Dat niet iedereen de betekenis van HVAC wist, begrijpt Mark van Melis van CLEVER DiagnostiX wel. "HVAC, Heating Ventilation Air Conditioning, komt alleen in hybride en elektrische auto's voor. Wie niet aan die auto's werkt, weet dat waarschijnlijk niet." Nog zo'n afkortingsvraag was: wat is géén typische afkorting van een HV‑systeem? Mark van Melis: "Bijna elke technicus weet wat een Body Control Module is. BCM heeft niets met het HV-systeem te maken, dus zelfs als je niet wist wat een MCU, DC/DC unit of een PDU is, had je toch bij het goede antwoord kunnen uitkomen. Ik denk dat sommigen het woordje 'geen' in de vraag hebben gemist."
Brandstofverbruik voor de apk
Om de brandstofverbruik monitoring (OBFCM, On‑Board Fuel Consumption Monitoring) via de EOBD uit te lezen biedt AA-Equipment Support scantools en software-updates van de Autocom en Launch diagnosetesters aan. Maar ken jij ook de bijbehorende data? Sinds 1 januari 2021 zijn alle auto's uitgerust met OBFCM, sinds 20 mei 2023 is het doorgeven aan RDW verplicht en sinds 1 januari 2024 handhaaft RDW; eerst diesel/LPG en vanaf 1 januari 2025 ook benzineauto's. Mark van Melis vindt dit soort data belangrijk. "In de jaren dat ik keurmeester was, had ik altijd een spiekbriefje bij me met de belangrijke apk-ingangsdata."
Wanneer kalibreer je?
Rijstrookassistentie, noodremsysteem en dode hoek detectie zijn vanaf 2024 verplichte ADAS-systemen. ADAS betekent overigens Advanced Driver Assistance Systems en dat hadden veel technici goed. Waarom is de vraag wanneer je moet kalibreren zo belangrijk? Linsey de Louw: "Veel technici staan er niet bij stil dat als de voorruit van een auto is vervangen, als er ADAS-gerelateerde componenten zijn vervangen of als de rijlijn is veranderd, zoals bij het uitlijnen, dat je dan moet kalibreren. Dagelijks komen auto's met rijhulpsystemen in de werkplaats en het belang van ADAS neemt alleen maar toe. Het inleren van camera's, het coderen van koplampen en het afstellen van radars wil je daarom in je eigen werkplaats doen. De CLEVER DiagnostiX ServiceDesk kan op afstand helpen."
Nóg slimmer
AA-Equipment Support had pittige vragen en instinkers bedacht. AdBlue en Eolys worden wel eens door elkaar gehaald, maar niet iedereen liet zich van de wijs brengen. Mark van Melis: "Eolys helpt de roetuitstoot te verlagen, terwijl AdBlue dat met de NOx-uitstoot doet. Ruim 75 procent had dat goed; dat viel ons niet tegen." De AMT Kennistest is opgezet om het positieve imago van de autobranche te benadrukken en investeringen in kennis te stimuleren. Als partner doet AA-Equipment Support graag aan de AMT Kennistest mee. Linsey de Louw: "Wij vinden het belangrijk dat klanten prettig werken met ons apparatuur en bieden met het CLEVER DiagnostiX supportteam ondersteuning. Kennis en kennisdelen staat bij ons centraal, daarom past de AMT Kennistest zo goed bij ons. Samen maken we technici nóg slimmer."
Dit artikel is gesponsord door AA Equipment.