AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Hoeveel procent van de nieuw verkochte auto’s was in 2023 elektrisch? Het antwoord was niet 6, 11 of 44 procent, maar 31 procent. Dat is meer dan velen dachten en precies de reden om juist deze vraag in de AMT Kennistest op te nemen. Jessica Spithoven van OOMT: “Autobedrijven moeten zich voorbereiden op een toekomst met elektrische auto’s. Dat leidt namelijk tot een ander bedrijfs- of verdienmodel en heeft impact op het werk. Wij ontwikkelden een VR experience die je meeneemt naar vier verschillende toekomstscenario’s. Dat inspireert. Het prikkelt om na te denken wat elektrische auto’s voor het bedrijf en het werk kunnen betekenen.”

Is RI&E eigenlijk verplicht?

De wettelijke maximale werktijd voor een jongere van 14 15 jaar is 7 uur per dag en 35 uur per week. De achterliggende gedachte van die vraag is dat jongeren mentaal en fysiek nog in de groei naar vakvolwassenheid zijn, gevaren niet altijd goed kunnen inschatten en meer ontwikkeltijd nodig hebben dan volwassenen.

De tweede niet zo moeilijke vraag ging over de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie), waarmee de gevaren en risico’s op de werkplek in kaart worden gebracht. Ook vraag 9 hadden de meeste deelnemers aan de AMT Kennistest goed: in de Arbocatalogus beschrijven werkgevers en werknemers gezamenlijke afspraken over gezond en veilig werken.

Laaggeletterdheid (vraag 4) is de moeite die iemand heeft met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met de e-learning van OOMT herken je of iemand laaggeletterd is. Er zijn namelijk 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland en dat heeft gevolgen op de werkvloer van een autobedrijf.

Werkdruk is een maatschappelijk probleem

OOMT heeft onderzoek gedaan naar psychosociale arbeidsbelasting binnen de mobiliteitsbranche. Daaruit bleek dat medewerkers vaker werkdruk ervaren, dan discriminatie, pesten, agressie, geweld en intimidatie. Daar ging vraag 8 over. Werkdruk is het gevolg van een verstoorde balans tussen belastbaarheid en de tijd die nodig is om jezelf op te laden. De oorzaak ligt voor een belangrijk deel in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Jet Thole: “Er is een tekort aan personeel, waardoor er veel druk is om over te werken en door te werken. Het tekort aan personeel is in de mobiliteitsbranche niet makkelijk oplosbaar, omdat je niet even in een paar weken autotechnici kunt opleiden. In andere branches zijn hiervoor soms meer mogelijkheden.”

Begrip tussen generaties

Ook maatschappelijke ontwikkelingen, zoals mantelzorg, hebben een impact op die balans. Bovendien ervaart niet elke generatie op dezelfde manier werkdruk. Er werken op dit moment vijf generaties op de werkvloer. Dat komt omdat de babyboomers langer doorwerken en de jongste generatie (Generatie Z of Generatie Zoomers) op jongere leeftijd begint.

Kunnen die verschillende generaties wel goed met elkaar samenwerken? Jet Thole: “Oudere medewerkers kunnen zich ergeren aan het feit dat jongeren de hele tijd op hun telefoon kijken, maar die jongere medewerkers kijken ook naar YouTube-filmpjes om te zien hoe ze iets kunnen repareren. Jongeren kunnen zich ergeren aan ouderen, omdat ze niet snel meegaan in nieuwe technieken en het moeilijk vinden om mee te bewegen in een veranderende werkomgeving. Daarom is generatiemanagement actueel. Werkgevers en medewerkers kunnen het werkplezier en de productiviteit verbeteren door te investeren in samenwerking en communicatie.” De workshop ‘Generatiehelden’ van OOMT zorgt voor meer begrip tussen de generaties.

Drie-eenheid: student, bedrijf, opleiding

Jonge medewerkers staan anders in het werk. Zij willen meer afwisseling, uitdaging en zoeken erkenning in hun werk. Uit onderzoek van OOMT blijkt dat de samenwerking tussen drie verschillende partijen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van jongeren. Welke dat zijn? Het was antwoord a. op vraag 7: student, bedrijf en opleiding. In die driehoek moet alle communicatie soepel verlopen om de student op vlieghoogte te brengen. Vraag 10 sloot daar op aan: Hoe heet de organisatie die voor de officiële erkenning van de leerbedrijven en voor de ontwikkeling van de kwalificatiedossiers zorgt? Dat is SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.

OOMT komt naar je toe

Goede leerbedrijven zijn volgens Jessica Spithoven onmisbaar. “Ze zijn een belangrijke schakel tussen praktijk en onderwijs. Op bedrijven en studenten kunnen wij nog enige invloed uitoefenen, maar op onderwijs veel minder. Wij proberen daarom leerbedrijven te motiveren om zich echt in te zetten voor de studenten, zodat de studenten kennismaken met de praktijk en leren wat van hen verwacht wordt.”

OOMT gaat nu langs de leerbedrijven met tipkaarten en presentjes om aandacht te vragen voor goed leermeesterschap. Jet Thole: “We noemen dat: ‘OOMT on the road, go for it’. Goed opgeleide jongeren, die plezier hebben in het werk, dragen bij aan behoud van je eigen bedrijf voor de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.