Premium 0W-20 voor Stellantis-modellen

Premium 0W-20 voor Stellantis-modellen

LIQUI MOLY brengt een nieuwe 0W-20 premium motorolie op de markt: een eersteklas olie die het brandstofverbruik verlaagt en tegelijkertijd de motor uitgebreide bescherming biedt. De LIQUI MOLY Top Tec 6310 0W 20 is er speciaal voor de auto's van de Stellantis groep.

Autofabrikanten downsizen hun motoren, passen lichtere constructiematerialen toe, monteren grote turbo’s en kiezen voor start-stopsystemen en variabele kleptiming. Om aan de emissie-eisen te voldoen en de CO2-uitstoot van auto’s verder te verlagen, is motorolie inmiddels een constructie-onderdeel geworden. Vijftien jaar geleden was 10W-40 de norm, tien jaar geleden 5W-30 en nu is het 0W-20. Om in deze ontwikkeling mee te gaan heeft LIQUI MOLY de Top Tec 6310 0W 20 gemaakt; een brandstofbesparende premium motorolie, die bestand is tegen hoge en lage temperaturen, de motor schoonhoudt en voortreffelijke slijtagebescherming biedt. De motorolie is getest voor turbo en katalysator, heeft een hoge afschuifstabiliteit en optimale verouderingsstabiliteit.

Weg van dikke olie

Moderne verbrandingsmotoren vragen van motoroliën een lage wrijving. Een lagere viscositeit veroorzaakt minder wrijving en dat is een effectieve manier om brandstof te besparen en CO2-uitstoot te verminderen. Deze nieuwe Top Tec 6310 0W 20 van LIQUI MOLY volgt dit principe. Er is namelijk een trend in de auto- en olie-industrie om weg te blijven van dikke motorolie. Voor de productie van smeermiddelen met lage viscositeit zijn basismaterialen met een lagere viscositeitswaarde, een hogere viscositeitsindex (VI) en een lagere vluchtigheid nodig.

Dunne en duurzame smeerfilm

Wanneer een motor niet draait, bijvoorbeeld door hybride-techniek, cilinderuitschakeling en start/stop-systemen, liggen de kruk- en nokkenas direct op het lager en dat kan bij het herstarten slijtage geven. Oliën met een lage viscositeit hebben dunnere oliefilms, waardoor het moeilijker is om de oliefilm in stand te houden. Daarom is bij de ontwikkeling van de Top Tec 6310 0W 20 speciale aandacht uitgegaan naar een sterke oliefilm. LIQUI MOLY heeft de perfecte balans gevonden tussen maximale brandstofbesparing en een extreem dunne, maar duurzame en sterke smeerfilm.

Goedkeuring PSA

De Top Tec-olie is een aanvulling op het assortiment premium oliën van LIQUI MOLY. De Top Tec 6310 0W 20 is in de eerste plaats gemaakt voor de kleine benzine , benzine /hybride en dieselmotoren vanaf modeljaar 2018 voor auto’s van de Stellantis-merken: Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot en Vauxhall. De olie heeft goedkeuring ACEA C5, C6, API SP, Peugeot Citroën (PSA) B71 2010 en is verkrijgbaar in kunststof verpakkingen van 1, 5 en 20 liter en in zwarte plaat vaten van 60 en 205 liter.

Dit artikel is gesponsord door Liqui Moly.

Foto: Liqui Moly

Bag-in-Box-verpakking van Liqui Moly: duurzaam doen zonder moeite

Liqui Moly komt met een nieuwe, milieuvriendelijke Bag-in-Box verpakking. Deze innovatie bespaart tot 90 procent kunststof vergeleken met de traditionele 20-liter jerrycan en past moeiteloos in bestaande oliekasten, zonder dat werkplaatsen hun inrichting hoeven aan te passen.

Foto: Liqui Moly

Motor en roetfilter reinigen met nieuwe JetClean Tronic III van Liqui Moly

Liqui Moly presenteerde op de Automechanika Frankfurt de nieuwe JetClean Tronic III voor het reinigen van motoren en roetfilters. Er zijn twee varianten beschikbaar: een basisversie voor het reinigen van brandstofsystemen en een Pro-variant, die ook het aanzuigsysteem en roetfilter reinigt.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Foto: Eurol

CO2-neutrale smeermiddelen van Eurol, hoe zit dat?

Eurol introduceert onder de naam 'Carbon Neutral' een lijn smeermiddelen die volledig CO₂-neutraal zijn. Kan dat dan? Is motorolie niet altijd gebaseerd op aardolie?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

Foto: Shutterstock

Waarom het verversingsinterval van olie vaak te lang is

Olieleveranciers vinden de verversingstermijnen die autofabrikanten hanteren in de praktijk te lang. Waarom, en tot welke problemen leidt dat volgens hen?

Een analyse van de olie kan helpen bij het stellen van de diagnose bij motorproblemen. - Foto: Liqui Moly

Is een druppeltest olieanalyse zinvol?

Wat kun je opmaken uit een olieanalyse? En is een zogeheten druppeltest zinvol? Olieleveranciers geven antwoord.