PHEV’s zijn, met hun lage officiële CO2-uitstoot, voor autofabrikanten een ideale manier om te voldoen aan de EU-95-gram-CO2-regels. Met het fiscale debacle rond de Outlander PHEV’s nog vers in het geheugen, is een gezond wantrouwen tegen de milieuprestaties van die auto’s dus beslist niet misplaatst.
En toch, eerlijk is eerlijk, lukte het de Stuttgarters best aardig om aan te tonen dat die mythes grotendeels op vooroordelen berusten. Toen ik er aan ging rekenen, bleken de Mercedes PHEV’s bovendien financieel interessanter dan hun broertjes en zusjes zonder tweede aandrijflijn met stekker, batterij en elektromotor.
Hoe dat kan? In de WLTP-typegoedkeuringscyclus produceren PHEV’s veel minder CO2, dus is de BPM (veel) en daarmee de aanschafprijs (iets) lager. Bovendien genieten ze tot 2026 korting op de mrb. En wie daadwerkelijk stekkert, bespaart ook nog aanzienlijk op brandstofkosten.
Wow, dat ziet er goed uit! En het wordt nog beter, want Mercedes heeft nu twaalf ‘Business Solution’-varianten aan zijn PHEV-gamma toegevoegd. Die hebben behalve een: “Scherpe prijs”, en: “Tijdelijk een EVBox-laadstation inclusief installatie”, ook nog: “Standaard een royale uitrusting, afgestemd op de wensen van de zakelijk rijder.”
Oh ja, wacht, het gaat om de zakelijk rijder. Die zorgt voor het gros van de verkopen in deze klasse. Dus lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft. Een kort onderzoekje leert dat ze dat echt wel (deels of geheel) doen. Maar ook…, dat ze niet staan te trappelen om PHEV’s op te nemen in de wagenparken van hun klanten.
Leaseplan: “Doe maar niet”
Lees even mee in een recente blog op Leaseplan.com: “Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s!” Waarom? Dat staat er ook: “De echte brandstofkosten van PHEV’s zijn gemiddeld twee tot drie keer zo hoog als vooraf ingeschat.” Dat ligt aan de lease(plan)rijder: “Bij het strand vooraan bij de laadpaal staan is natuurlijk prettig, maar op zoek gaan naar een laadpaal en dan een stukje lopen, daar kiezen de meeste leaserijders niet voor.” En: “Er is zelfs een groot aantal leaserijders dat helemaal niet laadt.”
Oef, stevige taal! Al met al kun je zeggen dat autofabrikanten als Mercedes, gestuurd door overheidsbeleid, inzetten op een autotype voor zakelijk rijders, waar leasemaatschappijen als Leaseplan de medewerkers van hun klanten te onvolwassen voor vinden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.
Note:
Leaseplan heeft de blog offline gehaald, maar vanzelfsprekend hebben we een screenshot.
De Leaseplan-blog ‘Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s’ lees je dan ook hieronder nog eens terug.
Erwin den Hoed
Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken.” Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…