Het sponsoren van de AMT Kennistest biedt bedrijven vele voordelen: zichtbaarheid ten opzichte van concurrenten, toegang tot een breed publiek van technische professionals, het tonen van betrokkenheid bij de technische gemeenschap en talentontwikkeling. TECH360 sponsorde de AMT Kennistest vanwege al deze voordelen, maar vooral vanwege de betrokkenheid met de technici in de werkplaatsen. TECH360 komt immers dagelijks bij autobedrijven over de vloer. Annemiek van de Heg, manager TECH360 en NexDrive: "En voor de deelnemende technici is het interessant om aan de AMT Kennistest mee te doen vanwege het competitie-element. Het is namelijk een goede gelegenheid om het eigen kennisniveau te testen en te vergelijken met anderen."
Informatie uit de praktijk
Annemiek van de Heg gaat zelf regelmatig mee met de twee TECH360 formule accountmanagers naar de autobedrijven. "Ik wil van de technici weten wat ze van onze dienstverlening vinden en wat hun uitdagingen en hun wensen zijn. Met die informatie kunnen wij dan aan de slag. Zo hebben de technici tijdens de EV-trainingen aangegeven dat ze behoefte hebben aan een praktijkdag om alle mogelijke diagnoseproblemen aan EV's te kunnen oefenen. Wij zijn nu bezig met de ontwikkeling van zo'n EV-praktijkdag; die komt er dus straks alleen voor NEN-gecertificeerde technici."
Focusthema's: ADAS en banden
In de AMT Kennistest zaten heel wat vragen over elektrificatie, want leuk of niet: het is dé uitdaging voor het universele autobedrijf. Elektrificatie betekent minder doorgangen, minder servicebeurten, minder reserve‑onderdelen, geen olie, geen filters, geen bougies en geen aandrijfriemen. Elektrificatie biedt echter ook kansen voor het universele autobedrijf, zoals de verhoogde bandenslijtage, meer carrosseriewerk, duurdere onderdelen en de rem‑ en aircoservice worden belangrijker. Annemiek van de Heg: "Er zijn wat ons betreft ook andere thema's actueel, zoals ADAS en banden, maar laten we vooral niet vergeten dat de meerderheid van de auto's in de werkplaats nog steeds een verbrandingsmotor heeft."
"Wij vergeten de verbrandingsmotor niet"
We zijn druk bezig met de problemen van morgen, maar we moeten de problemen van vandaag niet vergeten. Er rijden nog veel diesels, die (als ze de twee ton op de teller hebben) allemaal turbo-, injectoren-, EGR- en roetfilter-problemen krijgen. Dat zijn kostbare zaken waar je de juiste kennis voor nodig hebt, dus zijn er vragen over deze onderwerpen in de AMT Kennistest gesteld. Annemiek van de Heg: "Ondanks alle aandacht voor elektrische auto's gaan de ontwikkelingen op het gebied van de verbrandingsmotor gewoon door. Denk maar aan strengere emissienormen, de deeltjestellers en de roetfilters. In de nieuwe DPF Pro Training zullen we daar, zowel voor benzine- als voor dieselmotoren, aandacht aan besteden."
Gratis erbij: Solution Toolbox
TECH360 werkt op abonnementsbasis. Er is een Assist-abonnement (onbeperkt gebruik van de Vraagbaak, een tegoed voor Pass Thru-diensten en twee praktijktrainingsdagen per jaar). Er is nu ook een Specialist-abonnement, dat vier in plaats van twee diagnosetrainingen per jaar kent. Met die trainingen ben je na vier jaar diagnosespecialist en wie dat eenmaal is, wil die kennis natuurlijk ook bijhouden. Er komt daarom een vijfde en zesde jaar bij met vier jaarlijkse trainingen. Nog een toevoeging is de Solution Toolbox. Dat is een technische database, waar je relevante oplossingen van alle storingen vindt, plus technische documentatie, zoals scopebeelden, schema's en handleidingen. Je vindt de Solution Toolbox in de eigen online omgeving, waar alle TECH360-deelnemers ook hun trainingsplanning, Pass-Thru toegang en de helpdesk-vragen en -antwoorden vinden.
Derde prijs: TECH360-training
In de AMT Kennistest haalde Robert Visser de derde prijs. Hij zit naar eigen zeggen "midden in de techniek", is 23 jaar leraar autotechniek geweest en werkt sinds twee jaar als auteur voor Electude. "Daar heb ik de kennis van autotechniek voor nodig. Bovendien lees ik al 30 of 35 jaar AMT. Ik spit het blad goed door en lees AMT van voor tot achter." Dat heeft blijkbaar geholpen, want hoewel hij derde 'overall' is geworden, wist hij de tiende en laatste ronde zelfs te winnen. TECH360 heeft als prijs een Pro training naar keuze beschikbaar gesteld. Robert Visser: "Hartstikke leuk! Dat vind ik een mooie prijs." Robert kan kiezen uit onder andere EV-, Airco-, ADAS-, Brake Pro-, Diesel Pro- of een F-gassen-training, maar heeft nog niet besloten wat voor training het gaat worden. "Eerst maar eens goed het aanbod bekijken."
Dit artikel is gesponsord door TECH360.