NexDrive, service network for next generation cars. Retail Marketing Manager Ivar Camps benadrukt graag de drie laatste woorden: “Natuurlijk is elektrificatie nu ‘next’, de eerste nieuwe uitdaging voor het universele autobedrijf. Maar daarna komt misschien waterstof.
En daarna? Zeg het maar. Of laat dat aan ons over, wij kijken ver vooruit, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat de garagist van nu klaar is voor de vraag van morgen. Vandaar NexDrive, je moet wel klaar willen zijn voor de volgende stap. Want er gaat nogal wat veranderen voor onafhankelijke autobedrijven.”
Omzetmakers
Alliance Automotive Group Benelux is voor de formule niet over een nacht ijs gegaan. Zo heeft Camps via BOVAG (voor corona) een studiereis ondernomen naar Noorwegen, waar ‘EV en hybride’ met veel overheidssteun in een nog verder gevorderd stadium is dan de Europese nummer twee, Nederland.
Camps: “Aanleiding voor de reis was de toenemende klantvraag naar ondersteuning op het gebied van elektrisch en hybride enerzijds en de duidelijk zichtbare markttrend anderzijds. In Noorwegen konden we een kijkje in onze toekomst nemen. Het was bijzonder nuttig om te zien welke uitdagingen onze klanten de komende jaren op hun brug krijgen.
Elektrische voertuigen vragen minder doorgangen, minder servicebeurten, minder reserve-onderdelen. En wat denk je dat het zal doen met de vraag naar olie, filters en bijvoorbeeld aandrijfriemen? We weten allemaal wat nu de omzetmakers in de werkplaats zijn, maar ook wat er straks met die omzetmakers zal gebeuren.”
Banden
Intensief marktonderzoek van Alliance Automotive heeft geleerd dat er ook nieuwe kansen komen voor de Nederlandse aftermarket. Met andere diensten, nieuwe verdienmodellen en dus ook nieuwe ‘omzetmakers’. Alliance Automotive Group Benelux voorziet een toenemende vraag naar banden en heeft daar reeds vorig jaar met haar netwerk op ingespeeld.
Ook met de techniche ondersteuning en trainingen vanTECH360 is de onderdelendistributeur al jaren aan het voorsorteren op de veranderingen in de markt, die voor een universele garage uitdagend zijn. Zeker gezien de pogingen van de grote autofabrikanten om reparatie en onderhoud in eigen huis te houden bij de merkdealers. Een ontwikkeling die Camps wel ziet, maar niet vreest.
“De automobilist heeft altijd de weg naar de universele garage weten te vinden. Met de combinatie van TECH360 en NexDrive gaan we ervoor zorgen dat consumenten ook met de volgende generaties voertuigen bij universele autobedrijven kunnen blijven komen.”
Lesley Kraak, Accountmanager TECH360 vult aan: “Vanuit TECH360 helpen we garagisten en technici voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen. Met onder andere Hybride/EV opleidingstrajecten, ADAS trainingen, EV gereedschapsets, Pass-Thru, remote diagnostics, RI&E en on-the-job ondersteuning.”
Camps: “Met NexDrive gaan we de klant vertellen dat ze met hun volgende auto nog steeds bij hun eigen garage terecht kunnen. We faciliteren laadvoorzieningen, laadpassen, marge op laadstroom, online trainingen voor consumenten en een uitgebreid pakket aan marketing ondersteuning. Begin volgend jaar komt daar onder andere ook het hybride en elektrische occasionaanbod van de deelnemers bij.”
Audit
Inmiddels zijn de eerste tien pilotdeelnemers gestart met het speciaal hiervoor ontwikkelde online auditeringsysteem en deze week vinden de eerste fysieke audits plaats. “Vooraf bekijken we in hoeverre een autobedrijf al is voorbereid op EV."
"Dat doen we door middel van een online audit met vragen als: ‘Is je autotechnicus al EV-getraind, heb je een laadpaal, welk speciaal EV-gereedschap heb je in huis?” Heeft de online audit een positieve uitkomst? Dan volgt een fysieke audit en ben je een stap dichterbij om NexDrive gecertificeerd te worden.
Het doel van NexDrive is volgende jaar landelijk dekkend te zijn met 100 deelnemers. Elk autobedrijf dat zich wil verdiepen in hybride/EV kan zich, indien je aan de voorwaarden voldoet, aansluiten of je al aangesloten bent bij een garageformule of niet.
Meer informatie?
Meer weten over NexDrive? Neem contact op met Ivar Camps, Retail Marketing Manager AAG via ICamps@allianceautomotive.nl.