Hoeveel procent van de nieuw verkochte auto’s was in 2023 elektrisch? Het antwoord was niet 6, 11 of 44 procent, maar 31 procent. Dat is meer dan velen dachten en precies de reden om juist deze vraag in de AMT Kennistest op te nemen. Jessica Spithoven van OOMT: “Autobedrijven moeten zich voorbereiden op een toekomst met elektrische auto’s. Dat leidt namelijk tot een ander bedrijfs- of verdienmodel en heeft impact op het werk. Wij ontwikkelden een VR experience die je meeneemt naar vier verschillende toekomstscenario’s. Dat inspireert. Het prikkelt om na te denken wat elektrische auto’s voor het bedrijf en het werk kunnen betekenen.”
Is RI&E eigenlijk verplicht?
De wettelijke maximale werktijd voor een jongere van 14 15 jaar is 7 uur per dag en 35 uur per week. De achterliggende gedachte van die vraag is dat jongeren mentaal en fysiek nog in de groei naar vakvolwassenheid zijn, gevaren niet altijd goed kunnen inschatten en meer ontwikkeltijd nodig hebben dan volwassenen.
De tweede niet zo moeilijke vraag ging over de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie), waarmee de gevaren en risico’s op de werkplek in kaart worden gebracht. Ook vraag 9 hadden de meeste deelnemers aan de AMT Kennistest goed: in de Arbocatalogus beschrijven werkgevers en werknemers gezamenlijke afspraken over gezond en veilig werken.
Laaggeletterdheid (vraag 4) is de moeite die iemand heeft met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met de e-learning van OOMT herken je of iemand laaggeletterd is. Er zijn namelijk 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland en dat heeft gevolgen op de werkvloer van een autobedrijf.
Werkdruk is een maatschappelijk probleem
OOMT heeft onderzoek gedaan naar psychosociale arbeidsbelasting binnen de mobiliteitsbranche. Daaruit bleek dat medewerkers vaker werkdruk ervaren, dan discriminatie, pesten, agressie, geweld en intimidatie. Daar ging vraag 8 over. Werkdruk is het gevolg van een verstoorde balans tussen belastbaarheid en de tijd die nodig is om jezelf op te laden. De oorzaak ligt voor een belangrijk deel in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Jet Thole: “Er is een tekort aan personeel, waardoor er veel druk is om over te werken en door te werken. Het tekort aan personeel is in de mobiliteitsbranche niet makkelijk oplosbaar, omdat je niet even in een paar weken autotechnici kunt opleiden. In andere branches zijn hiervoor soms meer mogelijkheden.”
Begrip tussen generaties
Ook maatschappelijke ontwikkelingen, zoals mantelzorg, hebben een impact op die balans. Bovendien ervaart niet elke generatie op dezelfde manier werkdruk. Er werken op dit moment vijf generaties op de werkvloer. Dat komt omdat de babyboomers langer doorwerken en de jongste generatie (Generatie Z of Generatie Zoomers) op jongere leeftijd begint.
Kunnen die verschillende generaties wel goed met elkaar samenwerken? Jet Thole: “Oudere medewerkers kunnen zich ergeren aan het feit dat jongeren de hele tijd op hun telefoon kijken, maar die jongere medewerkers kijken ook naar YouTube-filmpjes om te zien hoe ze iets kunnen repareren. Jongeren kunnen zich ergeren aan ouderen, omdat ze niet snel meegaan in nieuwe technieken en het moeilijk vinden om mee te bewegen in een veranderende werkomgeving. Daarom is generatiemanagement actueel. Werkgevers en medewerkers kunnen het werkplezier en de productiviteit verbeteren door te investeren in samenwerking en communicatie.” De workshop ‘Generatiehelden’ van OOMT zorgt voor meer begrip tussen de generaties.
Drie-eenheid: student, bedrijf, opleiding
Jonge medewerkers staan anders in het werk. Zij willen meer afwisseling, uitdaging en zoeken erkenning in hun werk. Uit onderzoek van OOMT blijkt dat de samenwerking tussen drie verschillende partijen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van jongeren. Welke dat zijn? Het was antwoord a. op vraag 7: student, bedrijf en opleiding. In die driehoek moet alle communicatie soepel verlopen om de student op vlieghoogte te brengen. Vraag 10 sloot daar op aan: Hoe heet de organisatie die voor de officiële erkenning van de leerbedrijven en voor de ontwikkeling van de kwalificatiedossiers zorgt? Dat is SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.
OOMT komt naar je toe
Goede leerbedrijven zijn volgens Jessica Spithoven onmisbaar. “Ze zijn een belangrijke schakel tussen praktijk en onderwijs. Op bedrijven en studenten kunnen wij nog enige invloed uitoefenen, maar op onderwijs veel minder. Wij proberen daarom leerbedrijven te motiveren om zich echt in te zetten voor de studenten, zodat de studenten kennismaken met de praktijk en leren wat van hen verwacht wordt.”
OOMT gaat nu langs de leerbedrijven met tipkaarten en presentjes om aandacht te vragen voor goed leermeesterschap. Jet Thole: “We noemen dat: ‘OOMT on the road, go for it’. Goed opgeleide jongeren, die plezier hebben in het werk, dragen bij aan behoud van je eigen bedrijf voor de toekomst.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.