De AMT Kennistest is in de eerste plaats een test waarin de technici zich kunnen meten. Aan de vragen is een tijdelement toegevoegd, zodat je niet in alle rust een antwoord kunt opzoeken. De vragen vereisen echter niet alleen parate kennis, maar ook inzicht. Elk van de tien rondes is afgesloten met een winnaar en het algemeen klassement is opgemaakt op basis van wie het beste presteerde in alle tien rondes tezamen. De prijzen zijn met zorg uitgekozen en beschikbaar gesteld door de sponsoren van de AMT Kennistest: VARTA, Sonic, AA‑Equipment Support en TECH360. Waarom is OOMT hoofdpartner van de AMT Kennistest? Jessica Spithoven, programmamanager bij OOMT: "Wij willen de bewustwording en activatie rondom een aantal actuele thema's in de mobiliteitsbranche op gang brengen. Via AMT bereiken we een grote groep mensen en wij hopen dat de technici door prikkelende vragen gestimuleerd worden om eens bewuster over die onderwerpen na te denken."
Ook maatschappelijke uitdagingen
Door te kiezen voor actuele thema's weerspiegelt de AMT Kennistest de uitdagingen van deze tijd. Moderne rijhulpsystemen zijn standaard geworden en hybride en elektrische voertuigen zijn steeds vaker dagelijkse kost in bijna alle werkplaatsen. De AMT Kennistest gaat echter verder dan alleen technische vraagstukken en richt zich ook op maatschappelijke kwesties. Jessica Spithoven benadrukt het belang van deze brede aanpak: "Wij vragen onder andere aandacht voor het tekort aan personeel, de toenemende werkdruk en de complexiteit van het werken met meerdere generaties op de werkvloer. We vragen ook aandacht voor een lerende omgeving en begeleiding door leermeesters. We horen soms dat het opleiden van jonge mensen een uitdaging kan zijn. We horen ook dat het soms lastig is om voldoende gefaciliteerd te worden in het bedrijf, zowel voor de student als voor de leermeester, omdat de werkplaats natuurlijk ook een omgeving is waar productie moet worden gedraaid."
Wat betekent EV in de werkplaats?
Jessica Spithoven heeft met haar collega's zelf een aantal vragen voor de AMT Kennistest bedacht. "Wij hopen dat die vragen aanleiding zijn om de kennis bij de technici te verdiepen." In 2023 was maar liefst 31 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dit percentage was hoger dan veel mensen hadden verwacht. Waarom heeft OOMT deze vraag in de AMT Kennistest opgenomen? Jessica Spithoven: "Elektrificatie leidt tot een ander bedrijfs‑ en verdienmodel en dat heeft dus impact op het werk. De verschuiving naar elektrische auto's betekent dat de aard van de werkzaamheden verandert. Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig en vragen meer kennis van complexe, elektronische systemen en van veiligheidsaspecten. Dit roept de vraag op of iedereen in de autobranche hierop voldoende is voorbereid. Wij zijn vooral bezig om de werkgevers en medewerkers voor te bereiden op deze ontwikkelingen."
Opladen voor de toekomst
Om mensen te helpen de verschillende toekomstscenario's te visualiseren, ontwikkelde OOMT de VR‑experience 'Opladen voor de toekomst'. Met een VR‑bril kunnen gebruikers in een virtuele realiteit beleven hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit zou kunnen zien. OOMT heeft vier verschillende toekomstscenario's ontwikkeld voor personenautobedrijven. De VR‑experience heeft dezelfde doelstelling als de AMT Kennistest: bewustwording creëren en mensen aan het denken zetten over de toekomst. Jessica Spithoven: "Wie nieuwe techniek nog spannend of lastig vindt om in mee te komen, kan nu nog wel voldoende andere werkzaamheden in de werkplaats verrichten. Maar als het aandeel werkzaamheden aan ADAS, hybride en elektrische auto's blijft groeien, zoals we nu al zien, dan zal dit naar verwachting veranderen. Blijf daarom nadenken hoe je het werk inricht, hoe mensen inzetbaar blijven en hoe iedereen met plezier aan het werk blijft. Wij hebben het leuk gevonden om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."
Voor meer informatie over de diensten van OOMT, bezoek www.oomt.nl of neem contact op met de Servicedesk via 0800‑0155.
Dit artikel is gesponsord door OOMT.