AutoFirst zoekt zelfstandig opererende autobedrijven

Consumenten schenken hun vertrouwen graag aan autobedrijven die aangesloten zijn bij een garageformule. Het geeft die bedrijven extra kracht en uitstraling. Vooral als je dat combineert met de sterke klantenbinding die veel autobedrijven in hun eigen regio toch al hebben.

Alle autobedrijven die zich bij AutoFirst hebben aangesloten, zijn herkenbaar aan dezelfde professionele uitstraling. Toch behouden alle aangesloten bedrijven hun eigen identiteit en het eigen, lokale karakter. AutoFirst-bedrijven zijn zelfstandig opererende autobedrijven, waar klanten zich welkom voelen voor reparatie en onderhoud van alle merken auto’s van alle leeftijden. Het motto reflecteert dit allemaal: ‘Geen gedoe, goed geregeld!’

Waarom is identiteit zo belangrijk?

In tegenstelling tot wat velen hadden verwacht, gaat de digitale revolutie helemaal niet uit van eenheid-maakt-macht, maar juist van verscheidenheid. Het is voor Autofirst daarom belangrijk dat individuele garagebedrijven zichzelf blijven en vooral geen eenheidsworsten worden. Het belang van de individuele leden staat daarom voorop.

Landelijke ondersteuning en regionale marketing gecombineerd met ondernemerschap en lokale klantenbinding”

Keuzes worden gezamenlijk gemaakt in regionale marketingoverleggen, waarin de ondernemers en hun grossiers initiatieven nemen, ideeën inbrengen en met elkaar beslissingen nemen. De kracht is de combinatie van landelijke ondersteuning en regionale marketing met eigen ondernemerschap en lokale klantenbinding.

Niet aansluiten is geen optie

Er zijn nog veel autobedrijven die zich niet bij een formule hebben aangesloten, maar niet-aansluiten is steeds vaker geen optie. Zelfs banken stellen het lidmaatschap van een formule als voorwaarde bij een financiering. In 2011 waren 1.660 autobedrijven in Nederland aangesloten bij een garageformule, in 2014 waren dat er 2.300 en in 2018 werd de 3.000-grens gepasseerd. Nu zijn het er al 3.500: meer dan een verdubbeling in nog geen tien jaar.

Marktanalist Clem Dickmann van Aumacon was vorige maand heel duidelijk over die groei: “Autobedrijven die zich de komende tijd niet aansluiten bij een formule gaan de boot definitief missen.”

Maar waarom eigenlijk?

De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is onomkeerbaar; het is de wet van de grote getallen. AutoFirst heeft landelijke afspraken gemaakt met grote partijen waar je als individueel bedrijf moeilijk tussen komt. Samen zijn er voordelen te halen, zoals kostenbesparingen, inkoopvoordelen en gezamenlijke marketing.

Formules die schaalvoordelen aan hun leden wil bieden, hebben landelijke dekking en tenminste honderd vestigingen nodig. Het is dan ook maar de vraag of het voor autobedrijven zin heeft om zich bij een kleine formule aan te sluiten. Bij de formule zijn 135 autobedrijven aangesloten en daarmee behoort AutoFirst tot de tien grootste formules van Nederland. In de komende jaren zal de formule doorgroeien naar zo’n driehonderd leden. Er zijn dus nog volop kansen voor professionele, enthousiaste autobedrijven.

Onder dak bij Fource en haar grossiers

Er zijn in Nederland meer dan veertig garageformules. Keus genoeg. Veel van die formules richten zich op de veeleisende dealers en ex-dealers, die gewend zijn om gestuurd te worden. Niks mis mee en deze kunnen zeker ook bij AutoFirst terecht. Maar de formule staat de vrijheid van ondernemen voorop, dus de ondernemer moet daar wel in passen. Het is een professioneel garageconcept, zonder overdaad aan eisen. De eisen zijn onder meer een BOVAG‑lidmaatschap en minimaal twee voltijds autotechnici, waarvan één apk keurmeester.

De ondernemers hebben toegang tot het grossiersnetwerk van Fource en haar Full Fource Partner grossiers. AutoFirst ondersteunt en ontzorgt de leden met reclame en regionale online & offline marketing, waaronder web‑bannering en huis-aan-huis kranten. De formule is erg actief op sociale media en kiest op Facebook en Instagram vooral voor een lokale insteek. In veel campagnes speelt het team van het AutoFirst-autobedrijf dus zelf de hoofdrol.

Dit is wat de klanten willen

Veel automobilisten gaan naar hun merkdealer vanwege de fabrieksgarantie en de pechhulp. Dat hoeft niet meer. Die automobilisten hebben bij de AutoFirst-bedrijven dezelfde Europese mobiliteitsgarantie en ze kunnen bij hun dorpsgarage ook terecht voor lease en private lease. Dat zijn krachtige instrumenten om klanten aan je te binden. De formule biedt bovendien een eigen, lokale deelnemerswebsite, waarop iedere campagne wordt gecommuniceerd en waarop de occasions professioneel worden getoond. Optioneel is de offertemodule, waar je heel gemakkelijk offertes voor auto-onderhoud kunt opvragen en geven.

AutoFirst biedt een uitgebreid trainings- en opleidingsprogramma aan”

Blijf jezelf ontwikkelen

De aangesloten ondernemers zijn echte vakmensen, maar veel technische ontwikkelingen, zoals ADAS en Pass-thru, zijn steeds moeilijker in je eentje bij te houden. AutoFirst biedt daarom een uitgebreid trainings- en opleidingsprogramma aan bij Automotive Academy en Koskamp Opleidingen. Technici doen eerst een toets om hun vakkennis te testen en krijgen vervolgens vier trainingen per jaar, zodat ze hun technische kennis op niveau kunnen houden of zelfs verbeteren. Natuurlijk hebben ze toegang tot een technische helpdesk, want de ervaring van AutoFirst is dat autotechnici die efficiënt en doelgericht te werk gaan, het bedrijf en de klant onnodige reparaties sparen. Een werkplaats die minder fouten maakt, zorgt voor tevredener klanten.

Dit artikel is gesponsord door Fource. 

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Foto: Car Service Partner

Car Service Partner breidt uit met drie nieuwe deelnemers

Car Service Partner heeft recent haar concept uitgebreid met de toevoeging van drie nieuwe garagebedrijven. Deze nieuwe deelnemers zijn aangesloten door grossiers uit het AllParts netwerk.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.