Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

Het is de turbo type 2100788, van een Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi uit 2010. De eigenaar van de auto rapporteerde dat hij de auto onmiddellijk heeft stilgezet toen hij merkte dat de auto vermogen verloor en begon te roken. Dit was een slimme zet die veel grotere schade heeft voorkomen, maar Turbo's Hoet wil nog niet op de zaken vooruit lopen.

Schade wijst op gebrekkige smering

We spoelen even terug naar het moment vier maanden geleden. De monteur registreert de turbo die hij net heeft aangeschaft voor de Hyundai. Turbo's Hoet belt hem voor technische ondersteuning en adviseert om de olietoevoer te checken, omdat de schade wijst op gebrekkige smering. Na inspectie van de leidingen laat hij weten dat hij geen afwijkingen aantreft en dat hij voor de zekerheid de olie gaat vervangen voordat hij de nieuwe turbo monteert.

Het schoepenwiel ligt er los in

Nu zijn we vier maanden én eenzelfde schade verder. De monteur verwijdert de luchtinlaatslang van de turbo en ziet direct dat het schoepenwiel overmatige speling heeft. Na demontage van de turbo blijkt dat de speling wordt veroorzaakt door een gebroken radiaallager. Toch weer gebrekkige smering stelt de monteur terecht vast, maar waarom is de smering niet oké…? Hij stuurt de turbo naar Turbo's Hoet voor een uitgebreid onderzoek.

Brandstofvermenging of verzuring

Nu Turbo's Hoet deze turbo op de werkbank voor zich heeft, ziet het bedrijf naast het gebroken lager en blauwe verkleuring ook dat de behuizingen nat zijn van de olie. Dan weten we dat de gebrekkige smering niet een kwestie is van te weinig of geen olie, maar dat we het eerder moeten zoeken in de kwaliteit van de olie. Is die aangetast door brandstofvermenging of verzuring, dan is er een te dunne oliefilm tussen de draaiende delen. Hierdoor raken die delen elkaar en loopt de temperatuur op. Verzuring kan het niet zijn, want de olie is nog geen vier maanden oud.

Kijken naar de kilometerstand

Zou deze turbo zijn stukgelopen door brandstofvermenging? Om dat te checken vraagt Turbo's Hoet aan de monteur of die kan kijken naar de kilometerstand. Brandstofvermenging komt namelijk vaak voor bij auto’s die te weinig kilometers rijden, waardoor het regeneratieproces van het roetfilter niet goed op gang komt. De extra brandstof die voor het regenereren in de cilinders wordt gespoten, komt met olie in het carter terecht als het regeneratieproces voortijdig wordt gestopt omdat het ritje te kort is.

Lekkage was zó minimaal

Turbo's Hoet hoort hoeveel kilometers de auto in de afgelopen vier maanden heeft gereden: we kunnen te korte ritjes als oorzaak voor brandstofvermenging wel uitsluiten. Zouden het dan lekkende verstuivers zijn, die de brandstofvermenging veroorzaken? Er is maar één mogelijkheid om daarachter te komen: testen. En ja, eentje blijkt te lekken. De lekkage is minimaal, want anders had de eigenaar wel gerapporteerd dat de auto op drie cilinders loopt. Aangezien de monteur de olie net had ververst, duurde het nog vier maanden voordat de gevolgen van de brandstofvermenging merkbaar waren.

Ogenschijnlijk verder storingsvrije auto

Een turbo is mega gevoelig als het gaat om olie. Waar een motor minuten zonder olie kan draaien, loopt een turbo na vijf seconden zonder olie al stuk. Dat is dus ook de reden voor de dramatische schade aan de turbo, bij een ogenschijnlijk verder storingsvrije auto. Als de eigenaar van de auto niet onmiddellijk de auto had stilgezet, had de lekkende verstuiver niet alleen de turbo, maar uiteindelijk de hele motor vernield.

Tip: Deze case gaat over een Hyundai Santa Fe. Maar voor elke diesel geldt eigenlijk dat vervuiling van de olie niet altijd duidelijk te zien is. Let daarom bij het verversen van de olie niet alleen op zichtbare vervuiling, maar ook op geur. In veel gevallen kun je op die manier brandstofvermenging vroegtijdig opsporen. In dit geval, bij de Hyundai, was de lekkage daar blijkbaar te minimaal voor.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Mariëlle denkt dat het nog mooier en beter zou kunnen werken als er meer dames actief zouden zijn in deze branche. Foto: Bert Jansen.

Trots op mijn bedrijf: Autoschade Nistelrode gelooft in transparantie

In deze editie van Trots op mijn bedrijf bezoeken we Autoschade Nistelrode. Aan het roer van dit bedrijf staat de 48-jarige Mariëlle Hurkmans. Doet de naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen...