Het is de turbo type 2100788, van een Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi uit 2010. De eigenaar van de auto rapporteerde dat hij de auto onmiddellijk heeft stilgezet toen hij merkte dat de auto vermogen verloor en begon te roken. Dit was een slimme zet die veel grotere schade heeft voorkomen, maar Turbo's Hoet wil nog niet op de zaken vooruit lopen.
Schade wijst op gebrekkige smering
We spoelen even terug naar het moment vier maanden geleden. De monteur registreert de turbo die hij net heeft aangeschaft voor de Hyundai. Turbo's Hoet belt hem voor technische ondersteuning en adviseert om de olietoevoer te checken, omdat de schade wijst op gebrekkige smering. Na inspectie van de leidingen laat hij weten dat hij geen afwijkingen aantreft en dat hij voor de zekerheid de olie gaat vervangen voordat hij de nieuwe turbo monteert.
Het schoepenwiel ligt er los in
Nu zijn we vier maanden én eenzelfde schade verder. De monteur verwijdert de luchtinlaatslang van de turbo en ziet direct dat het schoepenwiel overmatige speling heeft. Na demontage van de turbo blijkt dat de speling wordt veroorzaakt door een gebroken radiaallager. Toch weer gebrekkige smering stelt de monteur terecht vast, maar waarom is de smering niet oké…? Hij stuurt de turbo naar Turbo's Hoet voor een uitgebreid onderzoek.
Brandstofvermenging of verzuring
Nu Turbo's Hoet deze turbo op de werkbank voor zich heeft, ziet het bedrijf naast het gebroken lager en blauwe verkleuring ook dat de behuizingen nat zijn van de olie. Dan weten we dat de gebrekkige smering niet een kwestie is van te weinig of geen olie, maar dat we het eerder moeten zoeken in de kwaliteit van de olie. Is die aangetast door brandstofvermenging of verzuring, dan is er een te dunne oliefilm tussen de draaiende delen. Hierdoor raken die delen elkaar en loopt de temperatuur op. Verzuring kan het niet zijn, want de olie is nog geen vier maanden oud.
Kijken naar de kilometerstand
Zou deze turbo zijn stukgelopen door brandstofvermenging? Om dat te checken vraagt Turbo's Hoet aan de monteur of die kan kijken naar de kilometerstand. Brandstofvermenging komt namelijk vaak voor bij auto’s die te weinig kilometers rijden, waardoor het regeneratieproces van het roetfilter niet goed op gang komt. De extra brandstof die voor het regenereren in de cilinders wordt gespoten, komt met olie in het carter terecht als het regeneratieproces voortijdig wordt gestopt omdat het ritje te kort is.
Lekkage was zó minimaal
Turbo's Hoet hoort hoeveel kilometers de auto in de afgelopen vier maanden heeft gereden: we kunnen te korte ritjes als oorzaak voor brandstofvermenging wel uitsluiten. Zouden het dan lekkende verstuivers zijn, die de brandstofvermenging veroorzaken? Er is maar één mogelijkheid om daarachter te komen: testen. En ja, eentje blijkt te lekken. De lekkage is minimaal, want anders had de eigenaar wel gerapporteerd dat de auto op drie cilinders loopt. Aangezien de monteur de olie net had ververst, duurde het nog vier maanden voordat de gevolgen van de brandstofvermenging merkbaar waren.
Ogenschijnlijk verder storingsvrije auto
Een turbo is mega gevoelig als het gaat om olie. Waar een motor minuten zonder olie kan draaien, loopt een turbo na vijf seconden zonder olie al stuk. Dat is dus ook de reden voor de dramatische schade aan de turbo, bij een ogenschijnlijk verder storingsvrije auto. Als de eigenaar van de auto niet onmiddellijk de auto had stilgezet, had de lekkende verstuiver niet alleen de turbo, maar uiteindelijk de hele motor vernield.
Tip: Deze case gaat over een Hyundai Santa Fe. Maar voor elke diesel geldt eigenlijk dat vervuiling van de olie niet altijd duidelijk te zien is. Let daarom bij het verversen van de olie niet alleen op zichtbare vervuiling, maar ook op geur. In veel gevallen kun je op die manier brandstofvermenging vroegtijdig opsporen. In dit geval, bij de Hyundai, was de lekkage daar blijkbaar te minimaal voor.
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.