Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

PHEV’s zijn, met hun lage officiële CO2-uitstoot, voor autofabrikanten een ideale manier om te voldoen aan de EU-95-gram-CO2-regels. Met het fiscale debacle rond de Outlander PHEV’s nog vers in het geheugen, is een gezond wantrouwen tegen de milieuprestaties van die auto’s dus beslist niet misplaatst.

En toch, eerlijk is eerlijk, lukte het de Stuttgarters best aardig om aan te tonen dat die mythes grotendeels op vooroordelen berusten. Toen ik er aan ging rekenen, bleken de Mercedes PHEV’s bovendien financieel interessanter dan hun broertjes en zusjes zonder tweede aandrijflijn met stekker, batterij en elektromotor.

Hoe dat kan? In de WLTP-typegoedkeuringscyclus produceren PHEV’s veel minder CO2, dus is de BPM (veel) en daarmee de aanschafprijs (iets) lager. Bovendien genieten ze tot 2026 korting op de mrb. En wie daadwerkelijk stekkert, bespaart ook nog aanzienlijk op brandstofkosten.

Wow, dat ziet er goed uit! En het wordt nog beter, want Mercedes heeft nu twaalf ‘Business Solution’-varianten aan zijn PHEV-gamma toegevoegd. Die hebben behalve een: “Scherpe prijs”, en: “Tijdelijk een EVBox-laadstation inclusief installatie”, ook nog: “Standaard een royale uitrusting, afgestemd op de wensen van de zakelijk rijder.”

Lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft”

Oh ja, wacht, het gaat om de zakelijk rijder. Die zorgt voor het gros van de verkopen in deze klasse. Dus lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft. Een kort onderzoekje leert dat ze dat echt wel (deels of geheel) doen. Maar ook…, dat ze niet staan te trappelen om PHEV’s op te nemen in de wagenparken van hun klanten.

Leaseplan: “Doe maar niet”

Lees even mee in een recente blog op Leaseplan.com: “Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s!” Waarom? Dat staat er ook: “De echte brandstofkosten van PHEV’s zijn gemiddeld twee tot drie keer zo hoog als vooraf ingeschat.” Dat ligt aan de lease(plan)rijder: “Bij het strand vooraan bij de laadpaal staan is natuurlijk prettig, maar op zoek gaan naar een laadpaal en dan een stukje lopen, daar kiezen de meeste leaserijders niet voor.” En: “Er is zelfs een groot aantal leaserijders dat helemaal niet laadt.”

Oef, stevige taal! Al met al kun je zeggen dat autofabrikanten als Mercedes, gestuurd door overheidsbeleid, inzetten op een autotype voor zakelijk rijders, waar leasemaatschappijen als Leaseplan de medewerkers van hun klanten te onvolwassen voor vinden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Note:
Leaseplan heeft de blog offline gehaald, maar vanzelfsprekend hebben we een screenshot.
De Leaseplan-blog ‘Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s’ lees je dan ook hieronder nog eens terug.

Offline bij Leaseplan, online bij AMT. Klik op de afbeelding voor het grote formaat.

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken.” Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Zo zag de wielmotor eruit bij de presentatie van de Lightyear One. Maar of dit in 2019 al een Elaphe product was weten we niet zeker. - Foto: Peter Fokker

Wielmotoren zoals van Lightyear in de aanbieding

Het Sloveense Elaphe biedt zijn SuperBear elektrische wielmotoren aan voor autofabrikanten. En die wielmotoren kennen we weer van het Nederlandse LightYear.

Clem Dickmann organiseert weer een stijlvol evenement rondom de Aumacon Leasemaatschappij Top-100 Editie 2024 in Dauphine.

Aumacon Leasemaatschappij Top-100: Ayvens op stoom

De tien grootste autoleasemaatschappijen hebben halverwege dit jaar 81,3 procent van alle leaseauto's in hun beheer en nieuwkomer Ayvens pakt maar liefst 22% van de Nederlandse autoleasemarkt.

Foto: Audi

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto's en video: Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor draait 10.000 tpm! Hoe krijgt Lamborghini dat voor elkaar?

Zo zou een hybride oplossing voor gevechtsvoertuigen eruit zien. Een van de vereisten is dat het zo weinig mogelijk ruimte inneemt, vandaar de zijdelings staande batterijen. - Foto: Rolls Royce

Rolls-Royce neemt hybride oorlogsvoering letterlijk met hybride...

Kan een tank klimaatvriendelijk zijn? Dan bedoelen we zo'n zwaar gepantserd ding met een kanon erin. Rolls-Royce afdeling mtu stelt een hybride aandrijving voor met 1100 kW, waar het elektrisch deel veel meer strategische dan klimaatvoordelen belooft.

Foto: Mazda

Nieuwe mild-hybrid voor Mazda CX-30 en Mazda3

De tweeliter SkyActiv-G motor met 122 en 150 pk die we kennen uit de Mazda3 en CX-30 worden vervangen door een nieuwe 2.5 mild-hybrid. Een dikke 2.5 in de compacte middenklasse, dat zie je nergens meer, behalve bij Mazda.

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast. Bij GMTO kun je die nu gratis bestellen.