AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope
De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment Support. Wat kan hij met dit geavanceerde gereedschap doen?

De AMT Kennistest heeft als doel het positieve imago van de autobranche te versterken en de investeringen in kennis te stimuleren. AA‑Equipment Support ondersteunt dit initiatief als partner, aldus directeur Chris Kimman. "Er is een groot tekort aan technici, vooral aan voertuigtechnici, en specifiek aan diagnosetechnici. De branche heeft te weinig gedaan aan het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt, dus als wij kunnen bijdragen aan initiatieven zoals de AMT Kennistest, grijpen wij die kans graag aan om technici op een hoog niveau te brengen en te houden."

Eerste ICT'er

Hoe moeilijk het is om diagnosetechnici te vinden, blijkt uit de stap die AA‑Equipment Support heeft gemaakt door niet meer alleen in de vijver van autotechnici te gaan vissen. Chris Kimman vertelt: "Op 1 juli hebben wij onze eerste ICT'er aangenomen, zonder autobranche‑achtergrond. Hij is netwerkbeheerder en softwarespecialist en zal technische ondersteuning bieden bijvoorbeeld bij elektronicaproblemen, bij het programmeren, coderen en kalibreren van onder andere camera's en bij problemen met communicatiesystemen. Onze collega's in Engeland hebben al enige jaren ervaring met ICT'ers. Voor specifieke autotechniek blijven wij natuurlijk investeren in voertuigtechnici."

Voor de PicoScope is een breed pakket aan accessoires beschikbaar.
Voor de PicoScope is een breed pakket aan accessoires beschikbaar.

OBFCM en ADAS

Voor de AMT Kennistest stelde AA‑Equipment Support enkele actuele vragen op, bijvoorbeeld over brandstofverbruik‑monitoring (OBFCM, On Board Fuel Consumption Monitoring). Sinds 1 januari 2021 zijn alle nieuw geproduceerde auto's uitgerust met OBFCM en sinds 20 mei 2023 is het verplicht deze data door te geven aan de RDW. Vanaf 2024 wordt dit gehandhaafd voor diesels en LPG-auto's; vanaf 2025 ook voor benzineauto's. Kalibratie is eveneens een belangrijk thema. Veel technici realiseren zich niet dat auto's opnieuw gekalibreerd moeten worden na vervanging van voorruiten, ADAS‑componenten of veranderingen aan de rijlijn. Het inleren van camera's, het coderen van koplampen en het afstellen van radars is dagelijks werk, dus dat wil je in de eigen werkplaats doen. Rijstrookassistentie, noodremsystemen en dode hoek detectie zijn sinds 2024 verplicht.

Jarno Jager's succes

Jarno Jager eindigde als tweede in de AMT Kennistest. "Dit is de eerste keer dat ik heb meegedaan," vertelt hij. "Ik heb het snel thuis achter de laptop ingevuld, misschien heeft dat geholpen." Jarno (42) heeft tien jaar bij een Mercedes‑Benz dealer gewerkt, waar hij netjes en secuur leerde werken. Daarna werkte hij bij een universeel bedrijf, waar hij leerde hoe hij inventief problemen op kon lossen. In 2017 startte hij zijn eigen bedrijf, Jager Automotive in Culemborg, dat gespecialiseerd is in Mercedes‑Benz. "Het loopt lekker door. We zijn nu al met ons vieren. Aan het eind van het jaar gaan we naar een groter pand met een paar bruggen erbij."

De PicoScope

De tweede prijs van de AMT Kennistest is beschikbaar gesteld door AA‑Equipment Support. Het is een PicoScope. Chris Kimman: "Met de PicoScope kun je echt meten. Het is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels." De PicoScope is cruciaal voor moderne diagnostiek. Kennis draait steeds vaker om modeldenken, automatisering en elektronica. Natuurlijk blijft de mechanische techniek, maar die verdwijnt wel meer naar de achtergrond. Chris Kimman: "Een dokter vraagt wel aan de patiënt wat de symptomen zijn, maar niet wat de remedie is. Een foutcode laat de technicus wel weten wat de symptomen van de auto zijn, maar lang niet altijd wat de juiste remedie is. De remedie zoek je zelf op door met de PicoScope live‑data te meten."

Prachtig mooie prijs

De PicoScope staat bekend als het topmodel van scopetechnologie, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege het brede pakket aan accessoires en de vele instructievideo's. Jarno Jager krijgt binnenkort de PicoScope uitgereikt. Hij kijkt uit naar het gebruik van zijn nieuwe gereedschap, dat bij hem goed terecht lijkt te komen. "We hebben momenteel een twaalf jaar oude scope die niet meer up‑to‑date is. Wij willen onze diagnosewerkzaamheden verbeteren en tijd besparen door onnodige ingrepen te voorkomen. De PicoScope sluit heel mooi aan op hetgeen wij in de werkplaats willen. Het is een prachtig mooie prijs."

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment.

In september moest de EV goedkoper en in november willen we massaal meer uitgeven voor benzine. Foto: Shutterstock

AMV Marktrapport: auto's mogen weer wat duurder zijn

Het AMV marktrapport van de november laat zien dat de zoekprijs voor alle populaire brandstoffen steeg in november. Verder gaven consumenten meer uit voor populaire brandstoffen, waarbij benzine de grootste stijger was.

Ook bij het kiezen van de juiste autogarage speelt gegevensbescherming een steeds grotere rol. Foto: Digidentity

Databeveiliging speelt grote rol bij garagekeuze Nederlanders

Uit een onderzoek van Digidentity blijkt dat Nederlandse automobilisten databeveiliging steeds belangrijker vinden bij hun keuze voor een garage. 63% van de ondervraagde Nederlandse automobilisten geeft prioriteit aan goede databeveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens bij deze keuze.

Vormalig Stellantis Topman Carlos Tavares hier nog tijdens een toespraak op de Paris Automotive Summit 2024 op 15 oktober.

Onmiddelijk ontslag voor topman Stellantis Carlos Tavares

Stellantis neemt met onmiddellijke ingang afscheid van topman Carlos Tavares. Het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo maakte dat zondagavond bekend. Een opvolger wordt in de eerste helft van 2025 benoemd, meldde Stellantis.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Hoofdkantoor van Schaeffler in Herzogenaurach, Beieren. - Foto: Pia Bayer/dpa

Schaeffler sluit fabrieken in Europa

Schaeffler AG verplaatst productie van diverse auto-onderdelen naar goedkopere locaties buiten Europa.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Autoproductie in de BMW-fabriek in München. - Foto: ANP

Scholz: geen EU-boetes autofabrikanten die CO2-doelen missen

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil dat er binnen de Europese Unie geen boetes worden opgelegd aan autofabrikanten die gestelde doelen op het gebied van CO2-uitstoot niet halen.