Alle autobedrijven die zich bij AutoFirst hebben aangesloten, zijn herkenbaar aan dezelfde professionele uitstraling. Toch behouden alle aangesloten bedrijven hun eigen identiteit en het eigen, lokale karakter. AutoFirst-bedrijven zijn zelfstandig opererende autobedrijven, waar klanten zich welkom voelen voor reparatie en onderhoud van alle merken auto’s van alle leeftijden. Het motto reflecteert dit allemaal: ‘Geen gedoe, goed geregeld!’
Waarom is identiteit zo belangrijk?
In tegenstelling tot wat velen hadden verwacht, gaat de digitale revolutie helemaal niet uit van eenheid-maakt-macht, maar juist van verscheidenheid. Het is voor Autofirst daarom belangrijk dat individuele garagebedrijven zichzelf blijven en vooral geen eenheidsworsten worden. Het belang van de individuele leden staat daarom voorop.
Keuzes worden gezamenlijk gemaakt in regionale marketingoverleggen, waarin de ondernemers en hun grossiers initiatieven nemen, ideeën inbrengen en met elkaar beslissingen nemen. De kracht is de combinatie van landelijke ondersteuning en regionale marketing met eigen ondernemerschap en lokale klantenbinding.
Niet aansluiten is geen optie
Er zijn nog veel autobedrijven die zich niet bij een formule hebben aangesloten, maar niet-aansluiten is steeds vaker geen optie. Zelfs banken stellen het lidmaatschap van een formule als voorwaarde bij een financiering. In 2011 waren 1.660 autobedrijven in Nederland aangesloten bij een garageformule, in 2014 waren dat er 2.300 en in 2018 werd de 3.000-grens gepasseerd. Nu zijn het er al 3.500: meer dan een verdubbeling in nog geen tien jaar.
Marktanalist Clem Dickmann van Aumacon was vorige maand heel duidelijk over die groei: “Autobedrijven die zich de komende tijd niet aansluiten bij een formule gaan de boot definitief missen.”
Maar waarom eigenlijk?
De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is onomkeerbaar; het is de wet van de grote getallen. AutoFirst heeft landelijke afspraken gemaakt met grote partijen waar je als individueel bedrijf moeilijk tussen komt. Samen zijn er voordelen te halen, zoals kostenbesparingen, inkoopvoordelen en gezamenlijke marketing.
Formules die schaalvoordelen aan hun leden wil bieden, hebben landelijke dekking en tenminste honderd vestigingen nodig. Het is dan ook maar de vraag of het voor autobedrijven zin heeft om zich bij een kleine formule aan te sluiten. Bij de formule zijn 135 autobedrijven aangesloten en daarmee behoort AutoFirst tot de tien grootste formules van Nederland. In de komende jaren zal de formule doorgroeien naar zo’n driehonderd leden. Er zijn dus nog volop kansen voor professionele, enthousiaste autobedrijven.
Onder dak bij Fource en haar grossiers
Er zijn in Nederland meer dan veertig garageformules. Keus genoeg. Veel van die formules richten zich op de veeleisende dealers en ex-dealers, die gewend zijn om gestuurd te worden. Niks mis mee en deze kunnen zeker ook bij AutoFirst terecht. Maar de formule staat de vrijheid van ondernemen voorop, dus de ondernemer moet daar wel in passen. Het is een professioneel garageconcept, zonder overdaad aan eisen. De eisen zijn onder meer een BOVAG‑lidmaatschap en minimaal twee voltijds autotechnici, waarvan één apk keurmeester.
De ondernemers hebben toegang tot het grossiersnetwerk van Fource en haar Full Fource Partner grossiers. AutoFirst ondersteunt en ontzorgt de leden met reclame en regionale online & offline marketing, waaronder web‑bannering en huis-aan-huis kranten. De formule is erg actief op sociale media en kiest op Facebook en Instagram vooral voor een lokale insteek. In veel campagnes speelt het team van het AutoFirst-autobedrijf dus zelf de hoofdrol.
Dit is wat de klanten willen
Veel automobilisten gaan naar hun merkdealer vanwege de fabrieksgarantie en de pechhulp. Dat hoeft niet meer. Die automobilisten hebben bij de AutoFirst-bedrijven dezelfde Europese mobiliteitsgarantie en ze kunnen bij hun dorpsgarage ook terecht voor lease en private lease. Dat zijn krachtige instrumenten om klanten aan je te binden. De formule biedt bovendien een eigen, lokale deelnemerswebsite, waarop iedere campagne wordt gecommuniceerd en waarop de occasions professioneel worden getoond. Optioneel is de offertemodule, waar je heel gemakkelijk offertes voor auto-onderhoud kunt opvragen en geven.
Blijf jezelf ontwikkelen
De aangesloten ondernemers zijn echte vakmensen, maar veel technische ontwikkelingen, zoals ADAS en Pass-thru, zijn steeds moeilijker in je eentje bij te houden. AutoFirst biedt daarom een uitgebreid trainings- en opleidingsprogramma aan bij Automotive Academy en Koskamp Opleidingen. Technici doen eerst een toets om hun vakkennis te testen en krijgen vervolgens vier trainingen per jaar, zodat ze hun technische kennis op niveau kunnen houden of zelfs verbeteren. Natuurlijk hebben ze toegang tot een technische helpdesk, want de ervaring van AutoFirst is dat autotechnici die efficiënt en doelgericht te werk gaan, het bedrijf en de klant onnodige reparaties sparen. Een werkplaats die minder fouten maakt, zorgt voor tevredener klanten.
Dit artikel is gesponsord door Fource.