Als opvolger van de 'Technicus van het Jaar'-verkiezing heeft de AMT Kennistest een nieuwe opzet gekregen. Marc Peters technisch trainer en Martin Lodewijk van VARTA kijken beide tevreden terug op dit leerzame en inspirerende evenement. Marc Peters: "Het is belangrijk om je kennis te testen, dus ik heb een heel positief gevoel over de AMT Kennistest. Wij willen ons graag aan dit initiatief verbinden, want educatie en inspiratie zijn belangrijke pijlers voor ons. VARTA is marktleider op het gebied van laagspanningsbatterijen; wij vinden het onze rol om klanten en technici te vertellen wat er in de markt en in de technologie speelt. Bovendien is meedoen met de AMT Kennistest goed voor onze naamsbekendheid."
Indrukwekkend kennisniveau
Over het kennisniveau van de deelnemers aan de AMT Kennistest zijn Marc Peters en Martin Lodewijk onder de indruk. De meeste deelnemers weten bijvoorbeeld dat een accu niet langer meegaat als de start/stop-functie is uitgeschakeld. Ook is bekend dat accu's geregistreerd moeten worden in het accumanagementsysteem. Martin Lodewijk: "Als je de antwoorden weet op deze en andere vragen van de AMT Kennistest, dan heb je een goede basiskennis over 12V accu's. De vraag waar een accu in een specifieke auto is geplaatst - dat is in de helft van de gevallen in de binnenruimte of kofferbak en niet meer onder de motorkap - is een vraag die iedereen had kunnen opzoeken, bijvoorbeeld op het VARTA Partner Portal. Dan had je gelijk ervaren hoe eenvoudig dat portaal werkt. Je vindt er diverse e-learnings en video's met technische uitleg en je kunt zelfs meedoen aan onze eigen kennistesten."
Voortdurende evolutie
Accutechnologie evolueert met de autotechniek mee en is volgens Marc Peters vaak de motor achter veel ontwikkelingen in de autotechniek. "Denk maar aan start/stop-systemen en systemen van 48 volt, waarmee je ook elektrisch kunt rijden. Die ontwikkeling vraagt ook investeringen in kennis." Het kennisniveau van autotechnici is in vergelijking met tien jaar geleden fors gestegen. Technici weten inmiddels dat bijvoorbeeld het vervangen van een batterij veel langer duurt dan de tien minuutjes waarin je dat vroeger kon doen. Toch is er nog wel wat werk te doen. Marc Peters: "De traditionele loodzuur-technologie blijft courant. Niet iedereen weet dat de laatste jaren serieuze ontwikkelingen op loodzuur-technologie zijn toegepast. Ook de functie van een 12V-accu in een elektrische auto en dat start/stop- en regeneratiesystemen EFB- en AGM-accu's nodig hebben om energie te bufferen is nog niet bij iedereen bekend."
Dertig VARTA-prijzen
De AMT Kennistest kent drie winnaars. De eerste, tweede en derde prijs zijn respectievelijk uitgereikt door Sonic, AA-Equipment Support en TECH360, maar VARTA heeft dertig prijzen uitgereikt. Hoe zit dat? Martin Lodewijk: "De AMT Kennistest bestond uit tien rondes en de winnaar van elke ronde kreeg een VARTA BlueTooth speaker; een mooie afspiegeling van de branche. De nummers twee en drie van elke ronde kregen een paar sokken, dus in totaal hebben we dertig prijzen uitgereikt." De sokken zijn opgestuurd, maar Martin Lodewijk overhandigde de speakers persoonlijk aan de winnaars en sprak met ze over hun werk en hun ervaringen in de branche. "De hartelijkheid waarmee ik ben ontvangen was geweldig. Ik heb leuke gesprekken gevoerd over de branche, het vak, waarom ze aan de AMT Kennistest meededen en de uitdagingen waar ze voor staan. Ze zitten allemaal goed in de materie, zijn gepassioneerd over hun werk en trots op de bedrijven waar ze werken."
Toekomstige samenwerkingen?
Het succes van de AMT Kennistest heeft zowel Marc Peters als Martin Lodewijk geïnspireerd om in de toekomst misschien samen te werken met de andere sponsors. "Want door samen te werken kunnen we de kennisvragen misschien op elkaar afstemmen en de technici nog beter voorbereiden op de uitdagingen van morgen," zegt Marc Peters. Educatie en inspiratie blijven centraal staan in veel van wat VARTA doet en met dertig prijzen en veel blije winnaars kan VARTA terugkijken op een succesvolle editie.
Dit artikel is gesponsord door VARTA.