Werkplaatsformules: Wat vind jij, kan je nog zonder?

"Als onafhankelijk autobedrijf kan je niet overleven als je je niet aansluit bij een garageformule." Hoe kijk jij tegen deze stelling aan? Ben je aangesloten bij één van 40 garageformules die ons land kent? Of blijf je liever zelfstandig opereren? Deel je ervaring met werkplaatsformules en scoor een tool van Beta.

Het werkplaatsformulelandschap in Nederland is uitgebreid en divers. Van ‘lichte’ concepten die inkoopvoordeel van onderdelen opleveren, tot concepten die je compleet ontzorgen: van het bord aan de gevel tot opleidingen, helpdesk en marketing.

Garageformules gaan ver in het ondersteunen van hun deelnemers. Technische ontwikkelingen gaan vliegensvlug, fabrikanten zijn ‘connected’ met elke nieuwe auto die van de band af komt rollen. Als je deel uitmaakt van een groot netwerk van autobedrijven, zijn je kansen op ‘overleven’ dan groter?

Beantwoord de vragen en maak kans op één van de 30 sets vormbare haken. Handig, bijvoorbeeld voor het ondersteunen van de remklauwen tijdens het vervangen van de remblokken.

Kleine bordjes

Naast de garageformules kennen we ook een heleboel sub-formules. De bordjes aan de gevel waarmee jij je klant je extra diensten of specialisme laat zien. Denk aan Trekhakencentrum, Kentekenloket, Hella Service Partner en EV/Hybride- of Turbospecialist, etc.

Maakt een garageformule het verschil?”

In AMT 11 besteden wij aandacht aan het Thema Werkplaatsformules. Maakt een garageformule het verschil? Bij welke formule ben jij aangesloten en waarom? Beantwoord  onderstaande vragen en scoor een tweedelige set vormbare haken van Beta Tools. We mogen er 30 weggeven!


Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Ach, zestig euro, moet kunnen toch?

Wat kost diagnosetool Carly?

Eenvoudige vraag toch? Carly bestel je (mocht je dat echt willen) op mycarly.com. Bij de knop 'Koop nu' staat een prijs: € 59,90. Duidelijk toch? Nou, niet helemaal…

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar elektronica. Sindsdien lijkt alles te versnellen. Wat vinden de opleiders de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de autobranche? Wat moet je echt kennen en kunnen?

Goed werk verdient een goede prijs. En goede uitleg natuurlijk.

Wat is een gezond werkplaatstarief?

Hoe hoog is het gemiddelde werkplaatstarief? Wat rekenen autobedrijven voor milieukosten of voor het gebruik van de diagnosetester? Zijn de werkplaatstarieven in Nederland hoger dan die in België? Gaan ze omhoog in 2024? En zijn ze hoog genoeg voor een gezond werkplaatsrendement? AMT vroeg het aan meer dan 200 autobedrijven.

Judith Laut en Joost Both weten dat de lezingen en demonstraties inspireren. "Maar Auto Prof 2024 is ook een gezellig dagje uit."

Auto Prof: al zeventig procent gevuld

Zeventig procent van de beursvloer in de Evenementenhal Gorinchem is al volgeboekt. Wat is er allemaal op Auto Prof 2024 te zien?

Van 30 januari tot en met 1 februari 2024 ontmoeten 7.500 werkplaatschefs, leveranciers, autotechnici en managers elkaar op Auto Prof.

Auto Prof: drie leerzame, inspirerende en leuke dagen

Terwijl de lijst met exposanten die op Auto Prof aanwezig zijn blijft groeien, is het nu al duidelijk dat het drie leerzame, inspirerende en vooral leuke dagen gaan worden. Waar mogen de bezoekers zich op verheugen?

2Drive geeft receptionist en monteur controle terug

2Drive geeft receptionist en monteur controle terug

Gebrek aan tijd en personeel is waar elk autobedrijf vandaag de dag mee te maken heeft. Wat als er één softwareplatform zou bestaan waarin alle verkoop- en werkplaatsprocessen samenkomen? Een platform dat met één klik ook nog eens communiceert met RDW-providers, CRM-systemen en remarketingportals?

Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

We mogen ons er best eens wat bewuster van worden hoe schitterend ons vak is, dus laten we dat ook eens uitstralen. Mirjam van der Rijt wil de positiviteit terug in de branche. "Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt. We verkopen immers vrijheid waar jouw klant van kan genieten!"