Autofabrikanten downsizen hun motoren, passen lichtere constructiematerialen toe, monteren grote turbo’s en kiezen voor start-stopsystemen en variabele kleptiming. Om aan de emissie-eisen te voldoen en de CO2-uitstoot van auto’s verder te verlagen, is motorolie inmiddels een constructie-onderdeel geworden. Vijftien jaar geleden was 10W-40 de norm, tien jaar geleden 5W-30 en nu is het 0W-20. Om in deze ontwikkeling mee te gaan heeft LIQUI MOLY de Top Tec 6310 0W 20 gemaakt; een brandstofbesparende premium motorolie, die bestand is tegen hoge en lage temperaturen, de motor schoonhoudt en voortreffelijke slijtagebescherming biedt. De motorolie is getest voor turbo en katalysator, heeft een hoge afschuifstabiliteit en optimale verouderingsstabiliteit.
Weg van dikke olie
Moderne verbrandingsmotoren vragen van motoroliën een lage wrijving. Een lagere viscositeit veroorzaakt minder wrijving en dat is een effectieve manier om brandstof te besparen en CO2-uitstoot te verminderen. Deze nieuwe Top Tec 6310 0W 20 van LIQUI MOLY volgt dit principe. Er is namelijk een trend in de auto- en olie-industrie om weg te blijven van dikke motorolie. Voor de productie van smeermiddelen met lage viscositeit zijn basismaterialen met een lagere viscositeitswaarde, een hogere viscositeitsindex (VI) en een lagere vluchtigheid nodig.
Dunne en duurzame smeerfilm
Wanneer een motor niet draait, bijvoorbeeld door hybride-techniek, cilinderuitschakeling en start/stop-systemen, liggen de kruk- en nokkenas direct op het lager en dat kan bij het herstarten slijtage geven. Oliën met een lage viscositeit hebben dunnere oliefilms, waardoor het moeilijker is om de oliefilm in stand te houden. Daarom is bij de ontwikkeling van de Top Tec 6310 0W 20 speciale aandacht uitgegaan naar een sterke oliefilm. LIQUI MOLY heeft de perfecte balans gevonden tussen maximale brandstofbesparing en een extreem dunne, maar duurzame en sterke smeerfilm.
Goedkeuring PSA
De Top Tec-olie is een aanvulling op het assortiment premium oliën van LIQUI MOLY. De Top Tec 6310 0W 20 is in de eerste plaats gemaakt voor de kleine benzine , benzine /hybride en dieselmotoren vanaf modeljaar 2018 voor auto’s van de Stellantis-merken: Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot en Vauxhall. De olie heeft goedkeuring ACEA C5, C6, API SP, Peugeot Citroën (PSA) B71 2010 en is verkrijgbaar in kunststof verpakkingen van 1, 5 en 20 liter en in zwarte plaat vaten van 60 en 205 liter.
Dit artikel is gesponsord door Liqui Moly.