De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas
Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

De veroudering van het wagenpark zet door. Het gemiddelde Europese wagenpark is al twaalf jaar oud en motoren moeten steeds zwaardere omstandigheden trotseren. Dat is de eerste trend. De tweede trend is dat consumenten steeds vaker zoeken naar efficiënte, kwalitatief goede producten met een gunstige prijs‑kwaliteitverhouding. De derde trend is de toenemende concurrentie: niet alleen aan de aanbodzijde tussen autofabrikanten, tussen olieleveranciers, maar ook aan de vraagzijde tussen dealers en universele autobedrijven. Stephan Dergent, Head of Market Petronas Benelux: "Oudere auto's worden steeds vaker naar universele autobedrijven gebracht. Tel al deze trends op en je weet dat er behoefte is aan een betaalbare olie die oudere auto's beschermt tegen slijtage en aanslag, en tegelijkertijd vertrouwen geeft bij elke rit."

Syntium X

Petronas Lubricants International speelt in op deze ontwikkelingen met Syntium X: een nieuwe reeks synthetische motorolieën ontworpen voor personenauto's, SUV's en bestelwagens met benzine‑ en dieselmotoren, en zelfs hybrides. Het gamma bevat een aantal low SAPS-oliën (sulfaatasgetal, fosfor- en zwavelgehalte), die dus vriendelijk zijn voor het nabehandelingssysteem van de motor. De eigen premium ETRO-basisolie van Petronas is gecombineerd met hoogwaardige additieven, waardoor Syntium X brandstofbesparende smeereigenschappen en een sterke oliefilm heeft. Dit is de volledige productlijn:

  • Petronas Syntium X 0W‑20 (API SP, ACEA C5)
  • Petronas Syntium X 0W‑30 (ACEA C2)
  • Petronas Syntium X 5W‑30 (ACEA C2, C3, ACEA A5/B5, API SP)
  • Petronas Syntium X 5W‑30 C3 (ACEA C3, API SP)
  • Petronas Syntium X 5W‑40 (ACEA A3/B4)
  • Petronas Syntium X 10W‑40 (ACEA A3/B4, API SN)

Prijsgevoelige consumenten

Syntium X heeft weliswaar OEM-claims, maar niet de vele officiële OEM-goedkeuringen die de bestaande Syntium-reeks met CoolTechTM-technologie wel heeft. Dat is logisch, zegt Stephan Dergent: "Syntium X is gericht op universele garagebedrijven, die auto's ouder dan zeven jaar onderhouden. Syntium X beschermt de levensduur van oudere motoren, is brandstofefficiënt en verkrijgbaar tegen een betaalbare prijs. Precies waar de markt om vraagt."

Meer service aan autobedrijven

Door de consolidatie van dealerbedrijven in grote multimerken groepen, zal de druk op de oliemarkt almaar toenemen. Dat betekent dat service en ontzorging nog belangrijker worden en dat speelt Petronas in de kaart. Stephan Dergent: "Dealerbedrijven met meerdere vestigingen besteden veel tijd aan het inplannen en op peil houden van hun olievoorraadniveau's. Daarom bieden wij een expertoplossing aan via telemetrisch aangestuurde bulkleveringen: Fluid-I. Heel kostenefficiënt." Ook voor de universele bedrijven heeft Petronas oplossingen. Als die bedrijven zich aansluiten bij het Petronas-werkplaatsnetwerk, krijgen ze hulp van de Petronas-distributiepartners op het gebied van productkennis, promotionele ondersteuning en uitstraling. Stephan Dergent: "Hierdoor profiteren universele autobedrijven van het imago van een Formule 1-winnaar."

Dit artikel is gesponsord door Petronas.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Foto: Shutterstock

Waarom het verversingsinterval van olie vaak te lang is

Olieleveranciers vinden de verversingstermijnen die autofabrikanten hanteren in de praktijk te lang. Waarom, en tot welke problemen leidt dat volgens...

Een analyse van de olie kan helpen bij het stellen van de diagnose bij motorproblemen. - Foto: Liqui Moly

Is een druppeltest olieanalyse zinvol?

Wat kun je opmaken uit een olieanalyse? En is een zogeheten druppeltest zinvol? Olieleveranciers geven antwoord.

Foto: Shutterstock

Hoog olieverbruik: dit zijn oorzaken

Soms hebben verbrandingsmotoren last van een hoog olieverbruik. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Olieleveranciers geven antwoord.

De producten van Wolf Oil uit Hemiksem onder Antwerpen vinden hun weg naar meer dan 100 landen in de wereld.

Wolf Oil: 'Motorolie is een auto-onderdeel'

Olie is olie, toch? "Nee", zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. "Als je de verkeerde remschijf bestelt, past ie niet. Zo is motorolie ook een onderdeel...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...