist Asim Saglam van Autodiagnose.eu.

Voor Pass-thru heb je een VCI nodig, die voldoet aan de J2534-standaard. Dat werkt niet bij alle automerken vlekkeloos, dus is het erg belangrijk dat je bij aanschaf afspraken met je leverancier maakt over ondersteuning.

Werk zes weken met de Cardaq3+!

Pass-thru wordt hoe langer hoe onmisbaarder. Maar, voor je er lekker mee werkt, moet je een paar hordes overwinnen. In het Pas-thru thema in AMT 11 lees je daar veel meer over. Je vindt er ook richtingaanwijzers naar hulptroepen. AMT geeft je graag nog een extra duwtje in de rug. Hoe? Door je zes weken lang de beschikking te geven over AMT's Cardaq3+ VCI. En natuurlijk over het bijbehorende telefoonnummer van de DiagnosES-hulplijn.